Leerlabschool Innova in TC Tubantia

Uit: TC Tubantia

Vernieuwend onderwijsschool Innova heeft nauwelijks vaste lesuren. Klassikale uitleg is deels facultatief. Leerlingen moeten dezelfde kerndoelen halen als in het reguliere systeem. Maar hoe en wanneer? Dat bepalen ze zelf. ‘Het is net als met het groeiboekje van baby’s. Kinderen ontwikkelen zich, maar nooit in een rechte lijn.’

In een klein schoolgebouw middenin woonwijk Het Wooldrik zijn dingen soms niet wat ze lijken. Neem nu een toets. Dat is een proefwerk, zou je zeggen. Maar bij Innova ( locatie van Het Stedelijk Lyceum) kan de individuele leerling in overleg met zijn coach ook kiezen voor een presentatie of een zelfgemaakt instructiefilmpje. Of hij toont middels een praktische opdracht aan dat hij de lesstof beheerst.

‘De eerste klassen kookten zelf een warme maaltijd voor 125 ondernemers. Ze verzamelden recepten, deden boodschappen, maakten een begroting, kookten en serveerden de maaltijd’, legt teamleider Wilma ter Riet uit. Ze spreekt over twaalf- en dertienjarigen van vmbo, havo en vwo. De onderwijsrichtingen werkten gezamenlijk aan de opdracht.

Individu

Ter Riet is afkomstig uit het regulier voortgezet onderwijs, net als haar collega vakdocente science Adele Oude Middenkamp. Waarom dan die overstap gemaakt? Bij Adele was het de frustratie dat ze nooit het beste uit leerlingen kon halen. ‘Ik bood alle leerstof in één pakket aan, op hetzelfde moment voor dezelfde groep. Ze moesten dat allemaal op hetzelfde moment beheersen. Er was weinig ruimte voor de individuele aanpak. Maar ook niet voor eigen verantwoordelijkheid.”

Klassikaal

Wilma ter Riet: ‘We werken met dezelfde kerndoelen als andere scholen. Maar de leerlingen bepalen zelf hoe en wanneer. Als je ze keuzevrijheid en vertrouwen geeft, gaan ze pas echt hard werken. Wat ze moeten kunnen, staat in de studiewijzer. In overleg met de coach kiest de jongere zelf wat hij van dag tot dag oppakt. Met een minimaal tempo. Aan het eind van de week moet het klaar zijn.’

Innova werkt met klassikale uitleg. Alleen, dat gebeurt veel minder frequent dan op de meeste andere scholen. Bovendien zijn instructielessen vaak facultatief.

Het gepersonaliseerde leren is gebaseerd op de lesmethoden van het Zweedse model Kunskapsskolan. Ter Riet: ‘We leggen veel verantwoordelijkheid bij de leerling zelf. Maar dat kan alleen als je keuzemogelijkheden aanbiedt.’

Een voorbeeld is Maxine van der Wal. De 13-jarige volgt de theoretische leerweg op het vmbo, maar het vak mens en maatschappij op havo-niveau. Voor een eindproduct over het thema reizen heeft ze samen met klasgenote Shane Küll van knutselmateriaal een vierluik gemaakt.

‘Kijk, van die plukken watten maken we sneeuw voor de wintersport. Dat deel verbeeldt de zomervakantie met een klimwand van karton en tussen de palmbomen een hangmat om te luieren. Zo komen alle verschillende deelonderwerpen binnen het hoofdthema aan bod”, leggen de meisjes uit.

Behalve dat leerlingen zelf bepalen op welke niveau ze een toets maken, beslissen ze ook zelf of ze leren uit een boek of met de computer.

Mileen Addink (14 jaar) leert wiskunde altijd uit een boek. ‘De uitleg is duidelijker dan in de computer”, vindt de haviste uit groep 2.

Mileen heeft vaste schooltijden, van 8.15 tot 14.15 uur. Dat geldt voor alle leerlingen. Tussenuren zijn er bijna niet, omdat Innova volgens Wilma ter Riet nauwelijks lesuitval kent. Een docent heeft minimaal een dagdeel dezelfde groep. kan hij een keer niet, dan neemt een collega het over. ‘Wij redeneren als volgt: ook al zijn wij er niet, de leerling is er wel”, zegt Oude Middenkamp.

Bekijk hier het filmpje van Innova.