De innovatiewerkgroepen gaan van start!

Los van de bestaande leerlabs zijn er een aantal vraagstukken rondom gepersonaliseerd leren die we verder uit willen werken in de zogenaamde innovatiewerkgroepen. In januari 2018 gaan we van start met vier groepen rondom de thema's roostering, persoonlijke leerplannen, feedback geven en projectonderwijs en het curriculum. De werkgroepen zullen voor de zomer worden afgerond.

Innovatiewerkgroep Roostering

Hoe kan er flexibeler worden omgegaan met het rooster?

Deelnemende docenten

  • Anika Remerij – Pieter Groen, Katwijk
  • Anneke Vosselman – Nuborgh College, Elburg
  • Dirk-Jan Dekker – CSG Bogerman, Sneek
  • Marijke Beijleveldt – CSG Liudger, Drachten
  • Steven Boot – Ichthus College, Kampen
  • André Peter IJzerman – CC Groevenbeek, Ermelo

Vragen over deze werkgroep? Neem contact op met Simon Sturm, simonsturm@schoolinfo.nl

Innovatiewerkgroep Persoonlijke leerplannen

Hoe begeleid je en monitor je als docent de persoonlijke leerplannen van leerlingen?

Deelnemende docenten

  • Berdien Meijberg – IJburg College, Amsterdam
  • Jeroen Verhaaren – Citadel College, Lent
  • JanHendrik Wolters - Gymnasium Apeldoorn, Apeldoorn
  • Leo Nabben – Metameer, Stevensbeek
  • Marloes van Perlo – Odulphuslyceum, Tilburg
  • Paula Ford – s.g. Rietlanden, Lelystad

Vragen over deze werkgroep? Neem contact op met Liesbeth van der Ziel, liesbethvanderziel@schoolinfo.nl

Innovatiewerkgroep Feedback geven

​Hoe leer je leerlingen feedback geven aan elkaar en hoe geef je als docent feedback aan je leerlingen?

Deelnemende docenten

  • Sandor van Leeuwen – CS de Hoven, Gorinchem
  • Eveline Angeneind – AOC Oost, Almelo
  • Froukje Henstra – Lyceum Ypenburg, Den Haag
  • Marjan Hagemans – De Nieuwste School, Tilburg
  • Martijn de Bont – Stedelijk Gymnasium, Nijmegen
  • Sophie van Slageren – Liemers College, Zevenaar

Vragen over deze werkgroep? Neem contact op met Nienke van Langeveld, nienkevanlangeveld@schoolinfo.nl

Innovatiewerkgroep Projectonderwijs en het curriculum

Hoe ga je om met projectonderwijs en het curriculum?

Deelnemende docenten

  • Esther Broen – Canisius College, Nijmegen
  • Jorick Boll - Herbert Vissers College, Nieuw-Vennep
  • Jennifer de Laet – Niftarlake College, Maarssen
  • Jolanda Voogd – Tabor College d’Ampte, Hoorn
  • Lia Veraa – SG Were Di, Valkenswaard
  • Margreet Kamman – Tienerschool Sneek, Sneek

Vragen over deze werkgroep? Neem contact op met Anna Serraris, annaserraris@schoolinfo.nl

Aan de slag

Een innovatiewerkgroep bestaat uit een groep van maximaal zes VO-docenten, die gezamenlijk aan de slag gaan met een door hun opgesteld plan van aanpak rond een bepaald thema. Samen werken zij toe naar een duidelijk omschreven eindproduct. Het doel van de werkgroep is dat de docenten het eindproduct dat ze ontwikkelen, denk aan een module, workshop, congres, serie lesvoorbeelden, rubric of onderzoek, ook daadwerkelijk op hun eigen school in de praktijk gaan brengen en dat het daarnaast van meerwaarde is voor de sector.

Tijdspad

De looptijd van een innovatiewerkgroep is zes maanden. Na de eerste bijeenkomst in januari bepaalt de werkgroep zelf het tijdspad. Eind juni levert elke werkgroep een concreet product op. De opbrengsten uit de innovatiewerkgroepen worden via Leerling 2020 toegankelijk en bruikbaar gemaakt voor de hele VO-sector.

Nieuwe thema’s

Heb jij een thema dat je ook graag uitgewerkt wilt zien en wordt dit ook niet in een van de leerlabs behandeld? Mail je vraagstelling of eventueel andere opmerkingen naar: leerling2020@schoolinfo.nl