Versnellingsvraag

Hoe kunnen 21e eeuwse vaardigheden worden opgenomen in het curriculum en hoe zijn leerresultaten te meten?

Verwachte resultaten in 2016

In 2016:

  • komt er een vastgesteld kader wat 21e eeuwse vaardigheden zijn en wordt beschreven hoe de scholen tot dat kader zijn gekomen en waarom dit wordt gebruikt.
  • Worden de voor- en nadelen van verschillende leerlingportfoliosystemen op papier gezet. Een leerlabschool werkt hiermee voor het volgen van leerlingen.
  • Gaat dit leerlab een bijdrage leveren aan de elf wensen/eisen voor een dashboard en is duidelijk welke wensen/eisen dit zijn.
  • Wordt een verslag gepubliceerd over een SCRUM-training verzorgd voor een team docenten.
  • Gaan alle scholen met SLO samenwerken om rubrics te ontwikkelen op de 21e eeuwse vaardigheden.
  • Worden verschillende werkvormen met ict en 21e eeuwse vaardigheden opgeleverd.
  • Leveren de scholen tenminste zes praktijkvoorbeelden op van situaties waarin 21e eeuwse vaardigheden in de klas worden ingezet.

Leerlabresultaten

Bekijk de resultaten van dit leerlab. 

Deelnemende scholen

Arte College

Almere
vmbo-k | vmbo-(g)t | havo | vwo
816 leerlingen

Is bezig met…

  • het opnemen van de arte vaardigheden (samenwerken, zelfstandig werken, presenteren, ontwerpen en organiseren) in het curriculum, waarbij een aantoonbare samenhang duidelijk is.
  • deze zichtbaar en meetbaar te maken o.a. door het gebruik van rubrics.
  • het ontwerpen van ontwikkelingslijnen voor deze vaardigheden.

Bataafs Lyceum

Hengelo
havo | vwo
842 leerlingen

Is bezig met…

  • het ontwikkelen van rubrics voor de 21e eeuwse vaardigheden.
  • scrumtraining voor zowel docenten als leerlingen.
  • het ontwikkelen van een toetsingskader voor de 21e eeuwse vaardigheden.
  • het monitoren van de 21e eeuwse vaardigheden.

Montessori Lyceum Flevoland

Almere
vmbo-(g)t | havo | vwo
538 leerlingen

Is bezig met…

  • de ontwikkeling van tenminste 40 direct toepasbare werkvormen op het gebied van 21e eeuwse vaardigheden.
  • docenten te scholen in het gebruik van digitale middelen.
  • het uitproberen van de online tool Versal voor het ontwikkelen van interactieve lessen.
  • het formuleren van eindtermen voor de 21e eeuwse vaardigheden.
  • het ontwikkelen van rubrics voor de 21e eeuwse vaardigheden.

Revius Lyceum

Wijk bij Duurstede
vmbo-(g)t | havo | vwo
925 leerlingen

Is bezig met…

  • het ontwikkelen van rubrics voor de 21e eeuwse vaardigheden.
  • een docententraining in 21e eeuwse vaardigheden.
  • de wensen en behoeften inventariseren en verhelderen van diverse leerlingvolgsystemen die ook gericht zijn op het monitoren van de 21e eeuwse vaardigheden.
  • het uitproberen van verschillende leerlingvolgsystemen.
  • de inventarisatie (digitale) toetsingssystemen voor 21e eeuwse vaardigheden.

Het Stedelijk

Zutphen
vmbo-(g)t | havo | vwo
810 leerlingen

Is bezig met…

  • het ontwikkelen van rubrics voor de 21e eeuwse vaardigheden.
  • het intern opleiden van docenten naar coaches.
  • de inrichting en ontwikkeling van Mahara, een digitaal portfolio systeem.
  • het ontwikkelen van (ict-)modules 21e eeuwse vaardigheden.

Valuascollege

Venlo
vmbo-b | vmbo-k | vmbo-(g)t
havo | vwo
2513 leerlingen

Is bezig met…

  • het ontwikkelen van rubrics voor de 21 eeuwse vaardigheden.
  • het integreren van 21 eeuwse vaardigheden in diverse vakgebieden.
  • het organiseren van studiedagen voor alle teamleden over het onderwerp 21 eeuwse vaardigheden.

Vragen over het leerlab?

Neem contact op met Joris Jeurlink, jorisjeurlink@schoolinfo.nl

Filmpje deelnemende school

Leerlabscholen in het nieuws

Bataafs Lyceum in Eindhovens Dagblad – 26 oktober 2015