Eigenaarschap: hoe zit dat op jouw school?

Docenten die zich eigenaar voelen van wat er op hun school gebeurt voelen zich meer betrokken bij het onderwijs, nemen sneller hun verantwoordelijkheid en zijn trotser op hun vak en hun leerlingen. Dit concludeerden docenten uit de leerlabs Schoolorganisatie en Zo.Leer.Ik! – Schoolorganisatie tijdens hun reis naar Finland, waarbij zij twee scholen bezochten en met schoolleiders, docenten en leerlingen in gesprek gingen over het Finse onderwijssysteem. Maar wat is eigenaarschap precies, wanneer ervaren docenten dit en hoe kom je erachter hoe dit op jouw school zit? Geïnspireerd door hun bezoek aan Finland ontwikkelden de docenten de volgende tools voor school- en teamleiders om in gesprek te gaan met docenten over eigenaarschap.

De eigenaarschap-thermometer

Vertrouwen en trots staan in het Finse model centraal wanneer het om eigenaarschap van docenten gaat. Tijdens het bezoek werden de docenten zich bewust dat er op hun eigen scholen al heel innovatief gewerkt wordt, maar dat eigenaarschap dat nog meer kan versterken. In deze infographic is in beeld gebracht hoe dit eigenaarschap eruitzag op de scholen die zij bezochten. Daarnaast maakten ze deze thermometer, waarmee je in gesprek kunt gaan met je collega’s over hun gevoel van eigenaarschap.

Het Finse onderwijssysteem als voorbeeld: een aantal stellingen

Een kijkje in een ander onderwijssysteem is een andere mooie manier om een gesprek te starten binnen je school over het vormgeven van het onderwijs. Welke visie en waarden liggen ten grondslag aan jullie onderwijs en welke elementen uit een ander systeem zouden dit kunnen aanvullen? De volgende stellingen kunnen hierbij als hulpmiddel dienen.

  • Finland is niet prestatiegericht, want er is geen niveaubepaling.
  • Het toewijzen van een bepaald niveau remt de ontwikkeling van de leerling.
  • Er is een cultuurverandering nodig in Nederland om ouders meer onderdeel te maken van het onderwijs.
  • Pas als een leerling het belang ergens van inziet, zal er prestatie uit volgen. Inzet volgt uit intrinsieke motivatie.
  • Onderwijsvernieuwing/verandering in Nederland is niet nodig.
  • Wat in Finland werkt, werkt ook voor Nederland.

En dan?

Wil je concrete stappen zetten om het eigenaarschap op jouw school te vergroten? Ga samen op zoek naar oplossingen! Kijk bijvoorbeeld hier hoe eigenaarschap op het Herbert Vissers College meer ruimte heeft gekregen. Lees hier hoe de docenten bij Stad & Esch aan de slag zijn gegaan en lees hier de methode die het Kaj Munk College heeft toegepast. Ook in dit boekje staan handvatten om in gesprek te gaan met je team. Op zoek naar meer informatie over het Finse onderwijssysteem? Lees hier hoe docenten geïnspireerd zijn geraakt om het eigenaarschap van leerlingen te vergroten.

, ,

Nog geen reacties

Geef een reactie