Versnellingsvraag

Hoe kunnen leerlingen aan het stuur gezet worden van hun eigen leerproces?

Verwachte resultaten in 2016

In 2016:

  • worden 7 schoolvoorbeelden van het toepassen van de vaardigheden van zelfsturend leren binnen de school beschikbaar.
  • Worden functionaliteiten ontwikkeld waarin de voortgang van de leerling op het gebied van vaardigheden in beeld zijn gebracht, waarbij keuzes van leerlingen zijn verwerkt naar leerstijlen en leerstrategieën.
  • Wordt er een impressie beschikbaar gesteld over hoe de ideale persoonlijke leeromgeving eruit ziet en komt er een stappenplan hoe je de bestaande schoolorganisatie hiervoor kan veranderen.

Leerlabresultaten

Bekijk de resultaten van dit leerlab.

Deelnemende scholen

Amadeus Lyceum

Vleuten
vmbo-(g)t | havo | vwo
1235 leerlingen

Is bezig met…

  • voorwaarden voor zelfsturend leren uit te werken met docenten.
  • het inzichtelijk maken hoe de vaardigheden voor zelfsturend leren worden aangeleerd en toegepast.

Corlaer College

Nijkerk
vmbo-b | vmbo-k | vmbo-(g)t
736 leerlingen

Is bezig met…

  • het verder doorontwikkelen van het curriculum om beter vorm te kunnen geven aan het leerproces van leerlingen.
  • de kanteling van vakgericht onderwijs naar vaardighedenonderwijs.

Mundium College – Niekée

Roermond
vmbo-b | vmbo-k | vmbo-(g)t
257 leerlingen

Is bezig met…

  • de docenten te begeleiden in zowel de rol van vakexpert als de rol van procesbegeleider/coach.
  • het ontwikkelen, gebruiken en borgen van het werken met een portfolio.

De Nieuwste School

Tilburg
vmbo-(g)t | havo | vwo
664 leerlingen

Is bezig met…

  • experts/mentoren in staat te brengen om competentiegericht onderwijs te bieden.
  • leerlingen zowel op sociaal-emotioneel als cognitief gebied op maat te begeleiden.
  • de processen die horen bij deze begeleiding onder te brengen in een persoonlijke leeromgeving.

OSG Sevenwolden – TAlentencollege Noord

Heerenveen
vmbo-b | vmbo-k | vmbo-(g)t
1127 leerlingen

Is bezig met…

  • vakbekwame docenten te laten groeien in hun coach-rol.
  • een omgeving vorm te geven die dat stimuleert.
  • een tool te ontwikkelen die dat monitort.

UniC

Utrecht
havo | vwo
540 leerlingen

Is bezig met…

  • onderzoek wat er onder eigenaarschap verstaan wordt en wat we aan eigenaarschap doen op alle gebieden die de leerling raken.
  • het beschrijven van gewenst leerling en docentengedrag.
  • de ontwikkeling van structuren en instrumenten om het eigenaarschap te consolideren.

Vathorst College

Amersfoort
vmbo-(g)t | havo | vwo
917 leerlingen

Is bezig met…

  • het bieden van onderwijs waarin de leerling eigenaar wordt van zijn eigen ontwikkeling.
  • een rijke leeromgeving te creëren waarin die ontwikkeling kan plaatsvinden.
  • het implementeren van vaardigheden die nodig zijn om de leerling daadwerkelijk aan het roer te zetten.

Vragen over het leerlab?

Neem contact op met Marcella Monteiro, marcellamonteiro@schoolinfo.nl

 

Filmpje deelnemende school

Leerlabscholen in het nieuws

OSG Sevenwolden in De Grouster – 22 februari 2016