Lesgeven zonder cijfers. Hoe dan?

Anke Swanenberg, docent Nederlands aan het Liemers College, is dit schooljaar begonnen met lesgeven zonder cijfers. Ze is klein begonnen en breidt het langzaam verder uit. Bekijk hieronder haar praktijkvoorbeeld.

Lesgeven zonder cijfers wordt ook wel formatief evalueren genoemd. Formatief evalueren heeft als primair doel om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven (o.a. Hattie & Timperley, 2007; Sluijsmans e.a., 2013; William & Leahy, 2015).

Klein beginnen

Op het Liemers College zijn docenten als Anke Swanenberg klein gestart met formatief evalueren, bijvoorbeeld met een opdracht bij één klas. Ze experimenteren, kijken hoe het loopt en passen op basis van eigen bevindingen en feedback van leerlingen de werkwijze aan.

Een praktijkvoorbeeld

Swanenberg heeft haar leerlingen een schrijfopdracht van 250 woorden laten maken met als thema ‘introduceer jezelf’. Deze stappen werden er genomen:

  • Leerlingen bedenken criteria voor de tekst
  • Leerlingen schrijven tekst
  • Leerlingen ontvangen beoordeling
  • Leerlingen passen tekst aan
  • Leerlingen noteren schrijftips voor de toekomst

Beoordeling

In plaats van een cijfer ontvingen de leerlingen een beoordeling in de vorm van; ‘in ontwikkeling, in orde of uitstekend’, met daarbij feedback per criteria. Vervolgens kregen de leerlingen de gelegenheid om hun opdracht te verbeteren en schrijftips voor zichzelf te noteren. Bekijk deze presentatie van Swanenberg voor meer informatie over de schrijfopdracht en formatief evalueren in het algemeen. Ze geeft uitleg over wat je met formatief evalueren bereikt, geeft het verschil aan tussen formatief en summatief toetsen en biedt enkele praktische tips en voorbeelden.

Inzicht leerlingen

Door deze formatieve werkwijze merkt Swanenberg dat leerlingen beter door hebben waar ze aan werken en wat ze moeten doen om beter te worden in een vaardigheid of het onderwerp. “Omdat ze vooraf meedenken aan de criteria, snappen zij beter waar de te behalen doelen aan moeten voldoen. Ze vinden het cijferloos systeem over het algemeen fijner. Vooral de manier van feedback geven, vinden ze prettig: ze weten wat ze moeten doen om beter te worden.” 

Aan de slag?!

Wil jij ook een begin maken met formatief evalueren dan is de gouden tip van Swanenberg: “Gewoon starten! Leer van je eigen fouten en luister naar de leerlingen, dan kom je vanzelf tot verbeterpunten”.

Contact

Heb je vragen naar aanleiding van de presentatie neem dan contact op met Anke Swanenberg, a.swanenberg@liemerscollege.nl. Het Liemers College neemt deel aan het leerlab Verbinding, content, curriculum en platform.

, , , , ,

Reacties2

  1. Tjeerd Bruinsma februari 7, 2017 at 2:24 pm #

    It’s not important to be better than someone else, but to be better than yesterday………
    citaat Jigoro Kano

  2. Ed Schuller februari 2, 2017 at 10:19 pm #

    Bij ons op school (Het Nieuwe Lyceum) wordt bij Engels ook zonder cijfers gewerkt. Ik geef nog wel cijfers, maar daar blijft het niet bij. Het is echt heel toevallig dat ik ook net een schrijfopdracht heb laten maken (en becijferd). Ik heb uitgebreide feedback gegeven en de leerlingen een reflectieoodracht laten maken. Ze moesten aangeven wat ze goed hadden gedaan en wat beter kon. Daarnaast wilde ik dat ze aangaven wat ze zelf zouden kunnen doen om volgende keer een (nog) beter resultaat te krijgen en hoe ik hen daarmee zou kunnen helpen. Naar aanleiding van die reflectie gaan we verder met het leerproces. Ik ben heel blij met het resultaat van de opdracht tot nu toe. Het cijfer is dus geen eindstation. Het is een tussentijdse, maar wel duidelijke “meting” op weg naar (in dit geval) H5. Ik voel nu wel (de invloed van mijn “cijferloze” sectiegenoten) dat ik nog dit jaar een 2e “meting” zou willen doen en met een (hopelijk en waarschijnlijk) nog beter resultaat om het cijfer dan op te hogen.

Geef een reactie