3 manieren om zichtbaar te maken wat je doet 

Ben je ook betrokken bij een projectgroep, pilot of andere activiteit binnen je school waarvan de kennis de moeite waard is om te delen? Hieronder lees je drie simpele manieren om aan je collega’s zichtbaar te maken wat je doet. Bijkomend voordeel is dat het drempelverlagend werkt.

Manier 1: The Wall

CSG Liudger (locatie Splitting) heeft in het personeelscafé een groot prikbord (‘The Wall’) opgehangen waarop de kartrekkers van het leerlab laten zien waar ze mee bezig zijn. Gewoon ouderwets op papier. De bedoeling is dat collega’s er in de pauze over in gesprek raken en op het bord commentaar geven. Er mag dus op geschreven worden. De onderwerpen zijn divers. Ook hangen er documenten uit het project Leerling 2020.

Manier 2: Pineapple Chart

De ‘Pineapple Chart’ is een bord waarop docenten een paar dingen die ze die week in de les gaan doen uitlichten. Bijvoorbeeld: ‘Een interactieve tijdlijn maken met Sutori’. Collega’s kunnen zo bepalen wat de moeite waard is om bij aan te sluiten en besluiten om een kijkje in de les te nemen. De Pineapple Chart is een laagdrempelige manier van kennisuitwisseling. Deuren gaan open die voorheen niet eens zichtbaar waren. CSG Groene Hart Rijnwoude en JTC Roosendaal werken met een Pineapple Chart.

Manier 3: iPad Café

Bij CSG Liudger zijn ze bij de invoering van iPads meteen begonnen met een iPad Café. Een aantal keer per jaar wordt er vanaf 14.00 uur een iPad Café georganiseerd. Daar kunnen collega’s tips en tops met elkaar delen. Soms zijn er ook workshops waar collega’s naar toe kunnen. Bijvoorbeeld: ‘Hoe werkt iTunesU?’ Dankzij het iPad Café zoeken docenten elkaar makkelijk op en kunnen ze op een laagdrempelige manier kennis met elkaar uitwisselen. Hierdoor ging de invoering van de iPads vrij soepel.

iTunesU

Rating: 4.5 uit 2 reviews

Bekijk reviews

CSG Liudger maakt deel uit van het leerlab Inrichten individuele leerroutes. CSG Groene Hart Rijnwoude en JTC Roosendaal maken deel uit van het leerlab Klassikale Context Midden.

, ,

Comments are closed.