“Dankzij het logboek zijn we veel meer over doelen gaan praten”

De coaches op het Leonardo College, een Topsport Talentschool, liepen regelmatig tegen passiviteit van leerlingen aan. Een logboek zorgt ervoor dat de regie nu meer bij leerlingen ligt én dat ouders beter betrokken worden.

Beter inrichten

Volgens docent Mark Postema lag de verantwoordelijkheid nog te veel bij de coaches in plaats van de leerlingen. “Coachgesprekken hadden vaak niet veel meer inhoud dan het aanpassen van persoonlijke roosters en checken of alle toetsen wel waren ingehaald. Daarom zijn we gaan kijken hoe we dit anders konden inrichten. Daarbij was het ook van belang dat er weinig papierwerk bij kwam kijken én dat ouders beter bij het proces betrokken werden.”

Logboek brengt structuur

In overleg met de betrokken coaches is het logboek tot stand gekomen. Een overzichtelijk document dat structuur aanbrengt bij het gesprek en maar weinig tijd kost om netjes bij te houden. Tot nu toe hebben drie coaches met in totaal tien leerlingen met het logboek gewerkt.

Praten over doelen

Coach Peter: “Ik heb bij de leerlingen een grote verandering gezien. Door het gebruik van het boekje heb ik de richting van het gesprek aangepast zodat we veel meer over doelen aan het praten zijn. Ik merk dat de leerlingen veel meer initiatief nemen. Leerlingen zijn bijvoorbeeld voorafgaand aan het gesprek al bij docenten geweest om zaken te regelen waarbij ik er daarvoor regelmatig achteraan moest om te controleren of het al gedaan was. Dat maakt het coachen een stuk prettiger en doelgerichter.”

Drempelverlagend

Ook Victor, één van de betrokken leerlingen merkt een verandering: “Het is voor mij nu veel makkelijker is om naar docenten toe te stappen. Ik weet nu wat ik wil en waarom ik het wil, dan wordt de drempel voor mij om een docent aan te spreken een stuk lager.”

Ouders

Aan het begin van het jaar is er een bijeenkomst geweest voor ouders om ze in te lichten over wat er ging veranderen. Mark: “Sommige ouders waren bang dat het nóg meer werk voor hun kind zou opleveren. Andere ouders vonden het een erg goed plan aangezien ze vonden dat hun kind wel wat actiever bezig mocht zijn.” In de praktijk is er in het contact met de ouders weinig veranderd. Op dit punt valt er dus nog wel iets te verbeteren. De grootste verandering heeft bij de leerlingen plaatsgevonden op school.

Een breder perspectief

Bij het Leonardo College merken ze dat coaching ook steeds meer door andere scholen binnen het bestuur wordt opgepakt. “Goede coaching is niet alleen interessant voor topsportleerlingen, maar voor alle leerlingen. In 4 vwo wordt voor een paar weken ander onderwijs aangeboden waarbij docenten een coachende rol aannemen in plaats van de klassieke docerende vorm. Daarnaast zullen de docenten ook scholing in coaching gaan volgen.”

Het Leonardo College neemt deel aan het leerlab LOOT-Veranderende rol van de docent en leerling.

,

Comments are closed.