Een passend rooster, het hele jaar door

Roosterwisselingen, tussenuren en lesuitval: voor de vmbo-leerlingen uit de onderbouw van het Stanislascollege – locatie Krakeelpolder is dit voorgoed verleden tijd. De school werkt het hele jaar met hetzelfde rooster. Hoe heeft de school dit bereikt?

Aanleiding voor het nieuwe rooster

De wens van de school om meer te differentiëren en te coachen vroeg om een nieuwe kijk op het rooster. Bovendien zorgde het nieuwe rooster voor meer rust en structuur voor leerlingen. Doordat het rooster het hele jaar hetzelfde is zijn er geen roosterwisselingen meer. En dankzij de inzet van onderwijsassistenten kan uitval van lessen direct worden opgevangen. Leerling Ylse: “We weten welke docenten we die dag hebben, waar we naartoe moeten en wat we mee moeten nemen. En het is fijn om te weten hoe laat we beginnen en eindigen.”

Opbouw van het rooster

Het eerste uur is ingeroosterd voor de individuele coachuren die de leerling wekelijks heeft.
Leerlingen beginnen elke dag met hun vaste klas, waarin ze de invulling van hun dag en de actualiteiten bespreken. De afsluiting duurt 40 minuten en is vooral bedoeld voor verdieping of extra begeleiding voor een bepaald vak. Verder bestaat het dagrooster uit 3 blokken van 80 minuten. Een blok is een cluster van vakken, die gegeven worden op een bepaalde vloer (gedeelte van het gebouw). Het blok ‘Mens’ bevat de vakken Mens en Maatschappij, geschiedenis, economie en aardrijkskunde. Bij ‘Design’ werken leerlingen aan techniek, ict en beeldende vorming. ‘New’ bestaat uit Nederlands, Engels en wiskunde. M&C is Mens en Cultuur, waarin muziek en drama gegeven wordt.

Zelfstandig werken

Op de vloeren werken leerlingen zelfstandig op hun eigen niveau en tempo. Ze worden ingeroosterd op een vloer (bijvoorbeeld New), maar mogen zelf kiezen aan welke van de bijbehorende vakken ze werken. Vakdocenten en onderwijsassistenten zijn beschikbaar voor vragen van leerlingen. Wanneer de docent dit nodig vindt, plant deze binnen een blok een klassikaal instructiemoment in. Dit is soms verplicht, maar soms ook alleen ter ondersteuning voor leerlingen die dit willen. Op de gang van elke vloer hangt een digitaal bord, waarop leerlingen kunnen zien wanneer die instructiemomenten plaatsvinden.

 

Relatie met de leerling

Doordat er zoveel ruimte is voor zelfstandig werken, is de relatie met de leerling erg belangrijk op het Stanislascollege. Alle leerlingen hebben daarom een persoonlijke coach, die ze elke week 15 minuten spreken. Zij stellen samen de doelen die de leerling wil halen en de taken die daarbij horen. De coach zorgt ervoor, samen met de vakdocenten, dat leerlingen het minimale niveau halen én dat zij het maximale uit zichzelf kunnen halen. De voortgang van de leerling wordt bijgehouden in een persoonlijk logboek en in een digitaal voortgangssysteem, waarin de leerdoelen worden bijgehouden en afgevinkt. Zo kunnen alle docenten en coaches de ontwikkeling van de leerling inzien.

Docent, coach én roostermaker

Naast coach is de docent op deze school ook zelf de roostermaker: de docenten bepalen namelijk onderling de invulling van het rooster. Aan het begin van het jaar worden alle blokken en klassen in het rooster ingedeeld. Vervolgens delen de docenten per vloer hun uren in en geven dit schema door aan Muriel. Een voorbeeld: geschiedenisdocent Pieter schrijft zich in op de woensdag van 10:00 tot 11:20 op de vloer Mens, waar hij de brugklassers begeleidt die dat uur op die vloer zijn ingeroosterd. Hier zitten dus leerlingen van verschillende brugklassen bij elkaar.

Onderwijsassistenten als vliegende keep

Dankzij de inzet van onderwijsassistenten wordt plotselinge uitval van een docent direct opgevangen. Zij worden niet vast ingeroosterd: als vliegende keep kunnen ze direct bijspringen waar dat nodig is. De onderwijsassistenten geven geen instructielessen, maar ondersteunen de docent en begeleiden leerlingen bij het zelfstandig werken. Ook kunnen ze de dagstart en afsluiting opvangen. Alle docenten zijn om 8:00 uur aanwezig om samen de dag te organiseren en de voortgang van de leerlingen te bespreken.

Geen tussenuren meer

Doordat er wordt gewerkt met vaste blokken en opvang van lessen door assistenten, zijn er ook geen tussenuren meer. Voor zowel ouders als leerlingen zorgt dit voor veel rust en structuur. “Onze leerlingen hebben een relatief hoge prikkelgevoeligheid,” legt Muriel uit. “Daarom is die structuur zo belangrijk. Wanneer we daar continu van afwijken, verlegt dit de focus van de leerlingen.” Leerlingen Annemijn en Roma: “Je went aan het rooster en het is fijn om met dezelfde mensen te zitten.” Sommige leerlingen vinden het wel jammer dat er nooit meer lessen uitvallen, zoals bij broers of zussen op een andere school. Maar leerlingen die hun doelen en opdrachten af hebben getekend, kunnen wel een ‘vrije middag’ verdienen. Dat spreekt de leerlingen wel aan: “Leuk dat je beloond wordt als je werk af is!”

Is een jaarrooster ook iets voor jouw school? Gebruik de tips van het Stanislascollege:

  • Onderwijsvernieuwing begint niet met een nieuw rooster, maar met een visie. Het Stanislascollege werkte met het hele team aan een gedeelde visie op gepersonaliseerd leren en coaching. Pas daarna werd het rooster ingevoerd.
  • Begin klein. Het Stanislascollege begon met een klein team, bij een aantal vakken.
  • Ook zonder duur roostersysteem kun je een rooster maken. Het rooster van het Stanislascollege is door docenten gemaakt in Excel.
  • Rooster onderwijsassistenten niet structureel in, maar gebruik ze als vliegende keep.
  • Benut het potentieel van de onderwijsassistent. Ze kunnen veel meer dan alleen de lessen opvangen. Zet ze ook in als ondersteuning voor docenten en het begeleiden van leerlingen die zelfstandig werken.

Stanislas College- locatie Krakeelpolder maakt deel uit van het leerlab Zo.Leer.Ik!- Schoolorganisatie.

Wil je weten welke vragen en antwoorden er leven over Roostering bij andere docenten? Ga naar Edualdo.nl.

 

Bekijk ook

Tags: Coaching, Rooster

,

Comments are closed.