Werkconferentie Formatief evalueren – zuid

Op 12 oktober organiseert Leerling 2020 de werkconferentie Formatief evalueren. Er is veel aandacht voor deze manier van leren, maar hoe geef je hier vorm aan in de les? Aan het einde van de dag heb jij als deelnemer praktische middelen verzameld die je de volgende dag toe kunt passen in de les.

Locatie
Jenaplan Metameer, Stationsweg 5, Boxmeer

Programma
13:30 Inloop
14:00 Opening
14:30 Workshopronde 1
15:45 Workshopronde 2
16:50 Unconference
17:50 Afsluiting
18:00 Gezamenlijke maaltijd

Opening
De werkconferentie wordt afgetrapt met een introductie over het thema formatief evalueren door Wessel Peeters. Wessel is docent Maatschappijkunde op de school X11 en mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Wessel gaat in op de verschillen tussen formatief en summatief evalueren, op welke momenten in het curriculum feedback waardevol is en op welke niveaus je als docent feedback kunt geven. Onlangs heeft een artikel over formatief evalueren op X11 in Trouw gestaan.

Omschrijving workshops
Formatief evalueren, hoe begin ik? Door Anke Swanenberg
Een workshop voor mensen die willen starten met formatief evalueren. Weet je nog niet direct waar en hoe hiermee te beginnen? In deze workshop gaan we aan de slag met de eerste belangrijke stappen om onderbouwd inzichtelijk te maken waar de leerling staat in het leerproces. Deze eerste stappen zijn belangrijk in het formatieve leerproces: daarop baseer je de vervolgstappen die jij en je leerlingen gaan zetten. Hiervoor gaan we in deze workshop eerst leerdoelen en bijbehorende criteria opstellen, vervolgens gaan we deze omzetten in een opdracht waarmee jij en de leerling procesmatig inzicht krijgen in wat de leerling nog moet doen om de leerdoelen te bereiken.

Je curriculum formatief inrichten door Wessel Peeters
Een workshop voor mensen die al stappen hebben gezet in het werken met formatief evalueren. Tijdens deze workshop gaan we opgedane kennis over het formatief evalueren vertalen naar de eigen praktijk. Op welke manier kun je het behandelen van een hoofdstuk of onderwerp meer formatief aanpakken, zodat leerlingen meer doelgericht aan de leerdoelen werken? Aan de hand van aanvullende theoretische informatie, enkele praktijkvoorbeelden en het bestuderen van een casus ga je aan de slag met je eigen praktijk. Het doel is dat je de workshop uitloopt met concrete plannen voor je eigen curriculum.

Direct feedback geven met de tool Formative door Ko Smidt
Je bent op zoek om effectieve vormen van feedback te verkennen en te integreren in je onderwijspraktijk. In deze workshop leer je op welke momenten in het leerproces je feedback kunt geven en wanneer het meerwaarde heeft om leerlingen direct feedback te geven terwijl ze een opdracht maken. De nadruk ligt op het vormgeven van je opdracht in de online tool ‘Formative’. Na deze workshop weet je wat de mogelijkheden zijn binnen deze tool en wat je met de resultaten kunt voor de invulling van je lessen.

Peerfeedback organiseren met Peerscholar door Bob Hofman
Peerfeedback is volgens John Hattie een krachtige leeractiviteit. Het geven en ontvangen van peerfeedback is een manier om leerlingen te leren reflecteren op eigen en andermans werk, waarna zij door het verwerken van deze feedback hun werk kunnen verbeteren. Het geven en ontvangen van feedback is bovendien een vaardigheid die leerlingen leren door te doen. In deze workshop leer je wat de kracht van peerfeedback is en hoe Peerscholar ingezet kan worden om leerlingen peerfeedback te laten geven.

Formatief evalueren, hoe pak ik dat aan in mijn les? Door Gijs Noordergraaf en Femme de Groot
In deze workshop ga je aan de slag met het ontwikkelen van werkvormen die je meteen de volgende dag in kunt zetten. Aan de hand van concrete voorbeelden stel je succescriteria op van formatief evalueren. Vervolgens ga je op basis van deze succescriteria, onder begeleiding aan de slag om voor jouw vak formatieve werkvormen te ontwerpen. Dit is een praktische workshop voor docenten die de basis van formatief toetsen beheersen en toe zijn aan de verdere integratie van het formatieve proces in hun onderwijs

Unconference
Formatieve evaluatie is een nieuw en breed thema waar nog veel in valt te ontdekken. Na de workshops ga je tijdens de unconference met collega’s in gesprek rondom een bepaald thema. In deze gesprekken bespreek je elkaars vraagstukken om samen een stap verder te komen. Uitgepraat over een thema? Dan ga je door naar het volgende thema van jouw interesse!

Wat is een unconference? Dit is een bijeenkomst met een vrije structuur waarvan de inhoud wordt bepaald door de deelnemers. De thema’s van de unconference worden van tevoren opgehaald bij de deelnemers.

Het aantal beschikbare plekken voor deze werkconferentie heeft zijn limiet bereikt. Je kunt je via dit aanmeldformulier aanmelden voor de reservelijst. Daarnaast volgen er nog meer werkconferenties met het thema Formatief evalueren, namelijk:
15 maart 2018– Regio Noord
18 september 2018- Regio Midden/oost
11 december 2018– Regio Midden/west

Heb je je aangemeld, maar kan je toch niet aanwezig zijn? Meld je dan af via dit formulier. Wij kunnen dan iemand van de reservelijst blij maken met jouw plek.

Omdat het project Leerling 2020 gesubsidieerd wordt vanuit de ministeries van OCW en EZ kunnen wij de werkconferentie kosteloos aanbieden. Aan de werkconferentie zijn wel kosten verbonden. Na aanmelding rekenen wij op je komst. We willen verspilling (bijvoorbeeld catering) graag tegengaan. Dus heb je je aangemeld maar kun je onverwachts toch niet komen, meld je dan alsjeblieft af (via 030–2324890 of leerling2020@schoolinfo.nlzodat we een andere docent gebruik kunnen laten maken van jouw plek.