Formatief werken

Wat is formatief werken?
Formatief werken is bijna hetzelfde als formatief leren. Het enige verschil: je doet het niet alleen in de klas, maar samen met je collega’s. Bijvoorbeeld met de hele vakgroep of -sectie.  

Samen met je collega’s bepaal je leerdoelen en succescriteria. Ook bedenken jullie samen hoe je de leerdoelen gaat bereiken. Tussendoor evalueer je met elkaar wat goed gaat en wat beter kan. En pas je jouw manier van lesgeven aan. Je werkt dus samen en leert van elkaars kennis en ervaring. 

Van formatief leren naar formatief werken: wat heb je nodig? 

  • Een groep enthousiaste collega’s die ook formatief willen werken. 
  • Een gemeenschappelijke taal binnen de vaksectie, vakgroep of jaarlaag, zodat jullie duidelijk en eenduidig communiceren met leerlingen.  
  • Tijd en ruimte om een gemeenschappelijke taal te ontwikkelen en tussentijds af te stemmen.  
  • Steun van schoolleiding. 
  • Een gezamenlijke visie vanuit de school.  

Voorbeelden van formatief werken
In de volgende praktijkvoorbeelden lees je hoe andere docenten ‘formatief werken’ aanpakken. 

  • Gespreksvorm: naar bewust formatief werken
    Om formatief toetsen meer en bewuster te gaan inzetten op  Hooghuis Heesch  organiseerde de school een studiedag. Dit leidde tot een gespreksvorm die andere scholen ook kunnen downloaden als poster. 
  • Studiedag: zo start je met formatief evalueren
    Het  Hooghuis Zuidwest  uit Oss organiseerde een studiedag over formatief evalueren. Doel: bewustwording en kennis delen. De middag bleek een succes; na afloop wilden de docenten meteen aan de slag met wat ze geleerd hadden. Bekijk de opzet, het programma en de tips voor verbetering. 
  • Podcast: “Formatief werken met een buddy-systeem”
    Dit schooljaar startte het  Antoniuscollege Gouda  in twee pilotklassen met formatief werken: 1 havo en 4 vwo. In een buddysysteem wisselen docenten hun leservaringen uit. Hoe werkt dat? Beluister de podcast. 
  • Collegiale consultatie (Hooghuis Heesch en Hooghuis Zuidwest)
    Leren van elkaar, hoe doe je dat efficiënt? Op het Hooghuis bezoeken docenten elkaars lessen. Een kijkwijzer komt daarbij goed van pas, vertellen docenten Monique Hendriks en Liene Selten.