Formatieve cultuur

Wat is een formatieve cultuur?
Op een school met een formatieve cultuur werkt iedereen formatief. De schoolorganisatie zorgt ervoor dat er tijd en ruimte is om dit te kunnen doen. Formatief werken is dus heel normaal.  

  • Leerlingen leren formatief. Hun ouders weten en begrijpen dit.  
  • Docenten, mentoren en schoolleiding werken formatief én leren formatief. Dus zij bepalen ook leerdoelen en succescriteria voor zichzelf waarin terugkomt hoe zij deze leerdoelen willen bereiken en waar ze naar toe willen.   
  • De schoolleiding denkt mee over het tot stand brengen van een formatieve cultuur en over hoe de school deze cultuur kan borgen.  

Van formatief werken naar een formatieve cultuur: wat heb je nodig? 

  • Een lerende cultuur. Dit betekent dat niet alleen leerlingen continue leren. Ook de docenten en de schoolleiding.  
  • Een school met een groeimindset. Collega’s kijken samen wat er goed gaat en waar ze samen beter in kunnen worden.  
  • Een of meer manieren om de formatieve cultuur zichtbaar te maken en successen te delen. 
  • Kennis van wat veranderen vraagt voor een schoolorganisatie. 

Voorbeelden van formatieve cultuur
In de volgende praktijkvoorbeelden lees je over thema’s die belangrijk zijn als je een formatieve cultuur wilt ontwikkelen.  

  • Tips uit het bedrijfsleven voor een lerende cultuur 
    Geen managers, werknemers mogen zelf bepalen hoe ze hun werk inrichten en fouten worden ‘gevierd’. Ict-bedrijf Schuberg Philis geeft uitleg over hun opmerkelijke bedrijfscultuur. Docent Rianne Ceton-De Groot van  De Nieuwste School legt een link met het onderwijs. 
  • Hoe zorg je dat een nieuwe visie blijft hangen? Met kunst!
    Docenten van het  Willem van Oranje College  hebben tijdens een studiedag samen 7 kunstwerken uitgekozen die aansluiten bij de visie en de identiteit van de school. Door de plek die ze hebben gekregen in de personeelskamer worden docenten er dagelijks aan herinnerd.
  • Groeimindset: “Ik kan het nóg niet” 
    Docenten Erika Steller en Anne Witte van het Ostrea Lyceum introduceerden op school lesmaterialen waarmee je leerlingen kunt stimuleren een groeimindset te ontwikkelen.
  • Routekaart veranderaanpak
    Hoe klein of groot een verandering ook is, veranderen is een proces. Deze routekaart veranderaanpak geeft inzicht in de fases en pijlers van veranderingen die scholen in het project Leerling 2020 hebben doorgemaakt. De routekaart kan gebruikt worden door een individuele docent, een vaksectie of de schoolleiding om de verandering in jouw school stapsgewijs verder te brengen.   
  • De lerende schoolorganisatie
    Een schoolomgeving waarin professionals zichzelf en elkaar vragen durven stellen over hun werk en hun functioneren om samen in beweging te komen en nieuwe wegen in te slaan: dát is de lerende cultuur. Hoe krijgt een bestuur zijn medewerkers zover? En wat kunnen teamleiders en docenten zelf doen? Verhalen uit de praktijk en praktische tips.