Differentiëren in klassikale context
Soms kunnen het kleine aanpassingen zijn waarmee je een begin kunt maken met differentiëren in de klas. Het Leerlab Klassikale context – Midden is aan de slag gegaan met diverse manieren om te differentiëren. Een ervan is de busopstelling. De komende tijd zullen we meer voorbeelden van differentiëren in klassikale context publiceren. Heb jij ervaring met hoe je kunt differentiëren in de klas? Laat het ons weten via een reactie hieronder.
Differentiëren met de busopstelling
Wat is het? De leerlingen worden aan het begin van de les gesplitst op basis van de begeleiding die ze denken nodig te hebben van de docent. Hoe werkt het? Wanneer de leerlingen het lokaal binnen komen, kunnen ze kiezen uit drie rijen:
- De eerste rij is voor leerlingen die zelf aan de slag willen en kunnen (eventueel met een extra opdracht).
- De tweede rij is voor leerlingen die wat uitleg nodig hebben, maar daarna zelf aan de slag kunnen.
- De derde rij is voor leerlingen die meer uitleg willen.
Op het bord staan de opdrachten voor de leerlingen. Deze kunnen uit het boek zijn, maar kunnen ook extra opdrachten zijn. Aandachtspunten
- De leerlingen mogen zelf kiezen.
- Docent geeft per rij aan wat het verwachte gedrag is van de leerling.
- Docent loopt tussen de rijen 2 en 3.
Hoi. Graag wil ik materiaal delen hoor . Geef maar even de precieze site aan.
Hoi Miranda, wat leuk dat je je materiaal wilt delen. Dit kun je doen door in het reactieveld hieronder jouw verhaal te doen. Via bestand selecteren kun je je materiaal oploaden.
Hartelijke groet, Daniëlle Borkent (namens Leerling 2020)
Geweldig om deze voorbeelden uit de praktijk te lezen. Na het boek “De lerende mens” waar we vanuit de theorie het leren beschreven, totaal geboeid geraakt hoe persoonlijk leren vorm te geven in de praktijk.
Ik werk in mijn lessen Engels met zogenaamde ‘green cards’. Leerlingen die deze kaart krijgen, scoorden aan het begin van een lesblok (6 weken) al zo hoog op de beoogde doelen, dat zij wel mee doen met schrijf- en spreekopdrachten binnen de thema’s (deze kunnen zij immers altijd op hun eigen niveau uitvoeren), maar niet met oefeningen uit het boek, die beneden hun niveau liggen. In plaats daarvan werken zij per thema (2 per blok) een ‘comprehension task’ uit, waar ze op hun eigen niveau feed-back op krijgen. Erg leuk en heel motiverend!
Heel interessant! Ik geef ook Engels en wij zijn op zoek naar praktische tips zoals deze! Een vraag: hebben jullie de “comprehension tasks” zelf opgesteld of vind je deze in de methode/online?
Je kunt ook een expertgroepje maken die andere leerlingen helpen. Werkt prima, (ook) in het vmbo.
Beste Coranne, heb jij hier ervaring mee en zou je hier meer over willen vertellen?
Beste Karien,
Klinkt erg interessant en zou hierover graag meer willen weten. Ik geef ook Engels en heb klassen met verschillende niveaus. Zelf continu aan het nadenken hoe ik dit het beste kan aanpakken,maar jouw methode klinkt erg goed. Ook zeer benieuwd naar de comprehension tasks.
Ik differentieer al wel. Vooral bij literatuurlessen is het leuk om een andere aanpak te gebruiken dan de busopstelling. Heb zelf nu twee nu twee producten klaar om direct te gebruiken bij literatuur lessen Duits. Niveau klas 2 VWO.
Hoi Miranda,
Zou je via onze Facebookpagina Leerling 2020 jouw producten willen delen en/of je ervaringen met differentiëren in de klas?
hartelijke groet,
Daniëlle