“Externe coaching is een gouden zet”
Externe coaches begeleiden de leerlabscholen op hun weg naar gepersonaliseerd leren. Het Tabor College, locatie d’Ampte, is zo enthousiast dat de school de coaching voor docenten heeft uitgebreid. “Een externe coach schudt de boel op.”
Blik van buiten
Het Tabor College, locatie d’Ampte, investeert al langer in een lerende cultuur. Zo heeft de school een eigen academie waar interne trainers collega’s trainen in onderwerpen als werken op het leerplein en ‘de vijf rollen van de docent’. Het voordeel van interne coaches is dat ze de school tot in detail kennen, maar een blik van buiten zorgt juist voor nieuwe gezichtspunten, vindt adjunct-directeur onderbouw Wytze Tesselaar. Daarom was de externe coaching vanuit het leerlab zeer welkom.
Persoonlijk ontwikkelplan
Nadat de schoolleiding van Tabor College d’Ampte zich eerst had laten coachen bij de vormgeving van het veranderingstraject als geheel, was het de beurt aan de docenten. Zij schreven allemaal een persoonlijk ontwikkelplan met hun eigen ambities op het gebied van digitale didactiek. Bij de uitvoering daarvan was coaching nodig. “Ik had zelf feedback kunnen gaan geven, maar ik ben ook degene die de voortgangsgesprekken voert”, zegt Wytze. “Durft een docent dan echt te experimenteren en zich kwetsbaar op te stellen? Een coach van buiten kan dit veel beter.”
Gesprekken en lesbezoeken
Een van de leerlabdocenten met de meest vergaande ambities is Jeannine van Bruggen, die besloot de opbouw van haar lessen biologie helemaal om te gooien zodat leerlingen in eigen tempo kunnen leren. Daarbij maakte zij dankbaar gebruik van alle coachingsmogelijkheden: “Er waren contactmomenten met de hele groep, waarbij de coach tevens beschikbaar was voor korte gesprekjes. Daarnaast konden we intekenen voor persoonlijke gesprekken. Ik heb met de coach over mijn lesmethode tweemaal zo’n individueel gesprek gevoerd. Daarnaast is zij op mijn verzoek in mijn les komen kijken, zodat ze me nog beter kon begeleiden.”
Leerlingen
Sanne (13) en Marit (13) uit klas 2n hebben natuurlijk wel gemerkt dat de lessen van mevrouw Van Bruggen anders in elkaar zitten dan de lessen bij sommige andere vakken. Maar dat de persoon die af en toe achter in de klas zit, haar coach is, wisten ze eigenlijk niet. Wel vinden ze het een logische gedachte dat docenten net als leerlingen coaching krijgen. Marit en Sanne zijn daar best enthousiast over, vergeleken met mentorlessen in klasverband. “Je praat elke week tien minuten met je coach en dan kijk je samen naar je leerdoelen, je planning enzo”, vertelt Marit. “Daardoor zeg ik dingen eerder.” “Vroeger zei ik veel dingen niet, maar dit is anders”, vindt Sanne.
Gouden zet
Omdat de betreffende coach ruime ervaring heeft in vmbo en praktijkonderwijs, bleek werken met haar echt een gouden zet, vindt Wytze. Docenten en schoolleiding wilden eigenlijk wel vaker met de externe coach sparren dan het leerlabbudget toestond en dus besloot de school daar zelf middelen voor vrij te maken. Het resultaat is dat de coach nog het hele schooljaar voor persoonlijke begeleiding beschikbaar is.
Veranderproces
De vraag is waarin die toegevoegde waarde van coaching precies zit. “Zonder deze gesprekken was ik misschien wel vastgelopen in mijn aanpak en ermee gestopt”, vervolgt Jeannine. “Nu kom ik elke keer weer een stapje verder in mijn ontwikkeling. Ik kan het iedereen aanraden omdat je door coaching stappen zet in je veranderproces. Docenten zijn eigenwijs, overtuigd van hun eigen gelijk, hebben een rotsvaste visie. Dat maakt veranderen lastig. Door in gesprek te gaan met een coach krijg je je eigen doelen helder en heb je iemand die je met vragen op weg helpt op momenten dat je vastloopt.”
Opschudden
Een externe coach is daarbij ook nog eens onpartijdig. Wytze: “Een goede externe coach is iemand die de boel opschudt, die vraagt naar je passie. Het is ook iemand met veel ervaring, die de juiste vragen stelt: doen jullie nog wel de goede dingen? Externe coaching lijkt misschien vrijblijvend, maar dat is het niet. Het is halen én brengen. Wij zien hier op school dat de kwaliteit van het onderwijs erdoor omhoog gaat.”
Het Tabor College, locatie d’Ampte, neemt deel aan het leerlab Digitale didactiek.
Foto: Op het Tabor College, locatie d’Ampte sparren docenten met externe coaches.
Meer lezen over professionalisering
- Een ontwikkelfonds voor docenten op je eigen school.
- Gepersonaliseerd scholingstraject voor docenten.
- Online aan de slag met oefeningen werkconferentie ‘Aan de slag met leerdoelen’.
Comments are closed.