Een vouchertraject voor ict-bekwaamheid bij docenten
Het Van Lodenstein College Barneveld heeft een vouchertraject ontwikkeld met als doel de ict-bekwaamheid van de docenten in de lespraktijk te bevorderen en te borgen. Het tempo waarin bepaalt de docent zelf.
Opzet traject
Docenten aan het Van Lodenstein College Barneveld kunnen op drie verschillende ict-gebieden vouchers behalen. Het einddoel van deze vouchertrajecten is dat docenten in staat zijn om in de lespraktijk educatieve ict-middelen integraal en interactief in te zetten. Iedere voucher staat voor 12 uur training/ontwikkeling.
De basis
Voucher 1 is voor alle docenten verplicht. Het is onderdeel van het persoonlijke ontwikkelingsplan (POP) van de docenten om de voortgang te borgen. Bij deze voucher wordt er gewerkt met twee deelthema’s: integraal en interactief omgaan met digitale middelen.
Voucher gepersonaliseerd onderwijs
Voucher 2 is voor de docenten die onderdeel uitmaken van de Bring Your Own Device-groep en is gericht op het werken met gearrangeerde en gedifferentieerde digitale onderwijsleermiddelen om daarmee gepersonaliseerd onderwijs mogelijk te maken.
Voucher met internationale dimensie
Voucher 3 is voor docenten die ict gebruiken in combinatie met een internationale component. Deze voucher is facultatief en vooral gericht op docenten internationalisering en tweetalig onderwijs (tto). Onderdeel van deze voucher is het vertalen van een onderwijspraktijk naar een internationale en ict-gerelateerde dimensie.
Geef de ruimte
De school is in het schooljaar 2015-2016 begonnen met dit vouchertraject. In de loop van de tijd is het traject geëvalueerd en aangepast.“Bij de start van het traject hadden we alles al helemaal vastgelegd. Docenten ondervonden hierdoor weinig bewegingsruimte en dit leidde tot weerstand”, vertelt Gert-Jan Pruim, verbonden als coach aan de school. “Nu geven we meer ruimte aan docenten om de ict-tools (o.a. via de kickstarters van Leerling 2020, red) voor hun eigen vakinhoud in te vullen. Hierdoor voelen docenten zich vrijer en zijn ze meer betrokken.”
In eigen tempo
Pruim: “Ook mag een docent over het vouchertraject een maand doen of een jaar, zolang ze maar willen. De kern is echter hetzelfde gebleven: elke docent moet interactief en gedifferentieerd les kunnen geven om onderwijs op maat te bieden.” Meer weten over het vouchertraject? Bekijk dit overzicht van het Van Lodenstein College met links naar trainingen. De school is onderdeel van het leerlab Arrangeren digitale content.
Beste Tom,
Wij willen ook graag de checklist gebruiken voor een nulmeting
Zou je de checklist kunnen doorsturen
Alvast bedankt
Dag Rob,
Het Van Lodenstein College heeft aangegeven dat de checklist van het Christelijk Lyceum Zeist goed gebruikt kan worden hiervoor, deze is ook te vinden op onze website: http://resultaten.leerling2020.nl/handleiding-bij-checklist-ict-vaardigheden/
Succes met de nulmeting!
Zou ik ook een kopievan die checklist kunnen krijgen. We zijn bij ons op school ook druk bezig met het verhogen van de ict vaardigheden, maar het blijft zoeken.
Beste Ingrid,
Ik ga erachteraan. Zodra ik meer informatie heb van de school laat ik het jou ook weten.
Groet,
Beste Jantine,
Dank voor je reactie. We zullen navraag doen bij de school voor de checklist. Je hoort spoedig van ons!
Vriendelijke groet,
Ik zou graag de checklist willen gebruiken om bij ons op school een nulmeting te doen hoever onze docenten nu zijn zodat we aan de hand daarvan een plan kunnen uitstippelen voor de docenten in de vorm van cursussen enz. Zou iemand contact met mij kunnen opnemen of mij de checklist kunnen toesturen die jullie hebben gebruikt?