Werkconferentie Formatief evalueren – Rotterdam

Op 14 juni organiseert Leerling 2020 de werkconferentie Formatief evalueren op het Melanchthon College, locatie Schiebroek, in Rotterdam. Doel van deze bijeenkomst is om docenten een stap verder te helpen in het toepassen van formatief evalueren om hiermee de motivatie bij leerlingen te verhogen en de ontwikkeling te stimuleren. Je leert hoe je meer inzicht krijgt in de voortgang en leerbehoeften van leerlingen, hoe je feedback aan leerlingen geeft en hoe je leerlingen meer regie laat nemen over hun eigen leerproces. Met de opgedane kennis uit de werkconferentie kun je de volgende dag direct aan de slag in je eigen les.

Programma
De middag bestaat uit twee praktische workshoprondes. Ook is er volop ruimte om kennis uit te wisselen en te leren van andere docenten en experts.

Workshop 1 – Formatief evalueren, hoe begin ik? Door Anke Swanenburg
Een workshop voor docenten die willen starten met formatief evalueren. Weet je nog niet direct waar en hoe hiermee te beginnen? In deze workshop gaan we aan de slag met de eerste belangrijke stappen om op een onderbouwde manier inzichtelijk te maken waar de leerling staat in het leerproces. Deze eerste stappen zijn belangrijk in het formatieve leerproces: daarop baseer je de vervolgstappen die jij en je leerlingen gaan zetten. Hiervoor gaan we in deze workshop eerst leerdoelen en bijbehorende criteria opstellen, vervolgens gaan we deze omzetten in een opdracht waarmee jij en de leerling procesmatig inzicht krijgen in wat de leerling nog moet doen om de leerdoelen te bereiken.

Workshop 2 – Doelen stellen en evalueren met rubrics. Door Wessel Peeters
Nakijken en feedback geven zijn ingewikkelde processen. Hoe zorg je dat je als docent duidelijk maakt aan leerlingen wat ze moeten kennen en kunnen? En hoe organiseer je het zo dat dit tot goede feedback leidt? Rubrics zijn daarbij een oplossing, wanneer deze goed ingezet worden. Tijdens deze workshop ga je zelf rubrics maken. Ook leer je aan de hand van praktijkvoorbeelden en aanvullende theorie wanneer je verschillende soorten rubrics het beste wel, of juist niet, kan inzetten.  Het doel is dat je de workshop uitloopt met rubrics die je in je eerstvolgende les meteen kan gebruiken. Dit is een workshop voor alle niveaus.

Workshop 3 – Formatief evalueren met digitale tools. Door Ko Smidt
Deze workshop is voor docenten die willen onderzoeken welke digitale tools je in kunt zetten bij formatief evalueren. In de workshop staan we kort stil bij wat je wil bereiken met formatief evalueren gekoppeld aan de leerstof. Vervolgens krijg je een overzicht van diverse digitale tools, denk aan Padlet, Quizlet en Formative. Het grootste deel van de workshop ga je zelfstandig onderzoeken hoe je met een digitale tool naar keuze formatieve evaluatie vormgeeft.

Workshop 4 Werken met feedback. Door Rianne Neering
Deze workshop is voor docenten die meer met feedback willen gaan werken in de klas. In deze workshop ga je aan de slag met het inbouwen van verschillende feedbackmomenten in je lessen. In deze workshop leer je het verschil tussen docentgestuurde feedback, peer-feedback en self-assessment. Vervolgens ga je voor één (of meerdere) van deze vormen van feedback zelf opdrachten maken voor je leerlingen.

Praktische informatie
Datum: 14 juni 2018
Locatie: Melanchthon College, locatie Schiebroek, Rotterdam
Het programma start rond 14:00 uur en wordt rond 18:00 afgesloten met een maaltijd.

Meld je hier aan voor deze werkconferentie.

Omdat het project Leerling 2020 gesubsidieerd wordt vanuit het ministerie van OCW kunnen wij deelnemers de werkconferentie kosteloos aanbieden. Aan de werkconferentie zijn echter wel kosten verbonden. We willen verspilling (bijvoorbeeld catering) graag tegengaan. Dus heb je je aangemeld maar kun je onverwachts toch niet komen, meld je dan alsjeblieft af (via 030–2324890 of leerling2020@schoolinfo.nlzodat een andere docent gebruik kan maken van jouw plek.