Leerling 2020 in tv-programma Bouwen aan de Toekomst

Leerling 2020 is samen met docent Jennifer de Laet van het Niftarlake College geïnterviewd voor het tv-programma Bouwen aan de Toekomst. Bekijk hoe de school een start heeft gemaakt met gepersonaliseerd onderwijs. De uitzending was op zaterdag 4 maart om 15.30 uur bij SBS6. De herhaling was op zondag 5 maart om 15.00 uur.

Uit persbericht SBS6

Het onderwijs is altijd in beweging en staat voor de uitdaging om sneller te anticiperen op toekomstige veranderingen in de samenleving. Wat vandaag belangrijk is, is morgen weer achterhaald. Dit eist andere vaardigheden en kennis van leerlingen dan voorheen het geval was. Daarom focussen scholen nu veel meer op onderwijs dat op de leerling is toegespitst; maatwerk en gepersonaliseerd. Leerling 2020 ondersteunt scholen hierbij en brengt ze bij elkaar zodat ze van elkaar kunnen leren. Hoe dit in de praktijk vorm krijgt en welke rol ict daarin speelt, zal Kayleigh van Oorschot vertellen in Bouwen aan de Toekomst.

Kickstarter Padlet

Met Padlet kun je eenvoudig en interactief een prikbord maken met jouw klas. Je kunt gezamenlijk een thema behandelen of leerlingen individueel een werkstuk of presentatie laten maken. Je kunt zelf aangeven of je direct een melding krijgt zodra een leerling een berichtje plaatst of pas aan het eind van de dag een mailtje met alle updates. Daarmee is Padlet een bijzonder handige tool om voorafgaand aan de les voorkennis te activeren. In deze Kickstarter leggen we je uit hoe je een Padlet bord maakt en leerlingen laat samenwerken aan één thema.

Ga naar alle kickstarters

Werken met weektaken

Gek eigenlijk: leerlingen die op de basisschool gewend zijn om met weektaken te werken, leren het zelfstandig plannen in de eersteklas van het voortgezet onderwijs weer af. Biologiedocent Hilke Hol van het RSG Lingecollege Tiel bedacht daar wat op. 

UITSTEKEND PLANNEN

“De leerlingen die wij in de eerste klas krijgen, komen ongeveer voor de helft van basisscholen die in meer of mindere mate met weektaken werken. Deze leerlingen kunnen hierdoor uitstekend plannen. In de eerste klas leren wij leerlingen dit weer af door het huiswerk voor ze in te voeren”, vertelt biologiedocent Hilke Hol.

Normaal gesproken wordt op het RSG Lingecollege in Tiel het huiswerk na de les in magister ingevoerd. Leerlingen kunnen weinig vooruitkijken en worden ook niet gestimuleerd om dat te doen. Om de planningsvaardigheden van leerlingen aan te spreken heeft ze de weektaak ingevoerd bij drie eerstejaarsklassen.

Kickstarter Edmodo

Geen gedoe meer met opdrachten die je kwijt bent of leerlingen die vragen wanneer
een verslag ingeleverd moest zijn. Met Edmodo organiseer je alle activiteiten voor
leerlingen op één centrale online plek. Of je nou documenten met de klas wilt delen,
toetsen wilt uitdelen of feedback wilt geven. In Edmodo werken jij en je klas papierloos
als een hecht team samen! Bekijk de Kickstarter Edmodo.

Gedeeld leiderschap creëer je zo

In het Van Twaalf tot Achttien-themanummer over schoolleiders staat een artikel over het veranderkrachttraject van Schoolinfo. Een veranderkrachttraject is volgens Ronald Schaefer, conrector Financiën en Innovatie bij het Corlaer College in Nijkerk, een eenvoudige methode om snel en duurzaam verandering in een school teweeg te brengen. “Het is een tool om gedeeld leiderschap te creëren.”

Bekijk het artikel