Veranderaanpak: voor wie en waarvoor? 

Er zijn weinig plekken waar zoveel ontwikkeling is als in het onderwijs. Maar hoe breng je een verandering in een school in beweging? Hoe zorg je voor een lerende cultuur in een school? En hoe zorg je dat innovaties duurzaam zijn?

Via de Veranderaanpak van Leerling 2020 worden allerlei initiatieven (bijeenkomsten, webinars, tools) bedacht om bestuurders, schoolleiders en docenten te ondersteunen in de veranderprocessen binnen hun scholen. De initiatieven hebben bijvoorbeeld betrekking op het starten met een idee, het creëren van draagvlak daarvoor en het zorgen voor continuïteit op de lange termijn.

Bekijk de tools waarmee je zelf aan de slag kunt. Lees de ervaringen van andere scholen. En laat je inspireren door theorieën en advies op het gebied van veranderkunde.

Veranderkrachttraject

Een van de Veranderaanpak-initiatieven is het veranderkrachttraject. Het doel is dat de deelnemers aan het einde van het traject in staat zijn duurzame verandering tot stand te brengen en ook andere collega’s in het onderwijs kunnen begeleiden in hun veranderaanpak.

In september 2016 is een eerste groep van negen docenten hiermee aan de slag gegaan. In verschillende bijeenkomsten wisselen ze ervaringen en theorie over veranderkunde met elkaar uit. Daarnaast heeft elke docent geformuleerd welke vaardigheden ze willen verbeteren. Deze zijn gekoppeld aan een concreet project binnen hun school.

De vorderingen worden geëvalueerd tijdens de individuele coachbezoeken. De focus ligt op persoonlijke groei. De kracht om duurzame verandering vorm te geven heeft namelijk alles te maken met persoonlijke vaardigheden. Het motto: “wanneer je zelf leert, leren anderen met je mee.”

Wil je meer informatie over het veranderkrachttraject? Neem dan contact op met Nicoline Mulder, nicolinemulder@schoolinfo.nl.