Rode feedbackkleur

Heb jij de rode feedbackkleur? Je vindt hier (activerende) werkvormen, handige appjes, video’s, ‘good practices’ en nuttige verwijzingen naar meer theorie en achtergrondinformatie, passend bij jouw kleur.

Werkvormen

Socrative

Socrative is een tool om leerlingen via een quiz met open vragen, meerkeuzevragen en afbeeldingen te overhoren. De leerlingen antwoorden via hun device en zo krijg je inzicht in hun voortgang en/of score. Een uitleg over werken met deze tool staat in deze kickstarter.

5 minuten formatief

5 minuten formatief is een set van veertig werkvormen op kaarten. Deze geven jou en leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs inzicht in het leerproces.

Exit cards

Met een exit card vraag je de leerling om het volgende op te schrijven: drie dingen die je geleerd hebt, twee dingen waarover je nog een vraag hebt en één tip voor de docent. Je kunt leerlingen hun antwoorden op een blaadje of post-it laten schrijven of laten mailen via linoit

Handige apps

OnzeLes

Met de app OnzeLes kunnen leerlingen laagdrempelig feedback geven aan hun docent. Het doel is om in de klas het gesprek te voeren over hoe de lessen beter kunnen. Er is geen standaard vragenlijst; je bepaalt samen met je leerlingen aan welke kenmerken een goede les moet voldoen.

Plickers

Met Plickers scan je snel de antwoorden van leerlingen op meerkeuzevragen en/of goed-foutvragen. Jij gebruikt de app, de leerlingen geven antwoord met een soort QR-code-kaart. Omdat de antwoorden worden opgeslagen, kun je achteraf kijken wat goed en minder goed gaat.

Digitale feedback tijdens presentatie

Poll Everywhere, Participoll en Mentimeter zijn apps waarmee je vragen in een presentatie kunt verwerken. Zodra de vraag in beeld komt, geven de leerlingen via een website en code hun antwoord via hun device door. De antwoorden komen realtime in beeld en zo krijg je als docent direct feedback van de groep.

Good practices

Leerzame video’s op www.leraar24.nl

Op www.leraar24.nl staan tal van leerzame video’s. Over mondeling feedback geven bijvoorbeeld: klik hier en hier. En over de keuze om feedback in een doeltaal of in de voertaal te geven. Ook interessant: deze video over de werkvorm beeldsamenvatting en het contactmoment waarin reflectie en feedback plaatsvindt. Een video over leerdoelen tijdens kind-coachgesprekken bekijk je hier.

Zo betrek je leerlingen bij het beoordelingsproces

In het artikel ‘Formatief werken in de onderbouw. Leerlingen selecteren zelf beoordelingscriteria’ van de NVON lees je meer over hoe je leerlingen bij het beoordelingsproces en bij feedback geven betrekt.

Ter inspiratie

‘Zo word je’-posters zijn bedoeld om te inspireren en te complimenteren. Ze geven voorbeelden van ‘growth mindset’ stimulerende feedback en je downloadt ze hier. En wat dacht je van dit inspirerende filmpje over de kracht van feedback?

Via www.leerling2020.nl

Hoe het Tiener College feedback een belangrijke plek in het onderwijs heeft gegeven, zie je in deze video. Hoe geef je feedback bij lichamelijke opvoeding? Nou, zo! zo! Ook handig: deze vragenlijst die als leidraad kan dienen tijdens een (driehoeks)gesprek met de leerling.

Theorie en nuttige weetjes

Feedback geven

Het internet staat vol met interessante filmpjes. Deze video bijvoorbeeld over het reflectieproces en feedback geven aan leerlingen. Of dit korte filmpje van Teaching Channel. En in deze Engelstalige animatie krijg je tips over feedback geven. Vijf tips over hetzelfde onderwerp in het Nederlands staan hier

Van de kennisrotonde

Over de basisprincipes van feedback en didactisch coachen schreven F. Faber en L. Voerman (2016) het artikel ‘Goed zo!’ is onvoldoende - over didactisch coachen deel I’ Van L. Voerman (2016) is het artikel ‘Wanneer draagt feedback bij aan leren?’.

Over vormen en regels

Van Hattie & Timperley schreven dit makkelijk te lezen artikel over drie vormen van effectieve feedback geven. Wat de regels zijn en hoe je feedback geeft in vier stappen, wordt hier besproken.

360-gradenfeedback

Het 360-gradenfeedback principe is een methode waarbij meerdere beoordelaars evalueren hoe een individu functioneert.

Voor dummies

In de bekende boekenreeks ‘Voor Dummies’ vind je ook deze Engelstalige variant over constructief feedback geven. En tot slot: klik hier voor tien tips over feedback geven in het onderwijs.

Trainingen en cursussen

Zeg waar het op staat!

Hoe zorg je ervoor dat een ander je feedback begrijpt? Door te zeggen waar het op staat! Via GoodHabitz kun je allerlei (betaalde) trainingen volgen om vaardigheden te ontwikkelen.

Ook interessant …

Zelfreflectie en peer-feedback tussen docenten

In deze rubric voor docenten kun je (laten) aangeven hoe goed je bepaalde coachingsvaardigheden bezit. En wil je feedback geven maar heb je geen zin om het allemaal uit te schrijven? Gebruik dan een spraakmemo en lees welke manieren en apps er zijn en welke voordelen zo’n memo biedt.