Een vouchertraject voor ict-bekwaamheid bij docenten

Het Van Lodenstein College Barneveld heeft een vouchertraject ontwikkeld met als doel de ict-bekwaamheid van de docenten in de lespraktijk te bevorderen en te borgen. Het tempo waarin bepaalt de docent zelf.

Opzet traject

Docenten aan het Van Lodenstein College Barneveld kunnen op drie verschillende ict-gebieden vouchers behalen. Het einddoel van deze vouchertrajecten is dat docenten in staat zijn om in de lespraktijk educatieve ict-middelen integraal en interactief in te zetten. Iedere voucher staat voor 12 uur training/ontwikkeling.

De basis

Voucher 1 is voor alle docenten verplicht. Het is onderdeel van het persoonlijke ontwikkelingsplan (POP) van de docenten om de voortgang te borgen. Bij deze voucher wordt er gewerkt met twee deelthema’s: integraal en interactief omgaan met digitale middelen.

Voucher gepersonaliseerd onderwijs

Voucher 2 is voor de docenten die onderdeel uitmaken van de Bring Your Own Device-groep en is gericht op het werken met gearrangeerde en gedifferentieerde digitale onderwijsleermiddelen om daarmee gepersonaliseerd onderwijs mogelijk te maken.

Voucher met internationale dimensie

Voucher 3 is voor docenten die ict gebruiken in combinatie met een internationale component. Deze voucher is facultatief en vooral gericht op docenten internationalisering en tweetalig onderwijs (tto). Onderdeel van deze voucher is het vertalen van een onderwijspraktijk naar een internationale en ict-gerelateerde dimensie.

Geef de ruimte

De school is in het schooljaar 2015-2016 begonnen met dit vouchertraject. In de loop van de tijd is het traject geëvalueerd en aangepast.“Bij de start van het traject hadden we alles al helemaal vastgelegd. Docenten ondervonden hierdoor weinig bewegingsruimte en dit leidde tot weerstand”, vertelt Gert-Jan Pruim, verbonden als coach aan de school. “Nu geven we meer ruimte aan docenten om de ict-tools (o.a. via de kickstarters van Leerling 2020, red) voor hun eigen vakinhoud in te vullen. Hierdoor voelen docenten zich vrijer en zijn ze meer betrokken.”

In eigen tempo

Pruim: “Ook mag een docent over het vouchertraject een maand doen of een jaar, zolang ze maar willen. De kern is echter hetzelfde gebleven: elke docent moet interactief en gedifferentieerd les kunnen geven om onderwijs op maat te bieden.” Meer weten over het vouchertraject? Bekijk dit overzicht van het Van Lodenstein College met links naar trainingen. De school is onderdeel van het leerlab Arrangeren digitale content.

Wil je een verandering in je school doorontwikkelen? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.

 

 

, ,

Reacties6

  1. Rob Burggraaf februari 3, 2017 at 4:36 pm #

    Beste Tom,

    Wij willen ook graag de checklist gebruiken voor een nulmeting
    Zou je de checklist kunnen doorsturen
    Alvast bedankt

  2. Ingrid februari 1, 2017 at 9:24 pm #

    Zou ik ook een kopievan die checklist kunnen krijgen. We zijn bij ons op school ook druk bezig met het verhogen van de ict vaardigheden, maar het blijft zoeken.

    • Tom Hogervorst februari 2, 2017 at 4:24 pm #

      Beste Ingrid,

      Ik ga erachteraan. Zodra ik meer informatie heb van de school laat ik het jou ook weten.

      Groet,

  3. Tom Hogervorst februari 1, 2017 at 4:11 pm #

    Beste Jantine,

    Dank voor je reactie. We zullen navraag doen bij de school voor de checklist. Je hoort spoedig van ons!

    Vriendelijke groet,

  4. Jantine van der Weiden januari 31, 2017 at 7:16 pm #

    Ik zou graag de checklist willen gebruiken om bij ons op school een nulmeting te doen hoever onze docenten nu zijn zodat we aan de hand daarvan een plan kunnen uitstippelen voor de docenten in de vorm van cursussen enz. Zou iemand contact met mij kunnen opnemen of mij de checklist kunnen toesturen die jullie hebben gebruikt?