Werkconferentie ‘Leerling eigenaar leerproces’ – noord

Op 8 maart organiseert Leerling 2020 de bijeenkomst ‘Leerling eigenaar leerproces’. Doel van de bijeenkomst is om docenten handvatten te geven zodat je de eerste stappen kunt zetten om leerlingen meer eigenaarschap te geven bij hun leerproces.

De sleutel om de leerling eigenaar van zijn leerproces te maken, is de juiste balans tussen de hoeveelheid sturing die je geeft als docent en de mate waarin je leerlingen los kunt laten.

Tijdens workshops ga je hiermee aan de slag aan de hand van opdrachten. Ook zal er voldoende tijd zijn voor kennisuitwisseling tussen docenten om voorbeelden en praktische tips te delen en onderwerpen te bespreken als:

  • Hoe kun je de onderwijskwaliteit garanderen als je de leerling meer ruimte geeft en je ze minder kunt controleren?
  • Hoe creëer je eigenaarschap in een klas met 30 leerlingen?
  • En wat doe je als een leerling alleen hard werkt als het voor een belangrijk cijfer is?

Met de opgedane kennis uit de werkconferentie kun je de volgende dag direct aan de slag in je eigen les. De bijeenkomst is vooral gericht op docenten die willen starten met het vergroten van eigenaarschap bij hun leerling.


Workshops

Workshop 1: Vertrouwen, feedback: controleren werkt contra-leren door Valentina Devid
Door leerlingen minder te controleren, geven docenten leerlingen meer ruimte om eigenaar te worden van hun eigen leerproces. Bovendien is controle vaak gericht op de prestatie, namelijk het te behalen cijfer. Uit onderzoek blijkt dat de motivatie daalt op het moment dat de focus op de cijfers/resultaten ligt.  Leerlingen hebben vertrouwen nodig en een veilige setting om te kunnen leren. Het gaat om vertrouwen in zichzelf, in de docent en in medeleerlingen. Deze workshop gaat in op hoe je eigenaarschap bij leerlingen kunt vergroten door middel van feedback en vertrouwen.

Workshop 2: Keuzevrijheid en autonomie: ‘ruimte geven werkt’ door Sandra Elzinga
Leerlingen hebben ruimte nodig om verantwoordelijkheid te voelen en te kunnen nemen. Keuzemogelijkheden bieden is daarbij van groot belang tijdens de les. In deze workshop krijg je tien voorbeelden hoe je keuzemogelijkheden in jouw les kunt vormgeven. Aan de hand van een checklist krijg je de mogelijkheid om met één van de voorbeelden aan de slag te gaan en de les van morgen voor te bereiden.

Workshop 3: Succeservaringen uitlokken door diepgaand leren door Jannet Maréchal (ronde 1) en Ella Kwakkestein (ronde 2)
Leren met diepgang bevordert de motivatie en het eigenaarschap. Kennis krijgt pas waarde als je er denken in stopt. In hoeverre daag je leerlingen uit te leren met diepgang en leer je hen aan om zelf verschillende leerstrategieën in te zetten? Leren met diepgang vraagt van de docenten contextrijke opdrachten en het stellen van denkvragen. Hoe stuur je als docent de denkrichting van leerlingen? Hoe bied je kaders en bied je ruimte? Hoe houd je het denken van de leerling gedurende de les actief? In de workshop gaan we praktisch aan de slag met lesvoorbeelden.

 

Praktische informatie

Datum: donderdag 8 maart 2018

Inloop: 13:30 uur

Start: 14:00 uur

Eind: 18:15 uur

Locatie: Trinitas College locatie Johannes Bosco te Heerhugowaard

De bijeenkomst heeft het maximaal aantal deelnemers bereikt. Het is alleen nog mogelijk om jezelf aan te melden voor de wachtlijst, je krijgt dan bericht wanneer er een plekje in vrij gekomen.

Omdat het project Leerling 2020 gesubsidieerd wordt vanuit het ministerie van OCW kunnen wij deelnemers de werkconferentie kosteloos aanbieden. Aan de werkconferentie zijn echter wel kosten verbonden. We willen verspilling (bijvoorbeeld catering) graag tegengaan. Dus heb je je aangemeld maar kun je onverwachts toch niet komen, meld je dan alsjeblieft af (via 030–2324890 of leerling2020@schoolinfo.nlzodat een andere docent gebruik kan maken van jouw plek.