Differentiëren met een lesplanner
Debbie Francke, docent biologie op het Pontes Pieter Zeeman, heeft een gedifferentieerde lesplanner voor een biologieles ingevuld.
Groepen
De gedifferentieerde lesplanner is ontwikkeld door een collega van Debbie op het Pontes Pieter Zeeman, Jacqueline Wierstra. Hiermee kan een docent zijn les gedifferentieerd uitwerken. Voor deze lesplanner is de klas opgedeeld in twee groepen, rood (extra uitleg en instructie) en blauw (zelfstandig aan de slag). Eerst wordt er klassikaal een vraag gesteld (met bijvoorbeeld Kahoot). Leerlingen worden afhankelijk van het antwoord in een groep ingedeeld. Vervolgens gaan de leerlingen (alleen of met de groep) aan de slag met de opdrachten behorende bij die kleur.
Kahoot!
Bekijk reviewsMotivatie
Debbie: “Vaak laat ik de leerlingen ook zelf een kleur kiezen. Tot mijn verbazing gaan ze dan gemotiveerder aan de slag, omdat ze een eigen keuze kunnen maken. Dit werkt bijvoorbeeld heel goed bij leerlingen die het leerjaar over doen. De afspraak is dan wel dat zij zich houden aan de kleur”. Leerlingen die wat onzeker zijn, hebben juist houvast aan de keuze die de uitslag van de vraag laat zien.
Opbouw
Het bovenste blok is de start van de les, de terugblik en de uitleg en oriëntatie. Het middenstuk is de verlengde instructie en de begeleide oefening voor de rode groep. Daarnaast zie je de zelfstandige verwerking voor de blauwe groep. Als de rode groep begint met de zelfstandige verwerking, wordt de blauwe groep om feedback gevraagd. Voor wie het daarna nog nodig heeft, maakt de docent nog een persoonlijke ronde. Bij de afsluiting wordt aandacht besteed aan de evaluatie en de vooruitblik.
Kop en staart
In de lessenplanner is ook rekening gehouden met de opening en afsluiting van de les. Debbie: “Ik merk dat ik in mijn enthousiasme geregeld te weinig tijd inruim voor de afsluiting van mijn les. Op deze manier heb ik een geheugensteuntje en een uitgewerkte manier om de les af te kunnen sluiten”.
Variatie
Debbie gebruikt zowel digitale (bijvoorbeeld Padlet) als niet-digitale hulpmiddelen (Post-its op vellen papier). Zo is er voldoende afwisseling in de manier van leren. Middels de pictogrammen is duidelijk te zien wat voor type opdracht het betreft.
Vervolg
Debbie is nog niet klaar met haar lessenserie, maar schaaft continue bij. De lesplanner is gekoppeld aan de ELO, waar ook opdrachten en lesmateriaal klaar staan. Ook de ELO wordt dus nog verder aangevuld. De volgende stap is vanuit deze basis meer variatie voor de groepen aan te brengen.
Delen
Op Pontes Pieter Zeeman hebben docenten onlangs een studiedag over differentiëren gehad waarbij ze met concrete lesvoorbeelden aan de slag zijn gegaan. Het delen van lessen en ervaringen rondom differentiëren doen zij middels Padlet.
Pontes Pieter Zeeman is betrokken bij het leerlab Digitale didactiek.
Wil jij oefenen met differentiëren, maar kom je er niet aan toe om de eerste stap te zetten? Meld je dan nu aan voor de challenge ‘Aan de slag met differentiëren’! Leerling 2020 stuurt je dan gedurende twee maanden elke twee weken een mail met een opdracht waarmee je op een eenvoudige manier kunt starten met differentiëren. We hebben opdrachten geselecteerd die makkelijk uit te voeren zijn.
Dag Debbie, onwijs bedankt voor het delen van je planning!
Dezelfde vraag als Astrid …
Mooie overzichtelijke planning en het zit ook echt goed in elkaar!
Mag ik vragen hoe lang bij jullie de lessen zijn? Het lijkt me wat krap in 50 minuten.
Hallo Chantal. Het lukt echt in 50 minuten. Je moet alleen de Kahoot niet te lang maken en ze daarna ook duidelijk vertellen dat de telefoons weer weggestoken worden.
Het is ook zo dat de verwerkingsopdrachten die niet af zijn, thuis worden afgemaakt. Daar wordt de les daarop dan weer op teruggekomen. Hierdoor heb je een beetje speling.
Debbie Francke
Pontes Pieterzeeman
Graag zou ik deze lesplanner willen bekijken.
Kan ik het document ergens openen?
Beste Astrid en Fokke,
Door te klikken op ‘biologieles’ of ‘deze lesplanner’ hierboven in de tekst, wordt er een Wordbestand gedownload. Deze kun je vervolgens openen met Word. Mocht dit alsnog niet lukken, dan proberen we het op een andere manier. Succes!
Met vriendelijke groet,
Daniëlle Duijts (Leerling 2020)