Gele feedbackkleur

Heb jij de gele feedbackkleur? Je vindt hier (activerende) werkvormen, handige appjes, video’s, ‘good practices’ en nuttige verwijzingen naar meer theorie en achtergrondinformatie, passend bij jouw kleur.

Werkvormen

Socrative

Socrative is een tool om leerlingen via een quiz met open vragen, meerkeuzevragen en afbeeldingen te overhoren. De leerlingen antwoorden via hun device en zo krijg je inzicht in hun voortgang en/of score. Een uitleg over werken met deze tool staat in deze kickstarter.

Formative

Formative is een digitale werkvorm waarmee je het niveau van leerlingen test, hun voortgang bepaalt en struikelblokken identificeert. Je kunt zo een klas volgen, de resultaten realtime bekijken en direct feedback geven. Hoe je met Formative werkt, staat in deze kickstarter.

Quayn

Dit is een online toets- en examensysteem in de cloud (licentie noodzakelijk). Je kunt toetsen klaarzetten met tips en commentaar. Zo zien leerlingen wat ze goed en minder goed doen. Quayn biedt uitgebreide metadateringsmogelijkheden. Het is ook mogelijk om toetsen adaptief af te nemen.

eduScrum

EduScrum is een actieve samenwerkingsvorm waarmee leerlingen in teams opdrachten maken en eigenaar van hun leerproces worden. Ze plannen en bepalen zelf hun activiteiten en houden ook de voortgang bij. Jij 'bepaalt' de opdrachten, coacht en geeft raad. Ook geef je continu directe feedback op het proces.

Padlet

Met Padlet maak je eenvoudig en interactief een prikbord in de klas en dat maakt het een handige tool om voorkennis te activeren. Je kunt gezamenlijk een thema behandelen of leerlingen individueel een werkstuk of presentatie laten maken. Hoe je Padlet gebruikt als tool waarbij leerlingen elkaar feedback geven zie je hier. En in deze kickstarter krijg je meer uitleg over het werken met Padlet.

Peer Scholar

Peer Scholar is een leeromgeving waar leerlingen anoniem feedback op elkaars werk geven en op een effectieve manier van elkaar kunnen leren. Werk je liever offline met ‘peer’ feedback? Bespreek dan bijvoorbeeld een eerder eindproduct of een tussenproduct door met de klas succescriteria op te stellen.

Peergrade

Peergrade laat leerlingen feedback aan elkaar geven door automatisch opdrachten die door de leerlingen zijn geüploaded, toe te wijzen. Op dit gratis platform beoordelen ze op basis van door jou geformuleerde vragen of rubrics elkaars werk.

Spraakmemo

Feedback geven kan ook via een opname of beeld. Op deze website worden manieren, apps en voordelen van een spraakmemo besproken.

Exit cards

Met een exit card vraag je de leerling om het volgende op te schrijven: drie dingen die je geleerd hebt, twee dingen waarover je nog een vraag hebt en één tip voor de docent. Je kunt leerlingen hun antwoorden op een blaadje of post-it laten schrijven of laten mailen via linoit.

5 minuten formatief

5 minuten formatief is een set van veertig werkvormen op kaarten. Deze geven jou en leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs inzicht in het leerproces.

Handige apps

OnzeLes

Met de app OnzeLes kunnen leerlingen laagdrempelig feedback geven aan hun docent. Het doel is om in de klas het gesprek te voeren over hoe de lessen beter kunnen. Er is geen standaard vragenlijst; je bepaalt samen met je leerlingen aan welke kenmerken een goede les moet voldoen.

Plickers

Met Plickers scan je snel de antwoorden van leerlingen op meerkeuzevragen en/of goed-foutvragen. Jij gebruikt de app, de leerlingen geven antwoord met een soort QR-code-kaart. Omdat de antwoorden worden opgeslagen, kun je achteraf kijken wat goed en minder goed gaat.

Showbie

Showbie is een eenvoudige en doeltreffende app waarbij leerlingen vanuit verschillende apps werk bij jou kunnen inleveren. Nadat je het werk hebt beoordeeld en van feedback hebt voorzien, zet je het terug. Leerlingen zien alleen hun eigen werk en kunnen aan de slag met jouw feedback.

