9 verandervragen


In 9 vragen naar een duurzame verandering

Op veel scholen zijn docenten, teamleiders en schoolleiders bezig met vernieuwende ideeën en het doorvoeren van veranderingen. Tijdens een veranderproces zijn er echter tal van uitdagingen die om de hoek komen kijken. Bijvoorbeeld, hoe betrek je collega’s? En hoe zorg je ervoor dat de verandering blijvend is?

Basisplan Veranderaanpak 

Om scholen te ondersteunen bij het realiseren van hun veranderingen heeft Leerling 2020 een basisplan Veranderaanpak opgesteld. Het plan bestaat uit 9 verandervragen die in samenwerking met scholen tot stand zijn gekomen. Door antwoorden te zoeken op deze verandervragen biedt het scholen een instrument van zelfreflectie waarmee zij kunnen zien waar zij staan in de lijn tussen beoogde opbrengsten en de manier waarop de school is ingericht (schoolorganisatie).

Ontdek de 9 verandervragen 

Verschillende collega’s die al ervaring hebben opgedaan met verandertrajecten geven antwoord op een aantal verandervragen hieronder. Met praktische voorbeelden nemen ze je mee in hun ontwikkelproces en bieden ze inspiratie om jouw eigen veranderproces beter vorm te geven.

  1. Waarom zou ik het anders doen?
  2. Hoe start ik een ontwikkelproces in de school?
  3. Hoe zorg ik ervoor dat het ontwikkelproces opgang blijft?
  4. Hoe neem ik mijn collega’s mee in het ontwikkelproces?
  5. Hoe zorg ik voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid, aanpak?
  6. Hoe weet ik dat deze nieuwe ontwikkeling gaat werken? (Dat weet je niet en dat is ook niet nodig)
  7. Hoe zorg ik ervoor dat andere collega’s, ouders, leerlingen weten wat we doen, waarom we het zo doen en dat iedereen zo kan instappen het ook te doen?
  8. Wie heb ik nodig, welk team in de school om het ontwikkelproces te laten slagen?
  9. Hoe maak ik een veranderplan en hoe wordt deze ontwikkeling onderdeel van het schoolplan?