“De Business College-klassen waren de ideale testomgeving”
Op de Pieter Zandt Scholengemeenschap is de havo-bovenbouw begonnen met een Business College (BC) om leerlingen beter voor te bereiden op het bedrijfsleven. In deze klassen loopt tegelijkertijd ook een pilot met chromebooks.
Aangepast programma
Leerlingen met een E&M-profiel krijgen op deze school de mogelijkheid om twee jaar lang een speciaal business traject te volgen. Daarvoor zitten ze in een aparte klas en krijgen ze één dag per week een compleet aangepast programma. Het eerste jaar van het BC staat in het teken van ondernemen en het tweede jaar van marktonderzoek. Docent ondernemerschap en economie Arjan Woord en docent Duits Marius van der Stege zijn de projectmanagers voor havo 4 en 5.
Uren geschrapt
Om leerlingen in het BC één dag per week een aangepast programma te laten volgen is een aantal uren geschrapt. Zo krijgen BC-leerlingen onder meer een uur minder culturele kunstzinnige vorming en wordt maatschappijleer over twee jaar uitgesmeerd. In de ochtend volgen ze aangepaste theorievakken en ’s middags zijn er gastsprekers, gaan ze een bedrijf bezoeken of besteden ze tijd aan hun onderneming of marktonderzoek. Arjan: “Ook is het mogelijk om extra certificaten te behalen die goed van pas kunnen komen in het bedrijfsleven, zoals het diploma financieel ondernemen, boekhouden, Cambridge Engels of Goethe Zertifikat Duits.”
Ondernemen en marktonderzoek
Op de andere dagen volgen de BC-klassen vrijwel hetzelfde programma als de overige havoleerlingen. Arjan: “Zo’n 85% van de lessen is hetzelfde als in de andere havoklassen. Het behalen van het havodiploma staat voorop. Alles wat we daaromheen doen, is een pre.” Doordat de BC-leerlingen – als pilot binnen de school – een eigen chromebook hebben, kunnen docenten makkelijker maatwerk leveren. Marius: “Waardoor leerlingen die een opdracht af hebben, zelfstandig verder kunnen met iets anders.”
Minionderneming
In havo vier starten BC-leerlingen in groepjes van vier een eigen onderneming. De meesten verkopen iets eetbaars, zoals kaas of vis, maar er is ook een groep die een spelotheek is gestart. De leerlingen worden niet alleen door Arjan en Marius gecoacht, maar ook door een enthousiaste ondernemer, die voorziet in het startkapitaal. In het eindexamenjaar doen de leerlingen marktonderzoek. Marius: “Hierdoor leren ze hoe je bijvoorbeeld onderzoek doet naar de concurrentie. Bijkomend voordeel is dat ze hiervoor heel veel Duitse teksten moeten lezen, daarnaast schrijven ze een deel van hun onderzoek in het Duits.”
Paaseitjes verkopen
Leerlingen Gerline en Corline: “Na onze pitch kregen wij 200 euro aan startkapitaal. Hiermee hebben we onder andere paaseitjes ingekocht die we in een geleende bakfiets zijn gaan verkopen. Nadat we het startkapitaal hadden terugbetaald, is de winst naar een goed doel gegaan.”
Pilot digitale leermiddelen
Het werken met chromebooks in de BC-klassen is tegelijkertijd ook een pilot om te kijken of de Pieter Zandt Scholengemeenschap verder wil met digitale leermiddelen in de klas. Zo wordt er kleinschalig formatief getoetst of bijvoorbeeld een quiz gehouden om erachter te komen: helpt een laptop met differentiatie? Docent Johannes Holtland: “Ik laat leerlingen opgaven maken waarvan ik er twee de volgende les groot projecteer. Ik zie gelijk of ze het begrepen hebben en kan direct feedback geven. Ik kom nu fouten tegen, die ik anders nooit had gezien.”
Voordelen chromebook
Marius en Arjan geven aan dat het werken met een chromebook ze veel tijd scheelt bij het nakijken en dat het hun mogelijkheden als docent vergroot. Marius: “Bijvoorbeeld bij het uitwerken van schrijfopdrachten. Doordat leerlingen tijdens de les correcties aanbrengen in hun opdracht kan ik per leerling zien waar ze nog aan moeten werken.”Daarnaast biedt het leerlingen de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te kunnen werken.
Geleerde lessen
Marius: “We leren voortdurend bij. Zo waren de leerlingen de eerste twee jaar vooral op ondernemen en verkopen gericht. Sinds dit schooljaar benoemen we bewuster dat de BC-klas ook voor leerlingen is die later een managementfunctie willen bekleden.” Daarnaast maken ze in plaats van een ondernemersplan – waar veel tijd in ging zitten – nu een BMC Model Canvas, waardoor je in één oogopslag ziet wat het product is en wie de klanten zijn. “En doordat we sinds kort kunnen meekijken op de schermen van de leerlingen via het programma Impero is de werkhouding van de leerlingen aanzienlijk verbeterd.”
Ideale testomgeving
Johannes: “De BC-klassen waren de ideale testomgeving. Hoewel het te vroeg is om harde conclusies te trekken, hebben we het idee dat ict ons inderdaad in staat stelt om meer maatwerk te leveren.”
Pieter Zandt Scholengemeenschap neemt deel aan het leerlab Differentiëren in de klas.
Meer lezen
Comments are closed.