Elke leerling een eigen coach

De leerling staat centraal, krijgt relatief veel keuzevrijheid én een persoonlijke coach. Met deze gedachten startte Lumion een paar jaar geleden als nieuwe school. Maar hoe geeft Lumion coaching vorm?

Hoe werkt het?

Elke leerling op Lumion heeft wekelijks een coachgesprek van vijftien minuten. De leerling reflecteert op eerder gestelde leerdoelen, bespreekt mogelijke leerstrategieën en bekijkt wat nodig is om nieuwe leerdoelen te behalen. Tevens wordt de planning van die week doorgenomen en gekeken welke vakken extra aandacht nodig hebben. Docent Gülcan Dindar: “Door de coachgesprekken krijgen leerlingen meer verantwoordelijkheid. Niet alleen heeft de leerling meer inzicht in zijn/haar eigen leerproces, de leerling voelt zich hier ook eigenaar van.”

Roostering

Om de coachgesprekken mogelijk te maken is iedere ochtend tussen halfnegen en negen en iedere middag tussen halfvier en kwart over vier zowel bij leerlingen als docenten tijd vrij geroosterd voor coachgesprekken. Elke docent heeft gemiddeld 15 leerlingen om te coachen. De ruimte voor deze coachgesprekken wordt gecreëerd door de hele dagindeling te veranderen. Tussen de coachgesprekken hebben alle leerlingen een ochtendprogramma met drie verschillende sessies van één vak en een middagprogramma met drie sessies van één vak. Een instructiesessie wordt gevolgd door begeleide zelfwerktijd en afgesloten met een ‘communicatiesessie’ waarin wordt gereflecteerd op de leerdoelen van de instructiesessie.

Het coachgesprek

Alle docenten voeren het coachgesprek volgens een vaste gespreksstructuur. Op deze manier is voor zowel de leerling als de docent duidelijk wat er van een coachgesprek wordt verwacht en wat het op dient te leveren. De kern van het coachgesprek vormt het bewustzijn bij de leerling waarom hij/zij iets leert en hoe hij/zij dit het best kan doen.

Echt contact

Docenten van Lumion zien aan hun leerlingen dat coaching een positief effect heeft: leerlingen zien steeds beter in hoe ze het beste kunnen leren, maken meer zelfstandige keuzes én lijken meer betrokken en gemotiveerd te zijn. Docent Gülcan Dindar: “Leerlingen komen niet alleen met school gerelateerde onderwerpen naar me toe, maar ook met persoonlijke vragen en problemen. Het contact met leerlingen is door de gesprekken enorm verbeterd.”

Interne coachtrainers

Vier docenten zijn opgeleid tot coachtrainer en begeleiden (nieuwe) docenten bij het coachen. Gülcan: “Elke dinsdagmiddag hebben we de Lumion Academy. Tijdens deze middagen staat de professionele ontwikkeling van docenten centraal. Onze interne coachtrainers geven workshops over coaching. Vooral van de rollenspellen met andere docenten leer ik veel.”

Zelf aan de slag met coaching?

De afgelopen vier jaar heeft Lumion ingrijpende veranderingen doorgemaakt. Teamleider Duco Homoet geeft aan dat het belangrijk is de tijd te nemen: “Wanneer je aan alle knoppen tegelijk wilt draaien, moet je niet te snel draaien. Lumion was op veel verschillende gebieden (coaching, roosters, digitaal lesmateriaal, werken met iPads) tegelijk aan het veranderen. Dit was nodig, omdat al deze gebieden met elkaar samenhangen. Coaching kun je bijvoorbeeld alleen invoeren wanneer je hiervoor ruimte maakt in het rooster.

Veranderingen in stappen

“Door de veranderingen in kleine stappen door te voeren, bereik je in een paar jaar tijd heel veel”, zegt Duco. Zo heeft Lumion heel duidelijk omschreven wat per jaar het vereiste minimumniveau van werken en gedrag is van de werknemers. Dit geeft duidelijkheid aan zowel de medewerkers als de leidinggevenden. Zo gold voor bijvoorbeeld coaching in het eerste jaar van invoering: ‘iedere docent voert regelmatig een coachgesprek.’ Daarna werd dat: ‘een coachgesprek volgens Lumionfilosofie’, en nu is dat: ‘iedere docent voert iedere week met iedere coachleerling een coachgesprek volgens het stappenplan en de Lumionfilosofie.’

Urgentie

“Ieder jaar zetten we de volgende stap, zodat de hele organisatie groeit. De minimumeisen komen naar voren in onze ontwikkelingsgesprekken, in kijkwijzers en onze rubric op docentschap en op de Lumionacademie”. Verder geeft Duco aan dat het belangrijk is om eerst mensen de kans te geven om aan het idee te wennen, alvorens als organisatie aan de slag te gaan. “Wanneer iedereen de urgentie van het nieuwe onderwijsconcept inziet, nemen mensen verantwoordelijkheid. Laat vanaf het begin altijd de waarom duidelijk zijn: als je weet waarom je iets doet, kun je je iets eigen maken en kun je er actief mee aan de slag.”

Hoe nu verder?

Nu het coachen een vaste plek heeft gekregen in het onderwijs, is Lumion al bezig met een volgende stap: docenten meer eigenaarschap geven over de richting en invulling van het onderwijs. Hiervoor kunnen docenten zich aansluiten bij expertgroepen: teams die met een onderwijsinhoudelijk thema aan de slag gaan. Op deze manier geeft Lumion vorm aan verbetering en ontwikkeling van het onderwijs.
Bekijk de procesbeschrijving om te lezen welke veranderingen Lumion de afgelopen jaren verder heeft doorgemaakt.

Lumion maakt deel uit van het leerlab Docent als Didactisch coach.

 

Foto: Teamleider Duco Homoet heeft een coachgesprek met een leerling.

 Wil je ook doorontwikkelen op een verandering in je school? Bekijk dan deze tips uit de routekaart veranderaanpak of bekijk alle fases uit het veranderproces.

 

 

Tags: Coaching, Docent

,

Comments are closed.