“Dankzij Classkick verdiept in een opdracht tot de bel gaat”

Een van de favoriete tools van Wouter Renkema, docent scheikunde en nlt op het Eemsdeltacollege, is Classkick. “De meerwaarde van Classkick is dat leerlingen iets dóen en dat ik ook nog kan zien wát ze doen.”

Classkick

Rating: 4.5 uit 2 reviews

Bekijk reviews

Effectief

Wouter werkt op de havo/vwo-locatie van het Eemsdeltacollege en is een van de drie docenten die een half jaar lang konden experimenteren met iPads in de klas. Samen hadden ze één laptopkar met 32 iPads tot hun beschikking (in het schooljaar 2017-2018 wordt het experiment uitgebreid). “Een van mijn favoriete tools is Classkick een digitaal platform voor het oefengedeelte van de les. Het lastige van werken op papier is dat je als docent weinig zicht hebt op hoe effectief leerlingen bezig zijn. Dat het stil is in de klas, zegt weinig. De meerwaarde van Classkick is dat leerlingen iets dóen en dat ik ook nog kan zien wát ze doen.”

Moleculen tekenen

Als je echt alle opties van Classkick wilt benutten, is het volgens Renkema handig dat leerlingen over devices met een touchscreen beschikken. Classkick is namelijk een gratis oefenplatform waar de docent allerlei soorten vragen en opdrachten op kan zetten: niet alleen in de vorm van tekst, maar ook getekend of als pdf. “De tekenfunctie is bij een vak als scheikunde heel handig. Ik laat leerlingen bijvoorbeeld moleculen tekenen met het pennetje van de iPad.”

Meekijken

Bijzonder is dat alle gebruikers op elkaars scherm kunnen meekijken en feedback geven. Dus niet alleen de docent, zoals onder meer bij Formative, maar ook de leerlingen. Wie snel klaar is, gaat anderen helpen. Veel leerlingen vinden dat leuk, is de ervaring van Renkema, al moet je er wel voor zorgen dat ook snelle leerlingen voldoende uitdaging houden.

Beter oefenen

Gemiddeld gebruikt hij Classkick per klas 1 tot 2 keer per week, mits de laptopkar beschikbaar is. “Dit jaar heb ik er vooral in 3 vwo, 4 vwo en 4 havo mee gewerkt. In die leerjaren heb ik veel klassen en dan kan ik mooi vergelijken hoe het met en zonder Classkick gaat. Over het effect op de resultaten is nog niets te zeggen, maar ik heb wel het idee dat leerlingen op deze manier beter oefenen.”

Directe feedback

Hoe het in de praktijk werkt? “Zodra ik de leerlingen in Classkick aan het werk heb gezet, begin ik feedback te geven op antwoorden van leerlingen die ik zie binnenkomen. Na een tijdje zijn dat er zo veel dat ik het niet meer bijhoud, maar dan komen de snelle leerlingen erbij. Al met al worden er meer fouten gecorrigeerd en is de feedback veel directer dan voorheen. Dat scheelt, want leerlingen kijken hun ‘papieren’ huiswerk vaak niet zo goed na. Wat ik ook leuk vind, is dat je positieve feedback kunt geven door een goed antwoord via het digibord met iedereen te delen.

Please help

Niet alle informatie hoeft met iedereen te worden gedeeld. Classkick biedt ook mogelijkheden om een-op-een te communiceren. Met de knoppen ‘please check’ en ‘please help’ kan een leerling bijvoorbeeld de docent inschakelen zonder dat anderen dat zien. Renkema: “Heel handig voor die leerling die altijd achteraan in het hoekje zit en het niet ‘cool’ vindt om vragen te stellen. Sowieso past deze manier van communiceren goed bij wat jongeren gewend zijn. Ik gebruik Classkick om die reden ook vaak om aan het eind van de les te vragen waar leerlingen behoefte aan hebben. Waar willen ze uitleg over? Welke vraag willen ze nog stellen? Heel laagdrempelig, en ik kan er de volgende les mooi op inspelen.”

Poppetjes tekenen

Natuurlijk heeft het delen van schermen ook nadelen. Leerlingen kunnen geintjes uithalen: poppetjes tekenen op het scherm van een ander bijvoorbeeld. Of met de fotoknop (waarmee je op papier gemaakt werk kunt invoeren) foto’s van hun buurman maken. In de ervaring van Renkema verliest dat na een tijdje echter wel weer zijn aantrekkingskracht.

Verdiept

Zijn advies aan collega-docenten: probeer Classkick gewoon eens uit. “Maak een gratis account aan en kijk wat jij en je leerlingen ervan vinden. Ik zou de eerste keer wel kiezen voor een onderwerp dat simpel na te kijken is; iets waar leerlingen vaak denkfouten in maken die je er snel uit kunt halen. Bij mij was het verschil opmerkelijk. Waar sommige leerlingen anders vijf minuten voor tijd al naar de klok zitten te kijken, zat iedereen nu verdiept in een opgave toen plotseling de bel ging. Wat mij betreft is Classkick een aanrader voor iedere docent die zijn leerlingen wil activeren.”

Het Eemsdeltacollege maakt deel uit van het leerlab Inrichten individuele leerroutes.

Zelf aan de slag? Bekijk de kickstarter Classkick.

Bekijk alle kickstarters.

Beoordeel deze tool op de Product reviewpagina.

, ,

Comments are closed.