oktober 27, 2015 Daniëlle Borkent

Bataafs lyceum richt zich op 21e eeuwse vaardigheden

In het Eindhovens Dagblad van 26 oktober stond een interview met Benno Hams en Bas Smies van het Bataafs Lyceum. Het Bataafs Lyceum is een van de Leerlabscholen uit het Leerlab 21e eeuwse vaardigheden.

Op het docentencongres van 10 november geven Benno en Bas een workshop en een inspiratiesessie over dit onderwerp.

Uit het Eindhovens Dagblad:

Nu leerlingen bijna allemaal een smartphone met internet hebben, wordt feitenkennis steeds minder belangrijk. Middelbare scholen richten en masse de pijlen op het aanleren van ’21ste-eeuwse vaardigheden’; ondernemen, presenteren, debatteren. Het Bataafs Lyceum in Hengelo is al jaren bezig om de leerlingen andere kennis mee te geven.

Verlegen en terughoudend, zo kwam de 13-jarige Brechje als brugklasser naar het Bataafs Lyceum. Hoe anders is dat nu, ruim twee jaar later. De tiener staat aan het hoofd van een feestorganisatie. Ze mag, met haar klasgenoten, voor 10.000 euro een feest organiseren van de gemeente Hengelo.

Waarom? De leerlingen moesten in de tweede klas iets bedenken om vuurwerkschade te beperken. ,,Dat is gelukt. De schade is vorig jaar van 70.000 naar 20.000 euro teruggebracht,” vertelt Brechje – lange donkerblonde haren, friemelend aan haar zwarte capuchontrui.

De leerlingen onderzochten de hoge vuurwerkkosten en bedachten allerlei oplossingen: de randen van verkeersborden opvullen, zodat kwajongens er geen rotjes in kunnen leggen, prullenbakken vullen met water, het glas in abri’s vervangen door kunstglas en goed gedrag belonen met een groot feest.

Opbloeien
Als kers op de taart komt dat feest er dus écht. De leerlingen zitten bij persconferenties, maken posters en overleggen met de gemeente over alle organisatorische zaken. Brechje: ,,Ik ben verrast door wat ik zelf kan.” Coördinator Nancy Lussing knikt instemmend: “Je bent zo opgebloeid. Ongelooflijk.”

Dat is precies wat het Bataafs Lyceum voor elkaar wil krijgen: het beste halen uit alle leerlingen. Ze gaan op zoek naar zichzelf, proberen te ontdekken waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Alles om uiteindelijk een geschikte vervolgopleiding te vinden en, later, leuk werk. ,,We zorgen dat leerlingen sterker worden in de richting die ze willen,” zegt Benno Hams, projectleider van het Leerlab, waarin de school experimenteert met de invoering van 21ste-eeuwse vaardigheden. ,,De eisen bij sollicitaties zijn tegenwoordig veel hoger. Je moet je kunnen presenteren, je moet je echt profileren.”

Schoolbankjes
Samenwerken, presenteren, ondernemen, onderzoeken, communiceren: maakt u kennis met de 21ste-eeuwse vaardigheden waarover deze leerlingen moeten beschikken in een snel veranderende wereld. Op het Bataafs Lyceum zitten de scholieren niet alleen meer in de schoolbankjes voor een les Nederlands, geschiedenis of aardrijkskunde. ,,Ze ontdekken waar ze goed in zijn,” licht teamleider Bas Smies toe.

Het is een trend in de wereld van het voortgezet onderwijs. Steeds meer middelbare scholen zoeken manieren om vaardigheden aan het lesprogramma toe te voegen, constateert de VO-raad.

Koploper
Toch is het Bataafs Lyceum vooralsnog een koploper. De school merkte zeven jaar geleden al dat ze sommige uitblinkers meer moest bieden dan de gebruikelijke lesstof. In de onderbouw van de masterclass – een klas voor meerbegaafde vwo’ers – krijgen de leerlingen elke dag twee projectlessen. Ze gaan op bezoek bij bedrijven, proberen problemen van bijvoorbeeld gemeenten of bewonersorganisaties op te lossen, bedenken spellen en zetten een bedrijf op.

En sommige leerlingen zijn daarin uiterst succesvol. Neem het project van Martijn, Chris, Bart en Gijs, die nu in 5-vwo zitten. De lange fietsritten naar school brachten de jongens nogal eens in de ‘problemen’: de accu van hun mobieltje liep leeg.

Om nooit meer met een uitgevallen telefoon op school te komen, bedachten ze een oplossing: de Cycle Charge, een apparaat, aangesloten op de dynamo van de fiets, dat een mobieltje tijdens de rit oplaadt. Het idee bracht hen al naar wedstrijden tot in Milaan, de jongens bouwden een website en maakten een bedrijfsplan. Martijn (16): ,,We denken het product binnenkort op de markt te brengen.”

Eén uur
Ook alle havisten werken op het Bataafs Lyceum aan meer dan de traditionele vakken. Zij krijgen wekelijks één uur projectles, lopen stages en doen onderzoek in school. ,,Voor deze leerlingen kijken we heel goed naar wat het hbo van ze vraagt,” aldus Smies.

Buiten de lessen om kunnen de leerlingen zichzelf ook ontwikkelen. De school heeft een debatclub, scholieren denken mee over de regels in het gebouw. De docenten hopen dat uiteindelijk alle leerlingen de nieuwe lessen kunnen volgen. Smies: ,,Hier moet een cultuur zijn waar kinderen het cool vinden om te leren.”

Tagged: