Een device voor elke leerling, en dan?

Wat komt er allemaal bij kijken als je elke leerling een device geeft? De scholen van het leerlab Digitaal leermateriaal delen hun ervaringen en tips op het gebied van schoolorganisatie, visie en draagvlak, digitale leermiddelen, kennis en vaardigheden en ict en infrastructuur.

Bekijk de infographic.

5 aandachtspunten

Ongeacht de verschillen tussen de leerlabscholen liepen ze bij het invoeren van een device allemaal tegen dezelfde zaken aan. Om deze ervaringen te delen en ook andere scholen op weg te helpen is de infographic met de 5 aandachtspunten gemaakt.

Doelgroep

De infographic kan worden gebruikt door schoolleiders, teamleiders en projectleiders die de stap willen maken naar de inzet van devices of de stap al gemaakt hebben en de implementatie succesvoller willen maken.

Keuzes maken

In welke volgorde je de punten oppakt is aan de school. De invoering van een device is vaak een proces dat op veel vlakken tegelijkertijd loopt. Allemaal in een keer aanpakken is volgens de leerlabscholen ook niet aan te raden. Tip: maak keuzes in wat je belangrijk vindt en wat op dat moment het beste bij de school past.

Communiceren

Blijf vervolgens communiceren over wat er gebeurt in de school. Zorg daarbij dat je alle betrokkenen meeneemt, dus zowel leerlingen als ouders en docenten. Het is belangrijk om dit continu te blijven doen, zodat alle betrokkenen op de hoogte blijven en worden meegenomen in het proces.

Faciliteren en controleren

Als derde is het volgens de leerlabscholen belangrijk om de ontwikkelingen goed te faciliteren, bijvoorbeeld door middel van tijd of geld. En als laatste is het noodzakelijk om te controleren of de afspraken ook worden nagekomen. Als dit niet gebeurt, wordt de ontwikkeling vrijblijvend en ontstaat er ruimte voor mensen om zich te onttrekken.

Meer lezen over devices

Wil je ook een plan van aanpak ontwikkelen voor een verandering in je school? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.

 
 

Tags: Devices

Comments are closed.