Versnellingsvraag

Hoe kunnen docenten bij digitale didactiek worden gefaciliteerd?

Verwachte resultaten

Voor eind 2017:

  • komen er verschillende lesvoorbeelden hoe je ict gericht in kunt zetten in je lessen.
  • komen er voorbeelden hoe je kennis deelt binnen je school.
  • komt er een procesbeschrijving hoe je als school komt tot een keuze voor een device.
  • wordt antwoord gegeven op de vraag: hoe breng je als school in kaart welke vaardigheden jouw docenten nodig hebben en hoe ga je daarmee op zo’n manier aan de slag dat ze straks ook echt vaardig genoeg zijn?
  • wordt antwoord gegeven op de vraag: hoe kun je gamification inzetten in je les als activerende en motiverende didactiek?
  • komt er een leerlijn digitale wijsheid inclusief rubrics

Leerlabresultaten

Bekijk de resultaten van dit leerlab.

Deelnemende scholen

Arentheem College

Arnhem
vmbo-b | vmbo-k
437 leerlingen

Is bezig met…

  • het vraagstuk hoe je kennis binnen je school organiseert. Dat doen ze nu door het inzetten van digitale specialisten voor scholing, feedback op lessen en het opzetten van docentenontwikkelteams (DOT’s).
  • een onderzoek naar geschikte devices voor hun onderwijs. In samenwerking met Kennisnet.

Gymnasium Apeldoorn

Apeldoorn
vwo
629 leerlingen

Is bezig met…

  • een procesbeschrijving van hoe je als school komt tot een schoolvisie op digitale didactiek.
  • nadenken over de vraag hoe zij ict-vaardigheid van docenten kunnen stimuleren en organiseren.

Hermann Wesselink College

Amstelveen
vmbo-(g)t | havo | vwo
1564 leerlingen

Is bezig met…

  • Classcraft, om te kijken of de motivatie van leerlingen positief wordt beïnvloed door gamebased learning.
  • het testen van digitaal toetsen via Quayn.
  • de vraag hoe je een snelle verbinding krijgt tussen de devices van leerlingen en de beamers in de klaslokalen. In samenwerking met Kennisnet.

Mavo aan Zee

Den Helder
vmbo-(g)t
625 leerlingen

Is bezig met…

Pontes Pieter Zeeman

Zierikzee
vmbo-b | vmbo-k | vmbo-(g)t
havo | vwo
1062 leerlingen

Is bezig met…

  • een plan van aanpak en procesbeschrijving hoe je als school tot een plan van aanpak komt van digitale didactiek.
  • Het maken van lesvoorbeelden en nadenken over de vraag hoe ze die deelbaar kunnen maken voor andere scholen.

Tabor College – d’Ampte

Hoorn
vmbo-b | vmbo-k | vmbo-(g)t
1491 leerlingen

Is bezig met…

  • een plan van aanpak van digitale didactiek door middel van het 4 in balans-model en TPACK-model.
  • een leerlijn digitale wijsheid in het kader van talent-uren. In deze leerlijn wordt ook aangegeven wat leerlingen moeten kunnen op digitaal vlak.
  • een overzicht met diverse mogelijkheden om devices te financieren en hoe dit op te nemen in de begroting.

Vragen over het leerlab?

Neem contact op met Simon Sturm, simonsturm@schoolinfo.nl 

 

Filmpjes deelnemende scholen

Leerlabscholen in het nieuws

Tabor College in VO-magazine – februari 2015