Een digitale tijdlijn? Die maakt de leerling zelf

Eva-Madou Gerrits is docent Nederlands op de Van der Capellen SG in Zwolle. Voor 5 havo bedacht ze samen met twee collega’s iets bijzonders: leerlingen maken zelf met de tool Sutori een interactieve tijdlijn van de Nederlandse literatuurgeschiedenis. “Ze leren beter als ze het zelf doen, dan wanneer ik het allemaal voor ze oplepel.”

Eigen tijdlijn

“Voorheen vertelden wij bij literatuurgeschiedenis voor de klas over de periodes en de leerlingen maakten aantekeningen”, zegt Gerrits. “Dat was heel top-down. Nu gaan leerlingen zelf met de stof aan de slag.” Gerrits ging op zoek naar een tool om een digitale tijdlijn te kunnen maken. “Sutori, dat voorheen HSTRY heette, werd door een docent aanbevolen.” Gerrits vond het meteen een gebruiksvriendelijke tool. Hoewel Sutori ook wordt gebruikt om leerlingen in een door docenten gemaakte tijdlijn te laten kijken, besloten Gerrits en haar collega’s dat juist de leerlingen de tijdlijn moesten maken. “We hebben een account aangevraagd en hebben alle leerlingen die ermee gingen werken toegevoegd onder ‘collaborate’. Elke klas werkte wel aan een eigen tijdlijn.”

De opdracht

Leerlingen kregen de opdracht om in groepjes van drie of vier een tijdvak van de Nederlandse literatuurgeschiedenis in de tijdlijn te plaatsen. Elk groepje vulde het tijdvak met theorie, plaatjes en filmpjes. De leerlingen verzamelden zelf de informatie, maar Gerrits en haar collega’s gaven wel aan waar ze die konden vinden. “Anders verzanden ze, er is online zoveel beschikbaar.”

Presenteren

Tijdens het werken aan de tijdlijn keek Gerrits mee via de computer. Toen de tijdlijn na twee weken af was, liet ze elk groepje zijn deel presenteren. Na de presentaties volgde nog een toets die de docenten maakten met de informatie die de leerlingen in de tijdlijn hadden geplaatst.

Verbeterpunten

Zitten er ook nadelen aan Sutori? Een paar kleine, zegt Gerrits. “Als een van de leerlingen aan een item van de tijdlijn werkt, kunnen anderen die tekst niet meer lezen. Ook teksten selecteren uit de tijdlijn is lastig. Dat wilde ik doen om aan te geven wat de leerlingen moeten leren voor de toets.”

Tijd over

Iets wat Gerrits zelf zou willen veranderen, is het feit dat er nu veel geschiedenis in de tijdlijn staat. “Het gaat om de literatuur. Daarom wil ik dat leerlingen meer aan de slag gaan met één werk, zoals de Beatrijs of Mariken van Nieumeghen. Ik wil dat ze begrijpen wat de functie van literatuur op dat moment was.” Gerrits gaat met haar collega’s uit de sectie Nederlands evalueren of ze Sutori volgend jaar weer gebruiken. Duidelijk is al wel dat het veel tijd scheelde: “Voorheen deed ik vier weken over de stof. Nu is er tijd over om het examen te oefenen.”

Tops

  • Lesstof blijft beter hangen doordat ze zelf aan de slag gaan.
  • Voor de leerlingen was het werken met Sutori geen probleem. “Mijn klas had geen vragen over hoe het werkte.”
  • Het scheelt tijd. De leerlingen hebben die extra tijd gebruikt om voor het examen te oefenen.

Tips

  • Geef aan waar leerlingen informatie kunnen vinden, anders verzanden ze.
  • Een of twee laptops per groepje was voldoende. Een leerling zet de informatie op de tijdlijn terwijl de anderen op hun smartphone informatie zoeken. Dus ook op scholen waar niet iedereen een eigen device heeft kan de opdracht worden uitgevoerd.

Zelf aan de slag? Bekijk de kickstarter Sutori.

Bekijk alle kickstarters.

Beoordeel de tool Sutori op de Product reviewpagina.

,

Comments are closed.