3 tips voor gamification in de les

Neemt de motivatie bij leerlingen toe door gamification in je les? Zo ja, waar heb je dan allemaal rekening mee te houden? Dat vroegen docenten uit het leerlab Digitale didactiek 1 zich af. Een workshop gamification bood uitkomst.

Playful learning

Bij gamification is playful learning belangrijk. De vraag ‘Hoe leren mensen?’ staat daarbij centraal. We krijgen een blij gevoel van gamen, omdat we uitdagingen stellen, obstakels opwerpen, deze op den duur halen en verder komen. Hierbij is het belangrijk om de balans te vinden: een spel mag niet te makkelijk en niet te moeilijk zijn. Emotie helpt bij het leerproces. Lees hier enkele belangrijke punten uit de workshop gamification bij het toepassen ervan in je les en bekijk het voorbeeld dat door leerlingen van Gymnasium Apeldoorn is gemaakt.

Motivatie

Om gemotiveerd te raken en te blijven voldoet een goede game aan de volgende voorwaarden:

  • Autonomy: de speler kan zelf keuzes maken en dus de strategie bepalen.
  • Mastery: de speler kan beter worden in het spel. Van level 1 naar level 10. Bij level 10 ben je zichtbaar beter dan dat je was bij level 1.
  • Purpose: Het spel heeft een doel. Dit is vaak een fictieve context; je weet waarom je speelt. Zonder deze context is er geen motivatie.

Tips

  • Een valkuil bij gamification is dat het spel niet alleen leuk moet zijn, maar dat het ook daadwerkelijk bijdraagt aan de hierboven genoemde drie punten om succesvol te zijn.
  • Begin klein. Een bestaand spel (bijvoorbeeld kwartet) ombouwen is vaak al voldoende om effectief te zijn.
  • Heb je geen gelegenheid om als docent een game te ontwerpen? Geef de opdracht dan aan je leerlingen. Zij zijn zo op een andere manier met de leerstof bezig en in de toekomst heb jij als docent mogelijk een kast vol relevante spellen staan.

Ontwerpen van spellen door leerlingen

Docent JanHendrik Wolters (aardrijkskunde) van Gymnasium Apeldoorn heeft zijn leerlingen uit de bovenbouw een spel laten ontwerpen voor de onderbouw. “Bij zeker de helft van de leerlingen is de motivatie gedurende de opdracht omhoog gegaan. Alhoewel dit een nieuwe werkvorm was, zijn de leerlingen enthousiast met de opdracht aan de slag gegaan. Ze hebben oude lesstof opnieuw herhaald en ze hebben zich moeten inleven in de doelgroep.” Bekijk hier een voorbeeld van het kwartet  dat door de leerlingen is ontworpen. Bekijk ook de spelregels. Volgend jaar zullen de spellen ingezet worden in de les.

De rol van de docent

JanHendrik vertelt over zijn rol als docent: “Als je gamification toepast in de les zijn met name de leerlingen bezig met het spel. De rol van de docent is dan vooral die van procesbegeleider. De koppeling tussen de lesstof en het spel is belangrijk, evenals een goede instructie en afronding van de les. Daarbij is de docent de brug tussen de lesstof en het spel.”

Online tools

Gamification kun je zowel online als offline inzetten. Lees bijvoorbeeld ook dit praktijkvoorbeeld voor nog meer ideeën. Een populaire online tool is Classcraft. Docent Julian Batenburg van Hermann Wesselink College gebruikt deze tool in zijn klas. “De leerlingen vinden het leuk om punten te verdienen en zich op die manier te zien groeien. Ook hier gaat de motivatie zichtbaar omhoog. De inrichting van het systeem kost wel even wat tijd en het is een kwestie van goed bijhouden, maar voor alle partijen is er een duidelijke meerwaarde.”

Gebruik jij ook spelelementen in je les? Laat hieronder dan je reactie achter. We zijn benieuwd hoe jij leerlingen motiveert met hulp van gamification.

Tags: Leerproces

Reacties1

  1. luuk september 12, 2017 at 1:59 pm #

    Je bron is Daniel Pink- Drive. https://m.managementboek.nl/boek/9789047000686?