noord

Kunnen werken met leerdoelen is de basis voor het toepassen van gepersonaliseerd leren. Maar hoe breid je je kennis uit? Leerling 2020 organiseert op 12 juni 2018 de werkconferentie ‘Aan de slag met leerdoelen’. Tijdens deze werkconferentie kies je een workshop die aansluit op de kennis die je al hebt over leerdoelen en leerlijnen. In de workshop ga je aan de slag met een opdracht, waarbij je wordt begeleid door een expert. Natuurlijk is er ook aandacht voor de benodigde theorie.

Wil jij je verder ontwikkelen op het gebied van curriculumbewustzijn en daadwerkelijk aan de slag met leerlijnen en leerdoelen? Dan is dit de juiste middag om aan deel te nemen!

Praktische informatie
Datum: 12 juni 2018
Locatie: CSG Bogerman, Sneek
Het programma start rond 14:00 uur en wordt rond 18:00 afgesloten met een maaltijd.
Vergeet niet je device mee te nemen!

Meld je hier aan.

Programma
Als deelnemer kies je zelf welke workshop je wilt volgen. Na deelname aan een van de workshops heb je de keuze om deel te nemen aan een lezing van SLO en zijn er rondetafelgesprekken om met elkaar en workshopleiders in gesprek te gaan. Wil jij de lezing van SLO bijwonen? Geef dit dan aan op het aanmeldformulier. Deze vindt namelijk gelijktijdig plaats met de gesprekssessies.

Workshops
Tijdens de werkconferentie maak je een keuze uit een van de vier workshops. Deze workshops zijn ingedeeld op niveau, welke oplopen van 1 tot 4 in benodigde ervaring met het werken met leerdoelen.

Zie hieronder de omschrijvingen.

Workshop 1: ‘Van leerdoel tot les’ door Femke Loos
Herken je de druk om de methode uit te krijgen en wil je eens met andere ogen naar je programma kijken? Wil je weleens wat anders in de klas doen maar zie je de ruimte daarvoor nog niet? Kies dan voor workshop 2 waarin je leert vanuit leerdoelen je onderwijs vorm te geven. Je richt je op de vraag ‘Wat gaat er geleerd worden?’ Je gaat praktisch aan de slag en ervaart hoe je vanuit een leerdoel werkt naar een les.
Benodigde voorkennis: Er is geen specifieke voorkennis nodig.
Neem mee: Een stukje van de methode die je gebruikt, bijvoorbeeld 1 hoofdsstuk waar je binnenkort een les over gaat geven.

Workshop 2: ‘Waar vind ik ruimte?’ door Sophie van Slageren 
Als docent ervaar je vaak de druk van de planner. Maar wat wil je nu echt dat je leerlingen leren? En wat is noodzakelijk om te leren voor de leerlingen? Sophie van Slageren zal in deze workshop vooral laten zien dat er meer mogelijk is binnen je jaarplanning/het PTA dan je wellicht denkt. Zo ontstaat er ruimte voor verdieping, terwijl je toch voldoet aan alle eisen wat betreft kennis en vaardigheden die de leerlingen moeten opdoen.
Benodigde voorkennis: Je kunt concreet toetsbare leerdoelen in leerlingentaal formuleren.
Neem mee: Het PTA / PTO (of de jaarplanner) waar je bij jouw vak gebruik van maakt.

Workshop 3: ‘Van leerdoel tot lessenserie’ door Ilse Gmelig
Heb je gehoord over leerdoeldenken en weet je nog niet hoe je dit kunt vormgeven? Denk je eraan je methode los te laten en zelf materiaal te verzamelen, aan te passen of te ontwikkelen? Wil je aan de slag met doorlopende leerlijnen van onder- naar bovenbouw? Kies dan voor workshop 3.

