Werkconferentie Curriculumbewustzijn

Leerling 2020 organiseert op 12 april de werkconferentie Curriculumbewustzijn. De locatie van deze werkconferentie is nog niet bekend, maar wordt in ieder geval georganiseerd in het midden van het land.

Curriculumbewustzijn is de basis voor het toepassen van gepersonaliseerd leren. Maar hoe word je curriculumbewust? Tijdens deze werkconferentie kies je een workshop die aansluit op de kennis die je al hebt over het curriculum en leerlijnen. In de workshop ga je aan de slag met een opdracht, waarbij je wordt begeleid door experts. Natuurlijk is er ook aandacht voor de benodigde theorie.

De experts zijn actieve docenten op dit thema maar ook experts van SLO en Onderwijs 2032. Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van curriculumbewustzijn en daadwerkelijk aan de slag met leerlijnen en leerdoelen? Dan is dit de juiste middag om aan deel te nemen!

Programma

14.30-15.00 uur Inloop

15.00-15.30 uur Opening, welkom

15.30-17.00 uur Keuze uit 3 verschillende workshops

17.00-17.15 uur Pauze

17.15-18.15 uur Rondetafelgesprekken

18:15-19:00 uur Gezamenlijke maaltijd

Workshops

Workshop 1 door Herman Rigter

Herken je de druk om de methode uit te krijgen en wil je eens met andere ogen naar je programma kijken? Wil je weleens wat anders in de klas doen maar zie je de ruimte daarvoor nog niet? Kies dan voor workshop 1.

Je richt je op de vraag ‘Wat gaat er geleerd worden?’ en je gaat op zoek naar ruimte in je huidige onderwijsprogramma. Je gaat praktisch aan de slag en ervaart hoe je vanuit een leerdoel werkt naar een les. Neem daarvoor je methode, handleiding en device mee!

Workshop 2 door Ilse Gmelig

Heb je gehoord over leerdoeldenken en weet je nog niet hoe je dit kunt vormgeven? Denk je eraan je methode los te laten en zelf materiaal te verzamelen, aan te passen of te ontwikkelen? Wil je aan de slag met doorlopende leerlijnen van onder- naar bovenbouw? Of wil je meer differentiëren? Kies dan voor workshop 2.

Je richt je op de vragen ‘Wat gaat er geleerd worden’ en ‘Waarmee kan er geleerd worden?’. Je krijgt inzicht hoe je een doorlopende leerlijn op basis van (vakoverstijgende) leerdoelen of vaardigheden kunt opbouwen en je oriënteert je op verschillende leermaterialen. Je ontwerpt en ontwikkelt direct een stukje van een lessenserie. Neem een idee voor een onderwerp én een device mee!

Workshop 3 door SLO

Heb je al antwoord op de vragen die worden behandeld in workshop 1 en 2? Heb je vragen over hoe je leerlingen kunt begeleiden bij hun leerproces? Wil je leerlingen meer eigen verantwoordelijkheid geven in hun leerproces? Kies dan voor workshop 3.

Je richt je op de vragen ‘Hoe gaat er geleerd worden?’, ‘Hoe volg en beoordeel je leerlingen?’ en ‘Wat is de rol van leerlingen en docenten hierbij?’ Je krijgt inzicht in waaraan een geformuleerd leerdoel moet voldoen en hoe leeractiviteiten kunnen aansluiten op de leerdoelen.

Rondetafelgesprekken

  • Kies een rondetafelgesprek met SLO voor inhoudelijke vragen over het curriculum
  • Kies een rondetafelgesprek met Onderwijs 2032 voor tips om met je team in gesprek te gaan over curriculumbewustzijn
  • Kies een rondetafelgesprek met een docent voor praktische voorbeelden van curriculumbewust werken

 

Aanmelden voor deze werkconferentie kan via deze link en je deelname hieraan kun je registreren in het lerarenregister.

Inspiratievideo’s: 5 vormen van differentiëren

Hoe kunnen we de leerling eigenaar maken van zijn/haar eigen leerproces binnen de bestaande structuur? Het CSG Groene Hart Rijnwoude zet verschillende vormen van differentiëren in om dat te bereiken. Bekijk deze video’s over differentiëren met de studieplanner, met behulp van feedback, de werkvorm speeddaten, op basis van meervoudige intelligentie en de bus-opstelling.

Kickstarter Nearpod

Altijd dezelfde leerlingen in je les die hun vinger opsteken bij hun vraag? Met Nearpod is dat verleden tijd! In een paar klikken bouw je een presentatie op waar je tussen de dia’s altijd vragen en opdrachten kunt voegen. Leerlingen geven via hun laptop, tablet of telefoon direct antwoorden zodat de hele klas actief is. En als docent kun je deze data perfect gebruiken om in je klas te gaan differentiëren. Bekijk de Kickstarter Nearpod.

Uren docentencongres tellen mee in lerarenregister

Neem je deel aan het docentencongres van 9 maart a.s. dan kun je vijf uren registreren in het lerarenregister. Dit betekent dat je de uren van het congres mee kunt laten tellen in je professionalisering. Nog niet aangemeld voor het congres? Ga naar het inschrijfformulier.

Uren registeren

  1. Ga naar registerleraar.nl
  2. Log in met je account (indien je nog geen account hebt, zie deze link voor meer informatie.
  3. Met de volgende code jDu1KixBdE is het mogelijk om 5 uren te registeren op registerleraar.nl.

Over het Lerarenregister

Registerleraar.nl is het beroepsregister voor leraren in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. Door zich te registreren laten leraren zien dat ze bevoegd en bekwaam zijn én dat ze hieraan blijven werken. Leerlingen, ouders, collega’s en schoolleiding kunnen vertrouwen op hun professionaliteit.

 

“Je rol zo groot maken als nodig en zo klein laten lijken als mogelijk”

Bij Het Erasmus in Almelo staat voorzitter van het college van bestuur Rieks Schoenmaker al bijna tien jaar aan het roer. Zelf zou hij het waarschijnlijk niet zo omschrijven aangezien hij duidelijke ideeën heeft over de rol die je als schoolbestuurder inneemt. Een interview over de rol van de bestuurder, ontwikkeltijd en de lerende organisatie.

Handleiding bij checklist ict-vaardigheden

Het Christelijk Lyceum Zeist wil graag dat docenten in staat kunnen zijn om zelf digitaal lesmateriaal te arrangeren zodat zij hiervan in hun lessen gebruik kunnen maken. Dat vraagt om een bepaald niveau van ict-vaardigheden. Om een beeld te krijgen van de ict-vaardigheden van docenten, heeft het Christelijk Lyceum Zeist een checklist opgesteld, die uiteindelijk alle docenten invullen. Daarmee inventariseert de school op welk gebied nog hulp nodig is en hoe die hulp het beste geboden kan worden: door trainingen of juist door collegiale ondersteuning. Lees het hele bericht.

Lesgeven zonder cijfers. Hoe dan?

Anke Swanenberg, docent Nederlands aan het Liemers College, is dit schooljaar begonnen met lesgeven zonder cijfers. Ze is klein begonnen en breidt het langzaam verder uit. Bekijk haar praktijkvoorbeeld.

Lesgeven zonder cijfers wordt ook wel formatief evalueren genoemd. Formatief evalueren heeft als primair doel om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven (o.a. Hattie & Timperley, 2007; Sluijsmans e.a., 2013; William & Leahy, 2015).