Collega’s kijken mee in de les

Het CT Stork College ging aan de slag met ‘maatjesleren’; collega’s kijken mee bij elkaars lessen om zo van elkaar te leren. “Het is zo waardevol om samen te werken en je krijgt er een hechtere docentengroep van.”

Praktisch professionaliseren

Maatjesleren is een simpele en effectieve vorm van collegiaal leren. Docenten kijken mee tijdens elkaars lessen en je gebruikt de bestaande intervisiemomenten voor overleg. Je bent ‘maatjes’ met één collega, maar na ieder intervisiemoment wordt er gewisseld. Het streven is om voor elk maandelijks intervisiemoment minimaal één keer bij elkaar gekeken te hebben. Het aantrekkelijke van de methode is dat er niet meteen een nieuwe structuur binnen school voor nodig is. Docenten kunnen er direct mee van start gaan, omdat het plaatsvindt in een informele setting. “Je bent automatisch bezig met professionaliseren”, vertelt docent Myrka Horst.

Gluren bij de buren

Myrka en collega Cindy te Raa kwamen in aanraking met maatjesleren via hun werkgever. “We meldden ons aan voor het scholingstraject samen met zes andere collega’s”, vertelt Cindy. “Ik deed mee omdat ik positieve verhalen hoorde van eerdere deelnemers en daarnaast leek het me interessant om bij anderen mee te kunnen kijken in de klas.” Myrka: “Ik wilde ook graag een blik werpen in de keuken van andere docenten, met de hoop zo meer inzicht te krijgen in welke werkwijzen effectief zijn en welke niet.”

Intervisie en feedback

Maatjesleren ondersteunt onder andere het signaleren van problemen in de klas. Cindy: “Tijdens de intervisiemomenten brengen alle groepsleden een klassikale kwestie in waarvan we er een aantal gezamenlijk uitdiepen. Aan de hand van een vast stramien verdiepen we ons in de casus, stellen we open vragen aan elkaar en bekijken we welke tips we aan de collega in de desbetreffende situatie kunnen geven. Daarnaast ga je bij elkaar kijken in de klas zodat je elkaar positief en opbouwend feedback kunt geven. Het is erg waardevol om je kwetsbaar op te stellen en met collega’s je ontwikkelmogelijkheden te bespreken.”

Samenwerken loont

De open cultuur die er door middel van de methode ontstaat, zorgt ervoor dat docenten samenwerken en kennisdeling steeds meer waarderen en als vanzelfsprekend beschouwen. Myrka: “Je kan enorm profiteren van ervaringen van collega’s. De eerlijkheid naar elkaar toe en het openstellen voor elkaar was voor mij een verademing.” Cindy: “Doordat je met collega’s uit verschillende vakgebieden en met verschillende ervaringen praat over een situatie, verzamel je veel inzichten. Nieuwe inzichten probeer ik uit in mijn les om te zien of het voor mij ook werkt.”

Effect op de leerling

Volgens beide docenten heeft maatjeslerenook invloed op leerlingen. “Wanneer een docent een tip of oplossing krijgt, probeert hij of zij deze natuurlijk uit in een van de lessen. Dit kan betekenen dat een probleem in de klas wordt opgelost, omdat de juiste handvatten aan de docent zijn aangereikt.” Myrka vult aan: “Ik heb het zien gebeuren dat een collega beter orde leerde te houden. Je wordt als docent veel bewuster van je handelen wanneer meerdere ogen met je meekijken en doet dus echt wat met de feedback.”

Laagdrempeliger door digitalisering

“Een nadeel is dat het tijd kost en dat maakt het soms lastig om docenten mee te krijgen”, vertelt Cindy. Om de drempel te verlagen gaan de deelnemende docenten zich na de zomer focussen op het delen van digitale werkvormen. “We hebben een observatietool docenten ontwikkeld. Onze wens is een omgeving te creëren waarin docenten aan de hand van de observaties samen lessen verbeteren en in de praktijk uitproberen. Wanneer er een goede les is ontwikkeld, willen we die vertalen naar een handleiding voor andere docenten. Deelname is makkelijker, het levert snel iets op en je bent als docent bezig met digitale professionalisering.”

Aanrader voor docenten

Cindy en Myrka raden andere scholen en docenten aan om ook met maatjesleren te starten. “Kennis en ervaring van anderen ligt op school binnen handbereik. Wanneer je het als docent zelf niet weet, zijn er collega’s genoeg om van te leren”, aldus Cindy. “Het is zo waardevol om samen te werken en je krijgt er een hechtere docentengroep van.” Myrka: “Nu ik op de hoogte ben van deze materie, zou ik over een aantal jaar het scholingstraject vanmaatjeslerennogmaals willen bijwonen. Maar dan weer met andere maatjes.”

Het CT Stork College neemt deel aan het leerlab Professionalisering met docenten.

Meer lezen over peercoaching

 

 

,

Comments are closed.