360 Feedback

De 360 Feedback app is een interactieve (betaalde) app waarmee je collega’s feedback kunt geven. Je maakt er groepen personen aan die in jouw beoordelingscirkel voorkomen. Ook kun je jezelf beoordelen en een zelfbeeld maken. Vervolgens kun je anderen vragen wat zij van jou vinden. De app laat de resultaten per organisatie, team en individu zien.

Tap my back

Deze app is vooral geschikt om in een groter (team)verband te gebruiken. Het team kan ‘kernwaarden’ invoeren en teamleden krijgen feedback op hun prestaties. Deze app is dus ook goed te gebruiken om 360-gradenfeedback te geven.

Good practices

Leerzame video’s

Op www.leraar24.nl staan tal van leerzame video’s. Over mondeling feedback geven bijvoorbeeld: klik hier en hier. En over de keuze om feedback in een doeltaal of in de voertaal te geven. Ook interessant: deze video over de werkvorm beeldsamenvatting en het contactmoment waarin reflectie en feedback plaatsvindt. Een video over leerdoelen tijdens kind-coachgesprekken bekijk je hier.

Zo betrek je leerlingen bij het beoordelingsproces

In het artikel ‘Formatief werken in de onderbouw. Leerlingen selecteren zelf beoordelingscriteria’ van de NVON lees je meer over hoe je leerlingen bij het beoordelingsproces en bij feedback geven betrekt.

Ter inspiratie

‘Zo word je’-posters zijn bedoeld om te inspireren en te complimenteren. Ze geven voorbeelden van ‘growth mindset’ stimulerende feedback en je downloadt ze hier. En wat dacht je van dit inspirerende filmpje over de kracht van feedback?

Vragenlijst

Deze vragenlijst kan als leidraad dienen tijdens een (driehoeks)gesprek met de leerling.

Theorie en nuttige weetjes

Feedback geven

Het internet staat vol met interessante filmpjes. Deze video bijvoorbeeld over het reflectieproces en feedback geven aan leerlingen. Of dit korte filmpje van Teaching Channel. En in deze Engelstalige animatie krijg je tips over feedback geven. Vijf tips over hetzelfde onderwerp in het Nederlands staan hier.

Over effectieve feedback

Van Hattie & Timperley schreven dit makkelijk te lezen artikel over drie vormen van effectieve feedback geven. Wat de regels zijn en hoe je feedback geeft in vier stappen, wordt hier besproken. Klik hier als je meer wilt weten over de effectiviteit van ‘peer’ feedback. En in dit artikel lees je meer over de vier niveaus van feedback geven: op taak, op proces, op zelfregulatie en op de persoon van de leerling.

Over didactisch coachen

Over de basisprincipes van feedback en didactisch coachen schreven F. Faber en L. Voerman (2016) het artikel ‘Goed zo!’ is onvoldoende - over didactisch coachen deel I’. John Hattie schreef in zijn baanbrekende boek ‘Visible Learning’ over wat de school tot een succes maakt.

Nog meer theorie

Wil je meer weten over de feedbackcultuur? Lees hier hoe je een vertrouwde omgeving creëert. Het 360-gradenfeedback principe is een methode waarbij meerdere beoordelaars evalueren hoe een individu functioneert. Het boek ‘Feedback is een cadeautje’ focust op het ontvangen van feedback. En deze feedbackwaaier van Maria Koopmans bevat valkuilen en praktische informatie over onder meer het voorbereiden en geven van feedback.

Trainingen en cursussen

Zeg waar het op staat!

Hoe zorg je ervoor dat een ander je feedback begrijpt? Door te zeggen waar het op staat! Via GoodHabitz kun je allerlei (betaalde) trainingen volgen om vaardigheden te ontwikkelen.

Ook interessant …

Mentimeter

Mentimeter is een tool waarbij leerlingen via hun smartphone, laptop en/of tablet antwoord kunnen geven op meerkeuzevragen, open vragen en/of stellingen. De uitslag verschijnt op het digibord. Je kan per vraag en per leerling alle vragen bekijken en/of laten zien.

Kahoot

Met deze digitale werkvorm zet je een interactieve quiz met foto’s en video’s op. Leerlingen moeten zo snel mogelijk het goede antwoord aanvinken. Het wedstrijdelement stimuleert en als docent krijg je inzicht in de kennis van je leerlingen. Meer uitleg over Kahoot staat in deze kickstarter.

Coachingsvaardigheden

In deze rubric voor docenten kun je (laten) aangeven hoe goed je bepaalde coachingsvaardigheden bezit.