oktober

Op 12 oktober organiseert Leerling 2020 de werkconferentie Formatief evalueren. Er is veel aandacht voor deze manier van leren, maar hoe geef je hier vorm aan in de les? Aan het einde van de dag heb jij als deelnemer praktische middelen verzameld die je de volgende dag toe kunt passen in de les.

Locatie
Jenaplan Metameer, Stationsweg 5, Boxmeer

Programma
13:30 Inloop
14:00 Opening
14:30 Workshopronde 1
15:45 Workshopronde 2
16:50 Unconference
17:50 Afsluiting
18:00 Gezamenlijke maaltijd

Opening
De werkconferentie wordt afgetrapt met een introductie over het thema formatief evalueren door Wessel Peeters. Wessel is docent Maatschappijkunde op de school X11 en mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Wessel gaat in op de verschillen tussen formatief en summatief evalueren, op welke momenten in het curriculum feedback waardevol is en op welke niveaus je als docent feedback kunt geven. Onlangs heeft een artikel over formatief evalueren op X11 in Trouw gestaan.

Omschrijving workshops
Formatief evalueren, hoe begin ik? Door Anke Swanenberg
Een workshop voor mensen die willen starten met formatief evalueren. Weet je nog niet direct waar en hoe hiermee te beginnen? In deze workshop gaan we aan de slag met de eerste belangrijke stappen om onderbouwd inzichtelijk te maken waar de leerling staat in het leerproces. Deze eerste stappen zijn belangrijk in het formatieve leerproces: daarop baseer je de vervolgstappen die jij en je leerlingen gaan zetten. Hiervoor gaan we in deze workshop eerst leerdoelen en bijbehorende criteria opstellen, vervolgens gaan we deze omzetten in een opdracht waarmee jij en de leerling procesmatig inzicht krijgen in wat de leerling nog moet doen om de leerdoelen te bereiken.

Je curriculum formatief inrichten door Wessel Peeters
Een workshop voor mensen die al stappen hebben gezet in het werken met formatief evalueren. Tijdens deze workshop gaan we opgedane kennis over het formatief evalueren vertalen naar de eigen praktijk. Op welke manier kun je het behandelen van een hoofdstuk of onderwerp meer formatief aanpakken, zodat leerlingen meer doelgericht aan de leerdoelen werken? Aan de hand van aanvullende theoretische informatie, enkele praktijkvoorbeelden en het bestuderen van een casus ga je aan de slag met je eigen praktijk. Het doel is dat je de workshop uitloopt met concrete plannen voor je eigen curriculum.

Direct feedback geven met de tool Formative door Ko Smidt
Je bent op zoek om effectieve vormen van feedback te verkennen en te integreren in je onderwijspraktijk. In deze workshop leer je op welke momenten in het leerproces je feedback kunt geven en wanneer het meerwaarde heeft om leerlingen direct feedback te geven terwijl ze een opdracht maken. De nadruk ligt op het vormgeven van je opdracht in de online tool ‘Formative’. Na deze workshop weet je wat de mogelijkheden zijn binnen deze tool en wat je met de resultaten kunt voor de invulling van je lessen.

Peerfeedback organiseren met Peerscholar door Bob Hofman
Peerfeedback is volgens John Hattie een krachtige leeractiviteit. Het geven en ontvangen van peerfeedback is een manier om leerlingen te leren reflecteren op eigen en andermans werk, waarna zij door het verwerken van deze feedback hun werk kunnen verbeteren. Het geven en ontvangen van feedback is bovendien een vaardigheid die leerlingen leren door te doen. In deze workshop leer je wat de kracht van peerfeedback is en hoe Peerscholar ingezet kan worden om leerlingen peerfeedback te laten geven.

Formatief evalueren, hoe pak ik dat aan in mijn les? Door Gijs Noordergraaf en Femme de Groot
In deze workshop ga je aan de slag met het ontwikkelen van werkvormen die je meteen de volgende dag in kunt zetten. Aan de hand van concrete voorbeelden stel je succescriteria op van formatief evalueren. Vervolgens ga je op basis van deze succescriteria, onder begeleiding aan de slag om voor jouw vak formatieve werkvormen te ontwerpen. Dit is een praktische workshop voor docenten die de basis van formatief toetsen beheersen en toe zijn aan de verdere integratie van het formatieve proces in hun onderwijs

Unconference
Formatieve evaluatie is een nieuw en breed thema waar nog veel in valt te ontdekken. Na de workshops ga je tijdens de unconference met collega’s in gesprek rondom een bepaald thema. In deze gesprekken bespreek je elkaars vraagstukken om samen een stap verder te komen. Uitgepraat over een thema? Dan ga je door naar het volgende thema van jouw interesse!

Wat is een unconference? Dit is een bijeenkomst met een vrije structuur waarvan de inhoud wordt bepaald door de deelnemers. De thema’s van de unconference worden van tevoren opgehaald bij de deelnemers.

Het aantal beschikbare plekken voor deze werkconferentie heeft zijn limiet bereikt. Je kunt je via dit aanmeldformulier aanmelden voor de reservelijst. Daarnaast volgen er nog meer werkconferenties met het thema Formatief evalueren, namelijk:
15 maart 2018– Regio Noord
18 september 2018- Regio Midden/oost
11 december 2018– Regio Midden/west

Heb je je aangemeld, maar kan je toch niet aanwezig zijn? Meld je dan af via dit formulier. Wij kunnen dan iemand van de reservelijst blij maken met jouw plek.