Je richt je op de vragen ‘Wat gaat er geleerd worden’ en ‘Waarmee kan er geleerd worden?’. Je krijgt inzicht hoe je een doorlopende leerlijn op basis van leerdoelenkaarten en vakvaardigheden kunt opbouwen en je oriënteert je op verschillende leermaterialen. Je ontwerpt en ontwikkelt direct een stukje van een lessenserie.
Benodigde voorkennis: Je bent op de hoogte van het formele deel van het curriculum en de ‘ruimte’ die dit biedt aan eigen invulling door leerlingen en/of docenten.
Neem mee: Een idee voor een lessenserie, onderwerp, thema of vaardigheid.

Workshop 4: ‘Leerdoeldenken door docenten en leerlingen’ door Hendrianne Wilkens
Ondanks de motiverende opdrachten die je voor je leerlingen maakt, blijkt soms toch dat het resultaat van de uitwerking door de leerlingen een beetje mager is en het leerdoel net niet bereikt is. Hoe kun je ervoor zorgen dat leerlingen net dat stapje meer doen om het leerdoel te bereiken?

Tijdens deze workshop ga je aan de slag met het maken van een sterke(re) koppeling tussen in leerlingentaal geformuleerde leerdoelen, bijpassende opdrachten en beoordelingscriteria waarmee zowel jijzelf als de leerlingen kunnen bepalen of het doel bereikt is. Ook zorg je ervoor dat verdiepingsopdrachten hierbij eenvoudig te formuleren zijn zodat differentiëren mogelijk is.
Benodigde voorkennis: Je bent op de hoogte van het formele deel van het curriculum en de ‘ruimte’ die dit biedt aan eigen invulling door leerlingen en/of docenten.
Neem mee: Een idee voor een leerlijn (vak, leergebied, vaardigheid)

Lezing SLO
Werken met het curriculaire spinnenweb door Frederik Oorschot, leerplanontwikkelaar bij SLO
Scholen en docenten krijgen en nemen steeds meer verantwoordelijkheid bij het maken van hun eigen leerplan. De Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) heeft als hulpmiddel hiervoor het curriculaire spinnenweb ontwikkeld. Met dit instrument leer je op verschillende niveaus kijken en werken. Beslissingen op het ene niveau beïnvloeden misschien wel draden van het spinnenweb op een ander niveau. Bewustwording van en hulpmiddelen ter ondersteuning komen aan bod in de presentatie.


Omdat het project Leerling 2020 gesubsidieerd wordt vanuit het ministerie van OCW kunnen wij deelnemers de werkconferentie kosteloos aanbieden. Aan de werkconferentie zijn echter wel kosten verbonden. We willen verspilling (bijvoorbeeld catering) graag tegengaan. Dus heb je je aangemeld maar kun je onverwachts toch niet komen, meld je dan alsjeblieft af (via 030–2324890 of
 leerling2020@schoolinfo.nlzodat een andere docent gebruik kan maken van jouw plek.

Continue Reading

Op 8 maart organiseert Leerling 2020 de bijeenkomst ‘Leerling eigenaar leerproces’. Doel van de bijeenkomst is om docenten handvatten te geven zodat je de eerste stappen kunt zetten om leerlingen meer eigenaarschap te geven bij hun leerproces.

De sleutel om de leerling eigenaar van zijn leerproces te maken, is de juiste balans tussen de hoeveelheid sturing die je geeft als docent en de mate waarin je leerlingen los kunt laten.

Tijdens workshops ga je hiermee aan de slag aan de hand van opdrachten. Ook zal er voldoende tijd zijn voor kennisuitwisseling tussen docenten om voorbeelden en praktische tips te delen en onderwerpen te bespreken als:

  • Hoe kun je de onderwijskwaliteit garanderen als je de leerling meer ruimte geeft en je ze minder kunt controleren?
  • Hoe creëer je eigenaarschap in een klas met 30 leerlingen?
  • En wat doe je als een leerling alleen hard werkt als het voor een belangrijk cijfer is?

