De beste sprekers heb je zelf in huis

Op het Agnieten College organiseerden docenten een studiedag zonder experts van buitenaf. “Docenten weten veel meer dan ze kunnen laten zien.”

Zelf organiseren

Docenten op het Agnieten College twijfelden aan de doelgerichtheid van de studiedagen op hun school. Docent Bart Broek: “Een externe spreker kent de groep waar hij voor staat vaak niet. De thema’s worden in brede zin uitgelegd en sluiten niet per se aan bij waar het team mee bezig is.” Tijdens een bijeenkomst van een projectgroep professionalisering ontstond het idee docenten zelf een studiedag te laten organiseren. Bart: “De professionals lopen gewoon rond op school. Het is belangrijk om hun kennis en expertise te zien, zichtbaar te maken en te benutten.”

Werkvormen zoeken

De voorbereiding kostte veel tijd, maar gaf ook energie. Bart: “We kozen een locatie buiten school. Elkaar even ergens anders treffen, bleek een schot in de roos. Het kostte een paar centen, maar we bespaarden op de kosten van externe sprekers. Als thema kozen we ‘Een kijkje in de ziel van de vakman’. Omdat we in het dagelijks werk weinig tijd maken om van gedachten te wisselen, zochten we werkvormen die daarvoor voldoende ruimte bieden. Al gauw ontstond een programma met onder andere sketches en een speeddate-sessie waarin collega’s elkaar moesten vertellen waarom ze het onderwijs in zijn gegaan.”

Positieve reacties

De eerste studiedag werd zeer goed ontvangen, zegt Bart. “Docenten voelden zich naderhand meer ‘samen’ omdat ze elkaar meenamen in een ontwikkeling of thema. Er is intensiever contact als je degene die het verhaal vertelt, kent en vertrouwt. Het is leuk om elkaar nog beter te leren kennen, te ontdekken wat anderen bezighoudt, nieuwe ideeën op te doen en te zien en te ervaren dat je mee mag doen en niet overgeleverd bent aan een systeem.”

Kennis delen

Bart: “Docenten weten veel meer dan ze kunnen laten zien. Ze hebben alleen een moment, plek en structuur nodig om kennis te delen. Het is leuk dat een collega je kan verrassen met zijn of haar kennis of talent. Ook heeft het waarde dat je als docent meer van jezelf kwijt kunt.” Een ander voordeel is dat docenten de inhoud van een studiedag optimaal kunnen laten aansluiten bij hetgeen waarmee ze bezig zijn en wat hen bezighoudt. Bovendien kunnen studiedagen makkelijker op elkaar aangesloten worden: “In plaats van losse thema’s te behandelen, kunnen we er zelf lijn in aanbrengen.”

Aansluiten bij de toekomstvisie

Dat is mede waarom de schoolleiding van het Agnieten College het initiatief stimuleert. Bart: “Zij vinden het belangrijk dat we schoolbreed te werk gaan, zodat een studiedag geen losse flodder is die we morgen weer vergeten zijn. Het moet uiteindelijk tot verandering en borging leiden. De schoolleiding wil worden meegenomen in het ontwikkelproces; zij bewaakt dat de thema’s aansluiten op de toekomstplannen. Als docenten vinden we het belangrijk de informatie zo concreet te maken dat collega’s er de volgende schooldag iets mee kunnen doen.”

Tips

Tot besluit zegt Bart: “Wij hebben het als belangrijk ervaren om van de studiedag geen onemanshow te maken, maar het programma samen te dragen, ook samen met het onderwijsondersteunend personeel. Laat de teamleiding een rol spelen achter de schermen. Vermijd lange verhalen en houd het bij de informatie die nodig is om met elkaar aan de slag te gaan. Alle docenten zijn professionals; allemaal kunnen we ons ontwikkelen. Op deze manier helpen we elkaar en bouwen we samen aan de toekomst van het onderwijs.”

Het Agnieten College neemt deel aan het leerlab Professionalisering met docenten.

Meer lezen

Wil je ook een visie ontwikkelen op een verandering in je school? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.

 

,

Comments are closed.