Differentiëren met een cyclusles
Charlotte Juchet is docent Frans op het RSG Noordoost Veluwe. Zij maakt gebruik van een cyclusles. Dat is een gedifferentieerde les waarin de nadruk op groei wordt gelegd. “Aan het einde van de les is iedereen in staat de moeilijke opdracht te maken.”
Hoe werkt het?
Leerlingen testen hun kennis door middel van een opdracht. Aan de hand van de uitslag delen zij zichzelf in 3 groepen in:
A Heeft uitleg en herhaling nodig
B Heeft alleen extra oefening nodig
C Heeft uitdaging nodig
Deze drie groepen krijgen 3 soorten opdrachten:
A Uitleg van de stof en oefenen onder begeleiding
B Zelfstandig oefenen
C Een opdracht ontwikkelen die door groepen A en B aan het einde van de les uitgevoerd kan worden
Opdracht
Een onderwerp kan bijvoorbeeld ‘verleden tijd’ zijn. Groep A gaat regels vervoegen. Groep B gaat een memoriespel via Kahoot ontwerpen waarin ze de juiste vervoegingen verwerken. Groep C gaat een tekst in de verleden tijd schrijven. “Aan het einde van de les kiezen we met zijn allen de beste tekst. Vervolgens gaat iedereen die tekst terug vertalen naar het Nederlands. Wij beginnen dus als groep, iedereen verzamelt wat hij nodig heeft en wij eindigen samen weer als groep”, vertelt Charlotte.
Kahoot!
Bekijk reviewsLabels plakken
Charlotte heeft de les ontwikkeld omdat ze wel wil differentiëren, maar wil waken voor stigmatiseren. “Ik ben een voorstander van differentiatie, maar tegelijkertijd heb ik een hekel aan ‘labels plakken’ op leerlingen. Mijn vrees is dat een leerling denkt: ‘ik ben ingedeeld bij de zwakkere, dus ik ben zwak en ik blijf zwak’. Mijn doel is om de nadruk te leggen op groeien: het maakt niet uit in welke groep je start, want aan het einde van de les, is iedereen in staat de moeilijke opdracht uit te voeren!”
Groepsbinding
Daarnaast vindt ze het waardevol voor de sociale emotionele ontwikkeling van de leerlingen om de groepsbinding te houden. “Ik vind het een mooie boodschap: wij zijn verschillend, je hoeft echt niet hetzelfde te kunnen, maar samen kunnen wij het wel! Daarnaast probeer ik in mijn onderwijs leerlingen uit te dagen en tegelijkertijd succeservaringen te bieden. Dat laatste werkt voor iedereen motiverend, waardoor men boven zichzelf uitstijgt.”
Plezier
Het effect van de cyclusles op de resultaten van de leerlingen is nog niet door Charlotte gemeten. Dat wil ze nog graag gaan doen. De leerlingen zijn volgens Charlotte enthousiast over de cyclusles. “Zij genieten van de ruimte die zij krijgen om zichzelf in te delen. Een leerling zei: ‘U neemt ons wel serieus, mevrouw’. Sommige leerlingen kunnen onzeker worden van de eindopdracht. De succeservaring stelt ze later wel gerust. Over het algemeen zie ik leerlingen die met plezier aan het werk zijn.”
RSG Noordoost Veluwe neemt deel aan het leerlab Veranderende rol van de docent.
Kahoot is echt een prachtig tool! Top dat je leerlingen er zelf mee aan het werk laat.Toch krijg ik de indruk dat leerlingen wel het idee kunnen krijgen dat groep B er het makkelijkst van af komt. Zij mogen immers een spel maken…
Een tekst in de verleden tijd moeten schrijven lijkt mij voor leerlingen eerder een straf. Hoe zien jouw leerlingen dat?