5 tips voor wie start met een nieuw initiatief op school

Een soort ‘receptenboek’ vol lesplannen met ict-tools: dat wilde RSG ’t Rijks graag. Leraren Annemie Arntz en Priscilla Pechler delen graag hun ervaringen met het starten van een nieuw initiatief op school. Lees de 5 tips.

Database vol lesplannen met digitale tools

In 2017 startten Annemie en Priscilla met hun project. Ze wilden graag een database ontwikkelen vol lesplannen met digitale tools. Annemie: “Ons streven was dat alle leraren op ict-gebied stappen zouden gaan zetten.” Ze hoopten de deelcultuur op ’t Rijks een impuls te geven. Meer ervaren leraren zouden lesplannen gaan schrijven en delen, zodat collega’s ze op een makkelijke manier kunnen uitproberen.

Annemie en Priscilla kozen ervoor het project volledig bottom-up op te zetten. Een kleine, enthousiaste groep leraren startte met het project, waarna steeds meer leraren zouden meedoen. Helaas gebeurde dit niet. “Wat écht een winst van dit project is, is dat collega’s elkaar om hulp durven vragen”, vertelt Annemie. “Maar een database vol lesmateriaal maken, was lastiger dan we hadden ingeschat.”

Tip 1: kies een speerpunt

Als je school kiest voor één verandering, is de kans kleiner dat jouw initiatief verdwijnt tussen alle andere plannen, vindt Annemie. Lambèrt van de Wiel, schoolleider van RSG ’t Rijks: “Achteraf hadden we meer kunnen bereiken als de schoolleiding meer aan beeldvorming had gedaan: waar willen we heen en hoe willen we dat doen? En, als we op dit moment met zo’n project zouden starten, zouden we het hebben gekoppeld aan het speerpunt van dit moment: formatief evalueren. Het ontwikkelen van een database past hier heel goed bij.”

Tip 2: zorg voor een financiële onderbouwing

Een andere barrière waar ’t Rijks tegenaan liep, waren de kosten van ict-tools. Priscilla: “Een collega vroeg ons of wij konden garanderen dat hij de ict-tools na de leerlabperiode kon blijven gebruiken. Maar dat konden wij niet, want dat is iets wat de schoolleiding beslist.” Lambèrt raadt daarom aan om je project te koppelen aan de lange-termijn-visie van je school. “Als je vooraf met de schoolleiding afstemt wat haalbaar is qua financiële investeringen in de toekomst, weet je zeker dat de opgedane ervaringen echt blijvend toegepast kunnen worden binnen de school.”

Tip 3: maak tijd vrij

Tijdens het project bleek al snel dat het moeilijk was om bijeenkomsten te plannen. “Onze bijeenkomsten voelden blijkbaar te vrijblijvend, waardoor andere vergaderingen voorrang kregen”, vertelt Priscilla. Workshops verzorgen op een teamdag was wel een goed idee. Annemie: “Op die dagen zijn mensen verplicht aanwezig, maar kunnen ze zelf kiezen aan welke workshop ze deelnemen. Aan een workshop Go Formative van Priscilla bijvoorbeeld.” Het is ook fijn als de schoolleiding helpt om bijeenkomsten te plannen. Lambèrt: “We besloten om een dag in de toetsweek vrij te maken voor dit project. Hierdoor kon de groep een aantal uren intensief met elkaar aan de slag.”

Tip 4: zorg dat iedereen betrokken is

Het is belangrijk dat er leraren van alle secties betrokken zijn bij je project. Priscilla: “Er waren drie leraren Nederlands betrokken, maar niemand van natuurkunde. Als alle secties vertegenwoordigd waren geweest, was het beoogde olievlekeffect – met een breed draagvlak en meer betrokkenheid -makkelijker te realiseren geweest.”Niet alleen alle secties, maar ook de schoolleiding moet goed geïnformeerd zijn over het project. Lambèrt: “De database stond niet standaard op de agenda van de schoolleiding. Annemie en Priscilla hebben twee keer een presentatie gegeven over het project aan de schoolleiding. Meer communicatie met de schoolleiding had geleid tot een betere afstemming van vergaderingen en overleggen zodat deelnemers aan het leerlab ook daadwerkelijk alle bijeenkomsten konden bijwonen.”

Tip 5: kijk naar álle successen 

Kijk niet alleen naar wat je niet bereikt hebt, maar naar álle successen. Annemie: “Collega’s durven elkaar nu om hulp te vragen. In een groepsmail las ik bijvoorbeeld de oproep van een leraar: wie kan mij helpen bij het invullen van een digitale enquête?” Een ander mooi succes is het project van een docente Engels. In haar lessen werkten leerlingen digitaal samen met leeftijdsgenoten in Frankrijk, Polen, Griekenland en Ierland via eTwinning. Annemie: “En laatst zag ik dat een kunstdocent prachtige digitale lessen had gemaakt in Go Formative en Nearpod. ‘Dat heb ik van Priscilla geleerd’, vertelde hij.”

Meer lezen

, , ,

Comments are closed.