Onder de loep: Class Monster

Binnen het leerlab Inrichten individuele leerroutes worden verschillende apps getest die worden ingezet als ondersteuning bij het inrichten van leerroutes. Als deelnemer aan dit Leerlab gebruikt docent Margo van den Broek bij de eerstejaars vmbo kader op het Munnikenheide College de geluidsapp Class Monster. Bij Class Monster kun je aangeven hoeveel geluid een groep leerlingen mag maken tijdens bijvoorbeeld het maken van een opdracht. Hierdoor houd je als docent meer tijd en energie over voor het begeleiden van de leerling.

Hoe gebruik je Class Monster?

  1. Download de app Class Monster voor Apple (iTunes, €3,99 alleen voor Macbook en iPad).
  2. Toon Class Monster op het digibord (Na het downloaden is er geen voorbereidingstijd nodig).
  3. Stel de sensitiviteit van de geluidssensor in. Hiermee bepaal je hoeveel geluid de leerlingen mogen maken.
  4. Op het digibord zie je een smiley. Deze smiley is blij en geel als het geluidsniveau goed is en wordt naarmate het geluid toeneemt oranje en uiteindelijk rood. Je kunt uit zes verschillende monsters kiezen.
  5. Als leerlingen goed hun best doen verdient de klas hartjes. Je kunt als docent zelf instellen welke hoeveelheid hartjes zorgt voor een eventuele beloning. Ook stel je in hoe lang de leerlingen stil moeten zijn voor ze een hartje verdienen.

 

Waarvoor kan je Class Monster inzetten?

Docent Margo is de app voor het eerst gaan gebruiken in de les rekenen op het moment dat de leerlingen zelfstandig aan het werk gingen. Door gebruik van de app is de docent minder tijd kwijt aan het managen van het geluidsniveau, en kan zich meer richten op de individuele leerling.

Margo is zeer tevreden over de app. “Als ik bijvoorbeeld tijdens de les even met een leerling op de gang praat, kan ik achteraf aan de hartjes in de app zien of de leerlingen een beetje stil zijn geweest. Ook spreken de leerlingen elkaar eropaan wanneer het geluidsniveau te hoog is”.

 

Resultaat voor docent en leerlingen

Het zichtbaar maken van het geluidsniveau maakt de leerlingen meer bewust van hun leeromgeving, en kunnen ze concreter hun wensen hierover uitspreken. Docent Margo laat vaak een van de leerlingen kiezen welk monster die dag wordt gebruikt en laat ze meebeslissen hoe hard het geluid mag zijn. Dit is een gemakkelijke stap om de leerlingen eigenaar te maken van het klassenmanagement.

Op zoek naar meer inspiratie?

Benieuwd welke andere digitale tools je kan inzetten om leerlingen actiever te betrekken bij de lessen en daarmee hun motivatie te vergroten? Klik hier voor een overzicht van motivatiefactoren en digitale tools die daarbij aansluiten. Wil je verder op weg worden geholpen bij het gebruik maken van digitale tools? Het leerlab Digitale didactiek heeft kickstarters ontwikkeld die je hiervoor kunt gebruiken.

Beoordeel deze tool op de Product reviewpagina.

Tags: Leerling

Reacties5

  1. Marcel mei 3, 2017 at 12:01 pm #

    GRATIS!
    Inmiddels zie ik in de App store een Class Monster Lite die gratis is.
    Deze is dan zonder hartjes en met maar één monster.
    Er is ook nog een Pro versie met meer mogelijkheden voor € 4,49.

  2. Anton december 30, 2016 at 8:05 pm #

    Jammer, maar dit lijkt me wat omslachtig. De app lijkt me heel leuk,maar helaas

  3. Ger december 30, 2016 at 5:16 pm #

    Beetje jammer dat het alleen platform IOS is.

  4. Marieke augustus 22, 2016 at 9:51 am #

    Hoe kan ik vanaf mijn iPhone deze app op het bord laten zien?

Geef een reactie