Berna Laumen van het Liemers College:
Tip 1: Laat docenten ontdekken hoe ze met leerdoelen kunnen werken. Zo vinden ze vanzelf een manier die bij hen past.
Tip 2: Giet niet alles meteen in een format. Als docenten eigenaarschap ervaren, delen ze hun successen en nemen ze andere docenten mee in het proces.
Tip 3: Het einddoel en de achterliggende reden moeten natuurlijk wél helder zijn.
Ries de Vries van het Greijdanus College:
Tip 4: Wil je lesmateriaal uitwisselen met docenten van een andere school? Inventariseer dan eerst wat de plannen zijn en maak afspraken over de vorm.
Tip 5: Werk samen met een vergelijkbare school van ongeveer dezelfde grootte. Dat levert het meeste op.
Anne-Marije Kraijnbrink, CSV Het Perron:
Tip 6: Maak gebruik van de kennis van scholen met een vergelijkbare visie of vraag. Gebruik het wiel dat zij hebben uitgevonden en bouw er een andere auto mee.
Tip 7: De onderwijsvisie van het platform dat je gebruikt, moet aansluiten bij de visie van de school. Alleen technische oplossingen maken een platform nog niet geschikt voor je school.
Femke Loos, Etty Hillesum Lyceum – Het Stormink:
Tip 8: Leer van de feedback van ouders, collega’s en leerlingen en stel bij wat niet goed gaat.
Tip 9: Begin met een paar klassen en geef koplopers vrijheid om te ontwikkelen.
Tip 10: Plan ruimte in voor overleg. Dat is erg belangrijk, zeker als er nieuwe collega’s aansluiten.