Onder de loep: LessonUp

LessonUp

Rating: 5 uit 5 reviews

Bekijk reviews

Docenten van het Tabor College d’Ampte uit Hoorn hebben kennisgemaakt met het programma LessonUp. Tabor College d’Ampte neemt deel aan het leerlab Digitale didactiek uit serie 1 van het project Leerling 2020. LessonUp is een online tool, die je helpt de lessen digitaal samen te stellen. Het programma verzamelt alle filmpjes, quizzes en overige informatie over een onderwerp of les en giet dit in een aantrekkelijk jasje. De ervaringen met LessonUp van de docenten Jeannine van Bruggen (Biologie) en Petra Tesselaar (Zorg en welzijn) worden hieronder beschreven. Heb jij ook ervaringen over of tips voor het gebruik van dit programma? Laat dat dan hieronder weten in een reactie.

Dit leerlab heeft al diverse programma’s getest en deze uitgewerkt in handleidingen en kickstarters.

Ervaring van docenten

Algemeen cijfer: 8

Wat is er fijn aan werken met dit systeem?

  • Door de eenvoud van het programma is een presentatie razendsnel gemaakt.
  • Het programma dwingt je om een goede lesopbouw te maken en na te denken over een aantal zaken zoals je lesdoel, de verbinding met de vorige les en het zelfstandig kunnen laten werken van de leerlingen.
  • Bij het aanmaken van een nieuwe les staat je les al in drie fasen opgebouwd, namelijk oriëntatie, informatie en afsluiting.
  • Voor elke sheet kun je meteen een keuze maken uit verschillende onderdelen van een les, je hoeft hierdoor niet uit het systeem om bijvoorbeeld een quiz te maken.
  • Je kunt lesmateriaal van collega’s en vakgenoten gebruiken.
  • Je kunt je les delen met collega’s en leerlingen.

Waar moet je rekening mee houden bij dit systeem?

  • Het maken van een les gaat het makkelijkst op de pc.
  • Filmpjes kunnen alleen vanaf YouTube gebruikt worden, je kunt hierdoor bijvoorbeeld niet alle filmpjes van Schooltv gebruiken.

Waarom gebruik je dit in de les?

  • Leerlingen kunnen met LessonUp hun eigen tempo aanhouden en toch de uitleg krijgen die nodig is. LessonUp wordt bijvoorbeeld gebruikt om verschillende werkvormen aan te brengen, zodat de les afwisselend en interactief is.
  • Het programma is snel en eenvoudig.
  • Je kunt het lesmateriaal van collega’s gebruiken; je hoeft niet altijd het wiel uit te vinden.

Wat heb je qua techniek nodig om het te kunnen gebruiken in de les?

  • Een device met internet en een goed werkende internetverbinding.
  • Een smartboard.

Wat vinden de leerlingen ervan?

  • Leerlingen vinden het niet leuk om elke les met LessonUp te werken, omdat ze graag tijdens de les afwisseling willen. LessonUp wordt nu ervaren als een werkvorm. En als deze werkvorm door meerdere docenten wordt gebruikt, vinden de leerlingen dit ‘saai’. Als er echter gepersonaliseerd gewerkt gaat worden, kan LessonUp een middel zijn om ze het lesprogramma te laten doorlopen en zal het anders ervaren worden door de leerlingen. Wat de leerlingen wel leuk vinden, is de afwisseling van filmpjes, quizzes en vragen.

Voordelen LessonUp

  • LessonUp is duidelijk en het wijst zichzelf in hoe het werkt.
  • Er wordt gestimuleerd om lesmateriaal te delen, maar je kunt ook zelf op zoek gaan naar lesmateriaal.
  • De lessen blijven bewaard en zijn dus meerdere jaren bruikbaar.
  • Met LessonUp kun je een hele les maken en dit is het grote verschil met andere programma’s. Die zijn enkel te gebruiken als losse werkvormen.

Tips om aan de slag te gaan

Meer weten of zelf aan de slag?

www.lessonup.nl

Beoordeel deze tool op de Product reviewpagina.

Tags: Arrangeren

Reacties2

  1. Tim Ruijters september 16, 2016 at 4:04 pm #

    Zijn er plannen om LessonUp geschikt te maken voor het bedrijfsleven? Ook daar is behoefte aan een gebruiksvriendelijke e-learning tool.

    • Daniëlle Borkent september 19, 2016 at 1:43 pm #

      Beste Tim, Wij zijn zelf niet van LessonUp maar tonen hier de ervaringen van docenten met deze tool. Deze vraag kan je het beste stellen aan de organisatie achter LessonUp.

      Hartelijke groet,
      Namens Leerling 2020, Daniëlle