Deel je kennis met collega’s in een miniconferentie

Melanchthon Business School (MBS) heeft een miniconferentie georganiseerd over lesgeven met behulp van de iPad. De miniconferentie bestond uit een aantal workshops, verzorgd door docenten die daar al training voor hadden gevolgd. Bekijk de opzet.

Laagdrempelig

De MBS is in 2015 gestart met het invoeren van de iPad in leerjaar 1. Het doel is om uiteindelijk het gebruik van de tablet in alle leerjaren uit te rollen. Samen met acht andere collega’s van de MBS volgde Arjan van ’t Land de cursus ‘Kleppen dicht! Effectief leren met ICT’ van Marieke Simonis. Om de opgedane kennis met hun andere collega’s te delen organiseerde Arjan een miniconferentie op zijn school. In korte workshops vertelden hij en zijn collega’s wat zij hadden opgepikt uit de training, en waar zij in hun eigen lessen mee aan de slag zijn gegaan. Op een leuke en laagdrempelige manier konden docenten zo zien wat hun collega’s hadden geleerd.

De opzet van de miniconferentie

Het programma zag er als volgt uit:

14:30 – 15:00 Ronde A

15:05 – 15:35 Ronde B

15:35 – 15:55 Pauze

16:00 – 16:30 Ronde C

16:45                Afsluiting

Per ronde waren er 4 workshops, voor maximaal 10 deelnemers per workshop. Om steeds snel aan de slag te kunnen, werd van tevoren aan de deelnemers gevraagd de benodigde apps te downloaden op hun iPad.

Inhoud van de workshop

De docenten die een workshop gaven kregen de volgende opdracht:

  • De workshop moet 30 minuten duren.
  • Je laat zien hoe je de iPad gebruikt tijdens je les.
  • Je laat zien welke applicatie je gebruikt tijdens je les.
  • Je laat zien hoe de applicatie werkt die je gebruikt tijdens de les.
  • Je laat zien wat je leerlingen van de iPad/applicatie in je les vinden door middel van een enquête en/of filmpje/interview.
  • Je vertelt hoe je in de toekomst zou kunnen differentiëren met de iPad/applicatie. Bekijk hier het uitgebreide verslag van de middag met informatie over de workshops ScratchJr, Socrative, Phett, Mentimeter, Quizlet, Padlet, ClassDojo en Classkick.

Wat was de opbrengst?

“NEEEE! Nog niet!” Zo reageerden docenten als Arjan aankondigden van ronde te gaan wisselen. De meerderheid van de collega’s was dan ook enthousiast na het volgen van de workshops en ze wilden de volgende dag gelijk aan de slag. De miniconferentie werkte bovendien drempelverlagend. Arjan: “Collega’s kunnen nu makkelijker bij elkaar aankloppen voor vragen. Daarnaast zijn er ook zes ‘iPad-ambassadeurs’ binnen de school aangesteld, ieder met hun eigen expertise die na de miniconferentie collega’s blijven helpen en stimuleren.”

 

 

Wat zijn jullie uitdagingen?

De miniconferentie was met name bedoeld voor de collega’s die nog geen lesgeven in ‘iPad-klassen’. Voor en tijdens de miniconferentie werd het duidelijk dat er in de bovenbouw nog enige weerstand is. Een prettige bijkomstigheid is dat de school onlangs naar een mooi nieuw gebouw is verhuisd met allerlei goede faciliteiten, zoals een prachtig nieuw touchscreen in elk lokaal. Dit stimuleert docenten ook. “Een goed werkende ict-omgeving is een voorwaarde om aan de slag te gaan, én haalt ook veel weerstand weg.”

Extra tips

Het organiseren van de miniconferentie heeft ongeveer vier uur in beslag genomen. Zorg dat de datum en tijd lang van tevoren bekend zijn, en op een logisch moment. De miniconferentie op de MBS werd gehouden op een donderdagmiddag, de vaste vergadermiddag op de MBS waarop alle docenten zijn uitgeroosterd. Ook is er volledige ondersteuning van de schoolleiding nodig. De Melanchton Business School (MBS) is een van de deelnemende scholen aan het leerlab Digitaal leermateriaal. Op zoek naar meer inspiratie voor het betrekken van collega’s bij gebruik van ict? Het Coornhert Lyceum organiseerde hiervoor een startbijeenkomst voor docenten.

, , ,

Comments are closed.