Omdat het project Leerling 2020 gesubsidieerd wordt vanuit de ministeries van OCW en EZ kunnen wij de werkconferentie kosteloos aanbieden. Aan de werkconferentie zijn wel kosten verbonden. Na aanmelding rekenen wij op je komst. We willen verspilling (bijvoorbeeld catering) graag tegengaan. Dus heb je je aangemeld maar kun je onverwachts toch niet komen, meld je dan alsjeblieft af (via 030–2324890 of leerling2020@schoolinfo.nlzodat we een andere docent gebruik kunnen laten maken van jouw plek.

Continue Reading

Op 9 oktober organiseert Leerling 2020 de bijeenkomst ‘Leerling eigenaar leerproces’. Doel van de bijeenkomst is om docenten handvatten te geven zodat je de eerste stappen kunt zetten om leerlingen meer eigenaarschap te geven bij hun leerproces.

De sleutel om de leerling eigenaar van zijn leerproces te maken, is de juiste balans tussen de hoeveelheid sturing die je geeft als docent en de mate waarin je leerlingen los kunt laten.

Tijdens workshops ga je hiermee aan de slag aan de hand van opdrachten. Ook zal er voldoende tijd zijn voor kennisuitwisseling tussen docenten om voorbeelden en praktische tips te delen en onderwerpen te bespreken als:

  • Hoe kun je de onderwijskwaliteit garanderen als je de leerling meer ruimte geeft en je ze minder kunt controleren?
  • Hoe creëer je eigenaarschap in een klas met 30 leerlingen?
  • En wat doe je als een leerling alleen hard werkt als het voor een belangrijk cijfer is?

Met de opgedane kennis uit de werkconferentie kun je de volgende dag direct aan de slag in je eigen les. De bijeenkomst is vooral gericht op docenten die willen starten met het vergroten van eigenaarschap bij hun leerlingen.

Praktische informatie

Datum: 9 oktober 2018
Locatie: Praktijkschool Apeldoorn
Inloop: 13:00 uur
Start: 13:30 uur

De werkconferentie wordt rond 18:00 afgesloten met een maaltijd.

De werkconferentie heeft het maximaal aantal deelnemers bereikt. Klik hier om je aan te melden voor de wachtlijst.

Programma

De keynote
Eigenaarschap: het uitlokken van succeservaringen door Valentina Devid

Leerlingen eigenaar maken van het leerproces… we horen het vaak, maar wat bedoelen we ermee? Willen we dat leerlingen aan de slag gaan met iets wat wij ze bieden? In hoeverre zijn ze dan eigenaar? Of is het de bedoeling dat we leerlingen dusdanig prikkelen dat zij nieuwsgierig worden naar te behalen leerdoelen? Vaak wordt eigenaarschap verbonden aan de termen motivatie, verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Weten waarom je iets moet leren, waartoe er geleerd wordt, dat je fouten mag maken en dat er iemand is om je te begeleiden wanneer je iets nog niet kunt of nog niet precies weet, helpt bij het leren. ‘Ik ga harder leren’ of ‘harder mijn best doen’, leidt te vaak tot het uitblijven van succeservaringen en juist deze succeservaringen zijn nodig om eigenaarschap te creëren!

De workshops
Keuze uit twee van de volgende workshops:

Workshop 1: Vertrouwen, feedback – controleren werkt contra-leren door Valentina Devid

Door leerlingen minder te controleren, geven docenten leerlingen meer ruimte om eigenaar te worden van hun eigen leerproces. Bovendien is controle vaak gericht op de prestatie, namelijk het te behalen cijfer. Uit onderzoek blijkt dat de motivatie daalt op het moment dat de focus op de cijfers/resultaten ligt.  Leerlingen hebben vertrouwen nodig en een veilige setting om te kunnen leren. Het gaat om vertrouwen in zichzelf, in de docent en in medeleerlingen. Deze workshop gaat in op hoe je eigenaarschap bij leerlingen kunt vergroten door middel van feedback en vertrouwen.

Workshop 2: Keuzevrijheid en autonomie: ‘ruimte geven werkt’ door Sandra Elzinga
Leerlingen hebben ruimte nodig om verantwoordelijkheid te voelen en te kunnen nemen. Keuzemogelijkheden bieden is daarbij van groot belang tijdens de les. In deze workshop krijg je tien voorbeelden hoe je keuzemogelijkheden in jouw les kunt vormgeven. Aan de hand van een checklist krijg je de mogelijkheid om met één van de voorbeelden aan de slag te gaan en de les van morgen voor te bereiden.

Workshop 3: “Motivatie door leren met diepgang” door Ella Kwakkestein
Leren met diepgang bevordert de motivatie en het eigenaarschap. Kennis krijgt pas waarde als leerlingen actief nadenken over de lesstof. In hoeverre daag jij leerlingen uit te leren met diepgang? Leren met diepgang vraagt van de docent contextrijke opdrachten en het stellen van denkvragen. Hoe stuur je als docent de denkrichting van leerlingen? Hoe bied je kaders en bied je ruimte? Hoe geef je leerbevorderende feedback? Hoe houd je het denken van de leerlingen gedurende de les actief? In deze workshop gaan we praktisch aan de slag met lesvoorbeelden.

Omdat het project Leerling 2020 gesubsidieerd wordt vanuit het ministerie van OCW kunnen wij deelnemers de werkconferentie kosteloos aanbieden. De organisatie van de werkconferentie kost wel geld. We willen verspilling (bijvoorbeeld catering) graag tegengaan. Dus heb je je aangemeld maar kun je onverwachts toch niet komen, meld je dan alsjeblieft af via de afmeldlink in je bevestigingsmail of via 030–2324890 of leerling2020@schoolinfo.nl zodat we een andere docent gebruik kunnen laten maken van jouw plek. 

 

Continue Reading