Kunnen werken met leerdoelen is de basis voor het toepassen van gepersonaliseerd leren. Maar hoe breid je je kennis uit? Leerling 2020 organiseert op 12 juni 2018 de werkconferentie ‘Aan de slag met leerdoelen’. Tijdens deze werkconferentie kies je een workshop die aansluit op de kennis die je al hebt over leerdoelen en leerlijnen. In de workshop ga je aan de slag met een opdracht, waarbij je wordt begeleid door een expert. Natuurlijk is er ook aandacht voor de benodigde theorie.
Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van curriculumbewustzijn en daadwerkelijk aan de slag met leerlijnen en leerdoelen? Dan is dit de juiste middag om aan deel te nemen!
Praktische informatie
Datum: 12 juni 2018
Locatie: CSG Bogerman, Sneek
Het programma start rond 14:00 uur en wordt rond 18:00 afgesloten met een maaltijd.
Vergeet niet je device mee te nemen!
Meld je hier aan.
Programma
Als deelnemer kies je zelf welke workshop je wilt volgen. Na deelname aan een van de workshops heb je de keuze om deel te nemen aan een lezing van SLO en zijn er rondetafelgesprekken om met elkaar en workshopleiders in gesprek te gaan. Wil jij de lezing van SLO bijwonen? Geef dit dan aan op het aanmeldformulier. Deze vindt namelijk gelijktijdig plaats met de gesprekssessies.
Workshops
Tijdens de werkconferentie maak je een keuze uit een van de vier workshops. Deze workshops zijn ingedeeld op niveau, welke oplopen van 1 tot 4 in benodigde ervaring met het werken met leerdoelen.
Zie hieronder de omschrijvingen.
Workshop 1: ‘Van leerdoel tot les’ door Femke Loos
Herken je de druk om de methode uit te krijgen en wil je eens met andere ogen naar je programma kijken? Wil je weleens wat anders in de klas doen maar zie je de ruimte daarvoor nog niet? Kies dan voor workshop 2 waarin je leert vanuit leerdoelen je onderwijs vorm te geven. Je richt je op de vraag ‘Wat gaat er geleerd worden?’ Je gaat praktisch aan de slag en ervaart hoe je vanuit een leerdoel werkt naar een les.
Benodigde voorkennis: Er is geen specifieke voorkennis nodig.
Neem mee: Een stukje van de methode die je gebruikt, bijvoorbeeld 1 hoofdsstuk waar je binnenkort een les over gaat geven.
Workshop 2: ‘Waar vind ik ruimte?’ door Sophie van Slageren
Als docent ervaar je vaak de druk van de planner. Maar wat wil je nu echt dat je leerlingen leren? En wat is noodzakelijk om te leren voor de leerlingen? Sophie van Slageren zal in deze workshop vooral laten zien dat er meer mogelijk is binnen je jaarplanning/het PTA dan je wellicht denkt. Zo ontstaat er ruimte voor verdieping, terwijl je toch voldoet aan alle eisen wat betreft kennis en vaardigheden die de leerlingen moeten opdoen.
Benodigde voorkennis: Je kunt concreet toetsbare leerdoelen in leerlingentaal formuleren.
Neem mee: Het PTA / PTO (of de jaarplanner) waar je bij jouw vak gebruik van maakt.
Workshop 3: ‘Van leerdoel tot lessenserie’ door Ilse Gmelig
Heb je gehoord over leerdoeldenken en weet je nog niet hoe je dit kunt vormgeven? Denk je eraan je methode los te laten en zelf materiaal te verzamelen, aan te passen of te ontwikkelen? Wil je aan de slag met doorlopende leerlijnen van onder- naar bovenbouw? Kies dan voor workshop 3.
Je richt je op de vragen ‘Wat gaat er geleerd worden’ en ‘Waarmee kan er geleerd worden?’. Je krijgt inzicht hoe je een doorlopende leerlijn op basis van leerdoelenkaarten en vakvaardigheden kunt opbouwen en je oriënteert je op verschillende leermaterialen. Je ontwerpt en ontwikkelt direct een stukje van een lessenserie.
Benodigde voorkennis: Je bent op de hoogte van het formele deel van het curriculum en de ‘ruimte’ die dit biedt aan eigen invulling door leerlingen en/of docenten.
Neem mee: Een idee voor een lessenserie, onderwerp, thema of vaardigheid.
Workshop 4: ‘Leerdoeldenken door docenten en leerlingen’ door Hendrianne Wilkens
Ondanks de motiverende opdrachten die je voor je leerlingen maakt, blijkt soms toch dat het resultaat van de uitwerking door de leerlingen een beetje mager is en het leerdoel net niet bereikt is. Hoe kun je ervoor zorgen dat leerlingen net dat stapje meer doen om het leerdoel te bereiken?
Tijdens deze workshop ga je aan de slag met het maken van een sterke(re) koppeling tussen in leerlingentaal geformuleerde leerdoelen, bijpassende opdrachten en beoordelingscriteria waarmee zowel jijzelf als de leerlingen kunnen bepalen of het doel bereikt is. Ook zorg je ervoor dat verdiepingsopdrachten hierbij eenvoudig te formuleren zijn zodat differentiëren mogelijk is.
Benodigde voorkennis: Je bent op de hoogte van het formele deel van het curriculum en de ‘ruimte’ die dit biedt aan eigen invulling door leerlingen en/of docenten.
Neem mee: Een idee voor een leerlijn (vak, leergebied, vaardigheid)
Lezing SLO
Werken met het curriculaire spinnenweb door Frederik Oorschot, leerplanontwikkelaar bij SLO
Scholen en docenten krijgen en nemen steeds meer verantwoordelijkheid bij het maken van hun eigen leerplan. De Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) heeft als hulpmiddel hiervoor het curriculaire spinnenweb ontwikkeld. Met dit instrument leer je op verschillende niveaus kijken en werken. Beslissingen op het ene niveau beïnvloeden misschien wel draden van het spinnenweb op een ander niveau. Bewustwording van en hulpmiddelen ter ondersteuning komen aan bod in de presentatie.
Omdat het project Leerling 2020 gesubsidieerd wordt vanuit het ministerie van OCW kunnen wij deelnemers de werkconferentie kosteloos aanbieden. Aan de werkconferentie zijn echter wel kosten verbonden. We willen verspilling (bijvoorbeeld catering) graag tegengaan. Dus heb je je aangemeld maar kun je onverwachts toch niet komen, meld je dan alsjeblieft af (via 030–2324890 of leerling2020@schoolinfo.nl) zodat een andere docent gebruik kan maken van jouw plek.