Blauwe feedbackkleur

Heb jij de blauwe feedbackkleur? Je vindt hier (activerende) werkvormen, handige appjes, video’s, ‘good practices’ en nuttige verwijzingen naar meer theorie en achtergrondinformatie, passend bij jouw kleur.

Werkvormen

Formative

Formative is een digitale werkvorm waarmee je het niveau van leerlingen test, hun voortgang bepaalt en struikelblokken identificeert. Je kunt zo een klas volgen, de resultaten realtime bekijken en direct feedback geven. Hoe je met Formative werkt, staat in deze kickstarter.

Quayn

Dit is een online toets- en examensysteem in de cloud waarvoor een licentie nodig is. Je kunt toetsen klaarzetten met tips en commentaar. Zo zien leerlingen wat ze goed en minder goed doen. Quayn biedt uitgebreide metadateringsmogelijkheden en het is ook mogelijk om toetsen adaptief af te nemen.

Mentimeter

Mentimeter is een tool waarbij leerlingen via hun smartphone, laptop en/of tablet antwoord kunnen geven op meerkeuzevragen, open vragen en/of stellingen. De uitslag verschijnt op het digibord. Je kan per vraag en per leerling alle vragen bekijken en/of laten zien.

Lessonup

In LessonUp maak je gevarieerde interactieve lessen met video's, afbeeldingen, interactieve vragen en quizzen. Je betrekt leerlingen actief bij de les en je kunt differentiëren. Je ziet hoe ver leerlingen zijn en je kunt bij de opdrachten feedback invoeren. Twee andere voorbeelden van interactieve leeromgevingen zijn. Nearpod en Bookwidgets

eduScrum

EduScrum is een actieve samenwerkingsvorm waarmee leerlingen in teams opdrachten maken en eigenaar van hun leerproces worden. Ze plannen en bepalen zelf hun activiteiten en houden ook de voortgang bij. Jij 'bepaalt' de opdrachten, coacht en geeft raad. Ook geef je continu directe feedback op het proces.

Toetsanalyseformulier

Met het toetsanalyseformulier kunnen leerlingen hun eigen toets analyseren en zien waardoor ze punten missen. Een vergelijkbare werkvorm is het boekje ‘Slimmer leren’, dat leerstrategieën bevat (meer feed-up dan feedback).

Handige apps

OnzeLes

Met de app OnzeLes kunnen leerlingen op een laagdrempelige en veilige manier feedback geven aan hun docent. Het doel is om vervolgens in de klas het gesprek te voeren over hoe de lessen beter kunnen. Er is geen standaard vragenlijst; je bepaalt samen met je leerlingen aan welke kenmerken een goede les moet voldoen.

Poll Everywhere

Poll Everywhere is een handige site met bijbehorende app om snel feedback te vragen en te krijgen. De gebruiker stelt vragen op die leerlingen vervolgens via de app beantwoorden. De resultaten verschijnen direct in de app en geven zo snel inzicht in de antwoorden.

Good practices

Leerzame video’s

Hoe geef je mondeling feedback? Op de website Leraar24 staan leerzame video’s. Klik hier en hier.

Handige vragenlijst

Waar sta je en waar wil je heen? Wat vind je daarbij belangrijk? En wat heb je nodig? Al deze vragen roepen weer andere vragen op. Een handig hulpmiddel zijn de vragenlijsten om te praten over hoe de leerling zich ontwikkelt. Je vindt ze hier hier en leest er ook hoe een aantal andere scholen deze vragenlijsten inzetten.

Theorie en nuttige weetjes

Podcast Buiten de Krijtlijnen

‘Feedback is één van de krachtigste factoren bij het leren maar de verschillen in de effectiviteit van feedback zijn enorm groot’. Aldus leerkracht Karen van de Cruys in deze podcast. Zij blogt hier om de dialoog tussen leerkrachten te stimuleren. ‘Buiten de Krijtlijnen’ is ook een blog over onderwijs.

TEDx Talks

Ren je weg, verstop je je of zeg je ‘dankjewel’ als je feedback krijgt? Kijk hier wat Joy Mayer over feedback vertelt. Feedback is een waardevol hulpmiddel om te leren en te groeien. Dat zegt Sheila Heen, lector op ‘Harvard Law School’ in deze TEDx Talk. Feedback geven aan je leidinggevende? Stel vragen, aldus deze TEDx Talk van Shari Harley.

Belangrijke vaardigheid voor leerkrachten

Elly Kamphuis en Kees Vernooy schrijven in dit artikel dat feedback geven een belangrijke leerkrachtvaardigheid is. L. Voerman (2016) geeft in dit artikel antwoord op de vraag ‘Wanneer draagt feedback bij aan leren?’ En deze feedbackwaaier van Maria Koopmans bevat valkuilen en praktische informatie over het voorbereiden en geven van feedback.

Ook interessant …

Kahoot

Met deze digitale werkvorm zet je een interactieve quiz met foto’s en video’s op. Leerlingen moeten zo snel mogelijk het goede antwoord aanvinken. Het wedstrijdelement stimuleert en als docent krijg je inzicht in de kennis van je leerlingen. Meer uitleg over Kahoot staat in deze kickstarter.

Zelfreflectie en peer-feedback tussen docenten

In deze rubric voor docenten kun je (laten) aangeven hoe goed je bepaalde coachingsvaardigheden bezit.