Met de opgedane kennis uit de werkconferentie kun je de volgende dag direct aan de slag in je eigen les. De bijeenkomst is vooral gericht op docenten die willen starten met het vergroten van eigenaarschap bij hun leerling.


Workshops

Workshop 1: Vertrouwen, feedback: controleren werkt contra-leren door Valentina Devid
Door leerlingen minder te controleren, geven docenten leerlingen meer ruimte om eigenaar te worden van hun eigen leerproces. Bovendien is controle vaak gericht op de prestatie, namelijk het te behalen cijfer. Uit onderzoek blijkt dat de motivatie daalt op het moment dat de focus op de cijfers/resultaten ligt.  Leerlingen hebben vertrouwen nodig en een veilige setting om te kunnen leren. Het gaat om vertrouwen in zichzelf, in de docent en in medeleerlingen. Deze workshop gaat in op hoe je eigenaarschap bij leerlingen kunt vergroten door middel van feedback en vertrouwen.

Workshop 2: Keuzevrijheid en autonomie: ‘ruimte geven werkt’ door Sandra Elzinga
Leerlingen hebben ruimte nodig om verantwoordelijkheid te voelen en te kunnen nemen. Keuzemogelijkheden bieden is daarbij van groot belang tijdens de les. In deze workshop krijg je tien voorbeelden hoe je keuzemogelijkheden in jouw les kunt vormgeven. Aan de hand van een checklist krijg je de mogelijkheid om met één van de voorbeelden aan de slag te gaan en de les van morgen voor te bereiden.

Workshop 3: Succeservaringen uitlokken door diepgaand leren door Jannet Maréchal (ronde 1) en Ella Kwakkestein (ronde 2)
Leren met diepgang bevordert de motivatie en het eigenaarschap. Kennis krijgt pas waarde als je er denken in stopt. In hoeverre daag je leerlingen uit te leren met diepgang en leer je hen aan om zelf verschillende leerstrategieën in te zetten? Leren met diepgang vraagt van de docenten contextrijke opdrachten en het stellen van denkvragen. Hoe stuur je als docent de denkrichting van leerlingen? Hoe bied je kaders en bied je ruimte? Hoe houd je het denken van de leerling gedurende de les actief? In de workshop gaan we praktisch aan de slag met lesvoorbeelden.

 

Praktische informatie

Datum: donderdag 8 maart 2018

Inloop: 13:30 uur

Start: 14:00 uur

Eind: 18:15 uur

Locatie: Trinitas College locatie Johannes Bosco te Heerhugowaard

De bijeenkomst heeft het maximaal aantal deelnemers bereikt. Het is alleen nog mogelijk om jezelf aan te melden voor de wachtlijst, je krijgt dan bericht wanneer er een plekje in vrij gekomen.

Omdat het project Leerling 2020 gesubsidieerd wordt vanuit het ministerie van OCW kunnen wij deelnemers de werkconferentie kosteloos aanbieden. Aan de werkconferentie zijn echter wel kosten verbonden. We willen verspilling (bijvoorbeeld catering) graag tegengaan. Dus heb je je aangemeld maar kun je onverwachts toch niet komen, meld je dan alsjeblieft af (via 030–2324890 of leerling2020@schoolinfo.nlzodat een andere docent gebruik kan maken van jouw plek.

Continue Reading

Op 15 maart organiseert Leerling 2020 de werkconferentie Formatief evalueren. Doel van deze bijeenkomst is om docenten een stap verder te helpen in het toepassen van formatief evalueren om hiermee de motivatie bij leerlingen te verhogen en de ontwikkeling te stimuleren. Je leert hoe je meer inzicht krijgt in de voortgang en leerbehoeften van leerlingen, hoe je feedback aan leerlingen geeft en hoe je leerlingen meer regie laat nemen over hun eigen leerproces. Met de opgedane kennis uit de werkconferentie kun je de volgende dag direct aan de slag in je eigen les.

