” Wij willen leerling ervan bewust maken waarom ze dingen leren”

Docenten in het leerlab Docent als didactische coach zijn weer een aantal stappen dichter bij hun einddoel. Zo is de verslaglegging van de coachingsgesprekken structureel ingericht, is er meer aandacht voor interne scholing en lukt het coachen zelf ook steeds beter. Bekijk hun ervaringen in het verslag ‘Didactische coaching Deel 2

In de media: Beter lesgeven met digitale tools

In het onderwijsmagazine Vives is een artikel over digitale tools verschenen.

Zelf aan de slag gaan met een onbekende digitale tool is voor docenten een uitdaging. Om het gemakkelijker te maken, hebben scholen die betrokken zijn bij het project Leerling 2020 twaalf handige tools met een beknopte uitleg gemaakt. Vier docenten vertellen over de nut van de tools en wanneer je welke hebt beste kunt inzetten.

Werkconferentie Morgen gaan we differentiëren – noord

Op 30 mei 2017 organiseert Leerling 2020 een bijeenkomst over differentiëren in de klas in het noorden van het land. Doel van deze bijeenkomst is om te proeven aan en oefenen met differentiëren in de klas zodat je naar huis gaat met praktische handvatten die morgen toegepast kunnen worden.

In het eerste gedeelte van de bijeenkomst ga je met een ervaren docenten uit verschillende vakgebieden een rondetafelgesprek aan om concrete voorbeelden en tips&tricks uit te wisselen. In het tweede gedeelte ga je onder begeleiding van een expert werken aan een opdracht die aansluit op jouw kennis en kunde en waarvan je de uitkomsten de volgende dag kan toepassen in je les.

Meld je aan voor de werkconferentie via het aanmeldformulier.

Tijdstip van 15.00 – 18.00 uur met aansluitend een maaltijd.

Locatie: wordt zsm bekendgemaakt.

Terugblik op werkconferentie Morgen gaan we differentiëren – zuid (najaar 2016)

 

Werkconferenties Leerling 2020

Leerling 2020 organiseert tot en met 2018 diverse werkconferenties verspreid door het hele land over uiteenlopende thema’s zoals:

  • Digitale didactiek
  • Curriculumbewustzijn
  • Morgen gaan we differentiëren
  • Formatief toetsen
  • Eigenaarschap

Bekijk het volledig overzicht met data en meer informatie. Tijdens een werkconferentie (van 15.00 uur tot ongeveer 18.00 uur) ga je zelf aan de slag en krijg je praktische tips die je de volgende dag in de les kan toepassen. Maak je interesse voor een of meerdere werkconferenties alvast kenbaar met dit formulier. Dan krijg je als eerste bericht als de inschrijving is geopend.

 

 

 

“Schoolleiders, samen zijn we zoveel sterker”

“Schoolleiders, samen zijn we zoveel sterker”

De beweging van ‘Schoolleiders voor de Toekomst’ heeft in maart een succesvolle aftrap gehad met een bijeenkomst waarvoor schoolleiders uit heel Nederland waren uitgenodigd. Een groep van 18 schoolleiders staat aan wieg van deze beweging, die streeft naar een nieuw ecosysteem voor educatie. Speciale genodigden tijdens de eerste bijeenkomst in maart waren de 70 leerlingen die lieten zien hoe zij het liefst leren.

Bekijk de video: “Er is geen weg meer terug”

Mission statement

“Voor ons houdt een nieuw ecosysteem voor educatie in dat we de omslag willen maken van het organiseren van doceren naar het faciliteren van het leren van kinderen. De school wordt zo een oefenplaats om het leren voor het leven van vandaag en morgen te laten plaatsvinden. Kinderen worden hier uitgenodigd om richting te geven aan hun eigen toekomst.”

Denk mee!

Kon je als schoolleider niet bij de bijeenkomst zijn? Geef je dan alsnog op via schoolleiders@schoolinfo.nl. Haak aan en maak de beweging nog groter. Jan Fasen: “Tegen andere schoolleiders zou ik willen zeggen: ‘Laat je inspireren en kom kijken. Samen zijn we zoveel sterker’.”

Bekijk ook het artikel: “Kijk naar hoe ik in de klas presteer in plaats van op een toets”.