De projecten Leerling 2020, Maatwerk en Stap 2 van de VO-raad zijn afgerond, maar krijgen een vervolg in het nieuwe programma: Voortgezet Leren, leerlingen motiveren met toekomstgericht onderwijs
Docenten
Op het Marcanti College bootsen docenten en leerlingen schoolsituaties na met VR. Docenten kunnen zo bijvoorbeeld hun eigen les bijwonen. Docent Nathalie: “Dit verdient een plek in elke lerarenopleiding.”
Om de ict-innovatie te versnellen, begon het Kalsbeek College met een ‘i-team’. Een groot succes: “Als we dit hadden geweten, was het team jaren geleden begonnen.”
Om ict-ambities waar te kunnen maken, hebben leerlingen en docenten de juiste ict-vaardigheden nodig. Het Over Betuwe College Bemmel bedacht een praktische aanpak, getiteld GRIP.
Om leerlingen persoonlijk onderwijs te kunnen bieden, begon het Maaslandcollege zeven jaar geleden met persoonlijke devices. Hoe blijft een ‘ervaren’ school zich ontwikkelen in het inzetten van digitale middelen?
Geen boeken, cijfers of frontaal-klassikale lessen meer: MY College gooide het roer radicaal om. Een ingrijpende verandering, vooral voor docenten en ouders. “De leerlingen gaan er moeiteloos in mee.”
Stel, je verandert iets op school. Je start bijvoorbeeld met het werken op tablets of met formatief toetsen. Hoe zorg je ervoor dat jouw verandering een vast onderdeel wordt van een les, het team of de school? Lees de tips.
Een soort ‘receptenboek’ vol lesplannen met ict-tools: dat wilde RSG ’t Rijks graag. Docenten Annemie Arntz en Priscilla Pechler delen graag hun ervaringen met het starten van een nieuw initiatief op school. Lees de 5 tips.
Wil jij aan de slag met formatief toetsen? Of toets je al formatief en wil je meer? Dan is het model ‘Van formatief toetsen naar een formatieve cultuur’iets voor jou. Het laat je zien wat je kan doen om verder te komen en wat je nodig hebt. Bekijk het model.
Leren van elkaar, hoe doe je dat efficiënt? Op Het Hooghuis bezoeken docenten elkaars lessen. Een kijkwijzer komt daarbij goed van pas, vertellen docenten Monique Hendriks en Liene Selten.