Programma
De middag bestaat uit twee praktische workshoprondes. Ook is er volop ruimte om kennis uit te wisselen en te leren van andere docenten en experts.

Workshop 1 – Formatief evalueren, hoe begin ik? Door Anke Swanenburg
Een workshop voor docenten die willen starten met formatief evalueren. Weet je nog niet direct waar en hoe hiermee te beginnen? In deze workshop gaan we aan de slag met de eerste belangrijke stappen om op een onderbouwdemanier inzichtelijk te maken waar de leerling staat in het leerproces. Deze eerste stappen zijn belangrijk in het formatieve leerproces: daarop baseer je de vervolgstappen die jij en je leerlingen gaan zetten. Hiervoor gaan we in deze workshop eerst leerdoelen en bijbehorende criteria opstellen, vervolgens gaan we deze omzetten in een opdracht waarmee jij en de leerling procesmatig inzicht krijgen in wat de leerling nog moet doen om de leerdoelen te bereiken.

Workshop 2 – Doelen stellen en evalueren met rubrics. Door Wessel Peeters
Nakijken en feedback geven zijn ingewikkelde processen. Hoe zorg je dat je als docent duidelijk maakt aan leerlingen wat ze moeten kennen en kunnen? En hoe organiseer je het zo dat dit tot goede feedback leidt? Rubrics zijn daarbij een oplossing, wanneer deze goed ingezet worden. Tijdens deze workshop ga je zelf rubrics maken. Ook leer je aan de hand van praktijkvoorbeelden en aanvullende theorie wanneer je verschillende soorten rubrics het beste wel, of juist niet, kan inzetten.  Het doel is dat je de workshop uitloopt met rubrics die je in je eerstvolgende les meteen kan gebruiken. Dit is een workshop voor alle niveaus.

Workshop 3 – Formatief evalueren met digitale tools. Door Ko Smidt
Deze workshop is voor docenten die willen onderzoeken welke digitale tools je in kunt zetten bij formatief evalueren. In de workshop staan we kort stil bij wat je wil bereiken met formatief evalueren gekoppeld aan de leerstof. Vervolgens krijg je een overzicht van diverse digitale tools, denk aan Padlet, Quizlet en Formative. Het grootste deel van de workshop ga je zelfstandig onderzoeken hoe je met een digitale tool naar keuze formatieve evaluatie vormgeeft.

Workshop 4 – Oefenen met feedback geven. Door Rianne Neering
Feedback geven is één van de belangrijkste vaardigheden die docenten nodig hebben als ze succesvol willen werken met formatief evalueren. Tijdens deze workshop kunnen zowel beginnende als gevorderde docenten in formatief evalueren stappen zetten met het geven van feedback. Een feedbackgever die dat ‘goed’ wil doen, heeft aandacht voor het onderdeel waarop hij of zij feedback geeft. Dit kan de persoon zijn, het proces, de inhoud van het werk, maar ook de inhoud van de feedback die gegeven wordt. Tijdens de workshop laat Rianne zien hoe je op verschillende manieren effectief feedback kan geven op deze onderdelen en je gaat oefenen met het geven van feedback.

Meld je aan voor deze werkconferentie.

Praktisch informatie
Datum: 15 maart 2018
Locatie: CSG Augustinus, Admiraal de Ruyterlaan 37 te Groningen
Tijd: 14:00 – 18:00

Omdat het project Leerling 2020 gesubsidieerd wordt vanuit het ministerie van OCW kunnen wij deelnemers de werkconferentie kosteloos aanbieden. Aan de werkconferentie zijn echter wel kosten verbonden. We willen verspilling (bijvoorbeeld catering) graag tegengaan. Dus heb je je aangemeld maar kun je onverwachts toch niet komen, meld je dan alsjeblieft af (via 030–2324890 of leerling2020@schoolinfo.nlzodat een andere docent gebruik kan maken van jouw plek.

Continue Reading