Verandert de rol voor docent wanneer hij aan de slag gaat met gepersonaliseerd leren en wat zijn deze veranderingen?

Het toepassen van gepersonaliseerd leren heeft gevolgen voor de rol van de docent. Welke gevolgen dat precies zijn, hangt voor een groot deel af van de keuzes van de school. Docenten geven aan dat gepersonaliseerd leren hen kansen biedt, dat ze meer in de ontwerprol van hun eigen onderwijs komen dan dat ze uitvoerder zijn van een opgelegd programma. Er zijn ook docenten die het als bedreiging ervaren omdat ze voorzien dat hun rol wordt overgenomen door ict en zij een soort begeleider op de achtergrond worden. Op schoolniveau worden kansen gezien om ook tussen docenten beter te kunnen differentiëren en docenten zo de rol te geven die het beste bij hen past. Schoolleiders en docenten trekken samen op in de ontwikkelingen rond gepersonaliseerd leren.

In dit filmpje laten scholen zien wat de rol van de docent is bij gepersonaliseerd leren.

In de onderzoeksnotitie van Kennisnet ten behoeve van Leerling 2020 vind je informatie over de docent. Zie onder andere paragraaf 3.3: “leraargestuurde leersituaties”, op pagina 15-16.

  • In dit praktijkvoorbeeld vertelt OBC Bemmel over de ontwikkeling van de rol van de docent.
  • In dit praktijkvoorbeeld vertelt DaCapo College over de samenwerking tussen docenten en schoolleiders.
  • Dit verslag van drie bijeenkomsten in het kader van Leerling 2020 geeft de mening van de docenten op dit thema weer.