De projecten Leerling 2020, Maatwerk en Stap 2 van de VO-raad zijn afgerond, maar krijgen een vervolg in het nieuwe programma: Voortgezet Leren, leerlingen motiveren met toekomstgericht onderwijs
Bestuurders
Door te bezuinigen op leerboeken speelde CSG Calvijn binnen enkele jaren genoeg geld vrij om voor elke leerling een laptop te kunnen aanschaffen. Welke keuzes hebben de scholen gemaakt om dit voor elkaar te krijgen?
Het leerlab Zo.Leer.Ik! – Schoolorganisatie heeft een flowchart gemaakt waarmee je kunt zien hoe het met het veranderproces op school staat en welke lessen je verder kunnen helpen.
Leerlingen van het Tabor College uit Hoorn gebruiken iPads voor het schoolwerk. Een iPad aanschaffen is zowel voor ouders als voor de school een hele investering. Hoe heeft de school dit aangepakt? Lees hoe zij de investering de moeite waard hebben gemaakt. Eén iPad voor vier jaar onderwijs Leerlingen volgen 4 jaar onderwijs op d’Ampte […]
Op het CS De Hoven, locatie Calvijn in Hardinxveld-Giessendam werken ze aan verschillende onderwijsvernieuwingen waaronder de techniekhavo, formatief toetsen, differentiëren en persoonlijke vorming van leerling en docent. Sinds 2014 is Jeroen Spek directeur van Calvijn. Wat komt erbij kijken wanneer je leidinggeeft aan een innovatieve school? Wat trof je aan toen je in 2014 directeur […]
Docenten Bart Lukassen en Gerben de Groot van het Ichthus College vroegen zich af hoe ze waardevolle informatie van en over leerlingen overzichtelijk konden verzamelen in een digitaal portfolio. Dit leidde tot een uitgebreide zoektocht van één school, via het gehele bestuur tot een Europese aanbesteding. Hoe kwamen ze tot een keuze? Waarom een digitaal […]
Op 6 maart jl. heeft Jan Rotmans een presentatie gehouden over onderwijsverandering op de bijeenkomst Schoolleiders voor de Toekomst georganiseerd door Schoolinfo. Bekijk hieronder zijn presentatie.
Bij Het Erasmus in Almelo staat voorzitter van het college van bestuur Rieks Schoenmaker al bijna tien jaar aan het roer. Zelf zou hij het waarschijnlijk niet zo omschrijven aangezien hij duidelijke ideeën heeft over de rol die je als schoolbestuurder inneemt. Een interview over de rol van de bestuurder, ontwikkeltijd en de lerende organisatie. […]
Om ervoor te zorgen dat je schoolorganisatie een lerende organisatie is en blijft, is het essentieel dat iedereen binnen de organisatie zich blijft ontwikkelen. Dit gaat niet vanzelf. Dit vergt tijd, inspanning en soms ook aanmoediging. Hoe geef je als school invulling aan ontwikkeltijd? Waar moet je aan denken? Drie ervaringsdeskundigen uit de leerlabs Klassikale […]
Hoe ziet het onderwijs eruit zonder onderwijsinspectie? Wat gebeurt er wanneer leerlingen slechts tot hun 16e leerplichtig zijn? Dit najaar brachten docenten uit de leerlabs Schoolorganisatie en Zo.Leer.Ik! – Schoolorganisatie een bezoek aan Finland om een kijkje te nemen in een ander onderwijssysteem. In dit artikel lees je over de basis van het Finse onderwijssysteem […]