februari

Kunnen werken met leerdoelen is de basis voor het toepassen van gepersonaliseerd leren. Maar hoe breid je je kennis uit? Leerling 2020 organiseert op 8 februari 2018 de werkconferentie ‘Aan de slag met leerdoelen’. Tijdens deze werkconferentie kies je een workshop die aansluit op de kennis die je al hebt over leerdoelen en leerlijnen. In de workshop ga je aan de slag met een opdracht, waarbij je wordt begeleid door een expert. Natuurlijk is er ook aandacht voor de benodigde theorie.

Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van curriculumbewustzijn en daadwerkelijk aan de slag met leerlijnen en leerdoelen? Dan is dit de juiste middag om aan deel te nemen!

Meld je hier aan en schrijf je meteen in voor de workshop.


Programma

14.00-14.30 uur Inloop

14.30-14.45 uur Opening, welkom

14.45-16.15 uur Programma deel 1: keuze uit 4 verschillende workshops

16.15-16.30 uur Pauze

16.30-17.30 uur Programma deel 2: keuze uit inspiratiesessies & presentatie curriculair spinnenweb SLO

17:30 – 18:45 uur Afsluiting en gezamenlijke maaltijd

Benodigdheden: laptop of tablet en je methode

 

Locatie
Kalsbeekcollege, locatie Schilderspark

Jozef Israëlslaan 56, 3443 CT Woerden

 

Programma deel 1: Workshops

Workshop 1 door Herman Rigter

Herken je de druk om de methode uit te krijgen en wil je eens met andere ogen naar je programma kijken? Wil je weleens wat anders in de klas doen maar zie je de ruimte daarvoor nog niet? Kies dan voor workshop 1 waarin je leert vanuit leerdoelen je onderwijs vorm te geven.

Je richt je op de vraag ‘Wat gaat er geleerd worden?’ Je gaat praktisch aan de slag en ervaart hoe je vanuit een leerdoel werkt naar een les.

 

Workshop 2 door Anke Swanenberg

Als docent ervaar je vaak de druk van de planner. Maar wat wil je nu echt dat je leerlingen leren? En wat is noodzakelijk om te leren voor de leerlingen? Anke Swanenberg zal in deze workshop vooral laten zien dat er meer mogelijk is binnen je jaarplanning/het PTA dan je wellicht denkt. Zo ontstaat er ruimte voor andere zinvolle dingen, terwijl je toch voldoet aan alle eisen wat betreft kennis en vaardigheden die de leerlingen moeten opdoen.

 

Workshop 3 door Ilse Gmelig

Heb je gehoord over leerdoeldenken en weet je nog niet hoe je dit kunt vormgeven? Denk je eraan je methode los te laten en zelf materiaal te verzamelen, aan te passen of te ontwikkelen? Wil je aan de slag met doorlopende leerlijnen van onder- naar bovenbouw? Kies dan voor workshop 2.

Je richt je op de vragen ‘Wat gaat er geleerd worden’ en ‘Waarmee kan er geleerd worden?’. Je krijgt inzicht hoe je een doorlopende leerlijn op basis van leerdoelenkaarten en vakvaardigheden kunt opbouwen en je oriënteert je op verschillende leermaterialen. Je ontwerpt en ontwikkelt direct een stukje van een lessenserie. Neem een idee voor een onderwerp én een device mee!

 

Workshop 4 door Hendrianne Wilkens

Ondanks de motiverende opdrachten die je voor je leerlingen maakt, blijkt soms toch dat het resultaat van de uitwerking door de leerlingen een beetje mager is en het leerdoel net niet bereikt is. Hoe kun je ervoor zorgen dat leerlingen net dat stapje meer doen om het leerdoel te bereiken?

Tijdens deze workshop ga je aan de slag met het maken van een sterke(re) koppeling tussen in leerlingentaal geformuleerde leerdoelen, bijpassende opdrachten en beoordelingscriteria waarmee zowel jijzelf als de leerlingen kunnen bepalen of het doel bereikt is. Ook zorg je ervoor dat verdiepingsopdrachten hierbij eenvoudig te formuleren zijn zodat differentiëren mogelijk is.

 

Programma deel 2

Na deelname aan een van bovenstaande workshops heb je de keuze om deel te nemen aan een inspiratiesessie dat wordt geleid door een van de workshopleiders of aan een presentatie van SLO over het toepassen van het curriculair spinnenweb. Na 25 minuten heb je de keuze (nog) een inspiratiesessie te volgen of je verder te verdiepen in het spinnenweb.

Inspiratiesessie 1 door Herman Rigter
Wanneer je als school besluit om structureel aan de slag te gaan met het zelf vormgeven van de curricula op basis van leerdoelen vraagt dit om een goede organisatie. Kom erachter hoe ze dit op de Alberdingk Thijm Scholen hebben aangepakt. Zij hebben hiermee al enige jaren ervaring.

Inspiratiesessie 2 door Anke Swanenberg
Wat zijn de voordelen van formatief werken zonder methode en zonder cijfers en waar lopen we tegen aan?

Inspiratiesessie 3 door Ilse Gmelig
Je bent enthousiast over wat je vandaag hebt gehoord over curriculumbewustzijn en wil vernieuwingen graag met je gehele vaksectie oppakken. Hoe krijg je je collega’s mee?

Inspiratiesessie 4 door Hendrianne Wilkens
Ben jij nieuwsgierig hoe te differentiëren door het aanpassen van opdrachten? We bespreken hoe je lesmateriaal eenvoudig kan aanpassen met behulp van de taxonomie van Bloom. Door een opdracht toe te voegen die een beroep doet op de hogere cognitieve denkvaardigheden, kun je bijvoorbeeld tegemoet komen aan leerlingen die meer verdieping nodig hebben.

Inspiratiesessie 5 door Frederik Oorschot & Maaike Rodenboog van SLO
Scholen en docenten krijgen en nemen steeds meer verantwoordelijkheid bij het maken van hun eigen leerplan. De Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) heeft als hulpmiddel hiervoor het curriculaire spinnenweb ontwikkeld. Met dit instrument leer je op verschillende niveaus kijken en werken. Beslissingen op het ene niveau beïnvloeden misschien wel draden van het spinnenweb op een ander niveau. Bewustwording van en hulpmiddelen ter ondersteuning komen aan bod in de presentatie.

 

Omdat het project Leerling 2020 gesubsidieerd wordt vanuit het ministerie van OCW kunnen wij deelnemers de werkconferentie kosteloos aanbieden. Aan de werkconferentie zijn echter wel kosten verbonden. We willen verspilling (bijvoorbeeld catering) graag tegengaan. Dus heb je je aangemeld maar kun je onverwachts toch niet komen, meld je dan alsjeblieft af (via 030–2324890 of leerling2020@schoolinfo.nlzodat een andere docent gebruik kan maken van jouw plek.

Continue Reading