Leerlingen kiezen hun eigen pad door het Wiskundecurriculum

Fred, docent wiskunde van het Ashram College uit Alphen aan den Rijn, had het gevoel dat hij zijn leerlingen veel meer los kon laten. Hij merkte in de klas dat er grote tempoverschillen tussen de leerlingen waren en wilde hierop inspelen. Fred is enthousiast over de Stercollectie Wiskunde van VO-content, maar maakt ook nog gebruik van de wiskundemethode, Moderne wiskunde 10e editie (vmbo-kgt) 2 (zowel folio als digitaal), om een eigen curriculum te maken.

Eigen curriculum maken

Fred heeft de werkplannen Wiskunde uit VO-content overgenomen en per thema aangepast. De leerling kan binnen het thema  zelf kiezen voor het werken uit het boek of uit de Stercollectie of beiden. In het werkplan staat aangegeven waar de leerling de theorie kan vinden. Daarnaast staan er per thema links naar bijvoorbeeld filmpjes op YouTube of de Wiskunde Academie. Zo kan de leerling zelfstandig werken op de manier die hem of haar het meeste aanspreekt. De leerling vinkt in het eigen werkplan aan wat hij/zij gedaan heeft. Dit werkplan blijft op school zodat de docent overzicht heeft over de vorderingen van de leerlingen. Het werkplan is tevens altijd via de digitale leeromgeving in te zien. De leerling kan zowel op school als thuis in eigen tempo aan de opdrachten werken. Leerlingen die alles af hebben (alles aangevinkt), krijgen extra verdiepende opdrachten. Deze worden eventueel uit het havo-materiaal van VO-content gehaald. Lees het document van het Ashram College over het Ontwikkelen van leermaterialen.

Voorbeelden van werkplannen

Ervaringen

  • Er is op deze wijze veel beter te differentiëren onder andere op tempo en leerstijl.
  • Leerlingen werken over het algemeen sneller zonder dat kwaliteitsverlies optreedt.
  • Leerlingen vinden het prettig om vertrouwen en verantwoordelijkheid te krijgen.
  • Een aantal leerlingen wil graag meer leren en heeft behoefte aan verdiepende stof.
  • Sommige leerlingen hebben extra begeleiding nodig: deze manier van werken geeft daarvoor meer ruimte bij de docent.

Het team van onderbouw vmbo van het Ashram College uit Alphen aan den Rijn neemt deel aan het leerlab Curriculumbewustzijn.

, ,

Nog geen reacties

Geef een reactie