Werkvormen
Socrative
Socrative is een tool om leerlingen via een quiz met open vragen, meerkeuzevragen en afbeeldingen te overhoren. De leerlingen antwoorden via hun device en zo krijg je inzicht in hun voortgang en/of score. Een uitleg over werken met deze tool staat in deze
kickstarter.
5 minuten formatief
5 minuten formatief is een set van veertig werkvormen op kaarten. Deze geven jou en leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs inzicht in het leerproces.
Exit cards
Met een exit card vraag je de leerling om het volgende op te schrijven: drie dingen die je geleerd hebt, twee dingen waarover je nog een vraag hebt en één tip voor de docent. Je kunt leerlingen hun antwoorden op een blaadje of post-it laten schrijven of laten mailen via
linoitHandige apps
OnzeLes
Met de app
OnzeLes kunnen leerlingen laagdrempelig feedback geven aan hun docent. Het doel is om in de klas het gesprek te voeren over hoe de lessen beter kunnen. Er is geen standaard vragenlijst; je bepaalt samen met je leerlingen aan welke kenmerken een goede les moet voldoen.
Plickers
Met
Plickers scan je snel de antwoorden van leerlingen op meerkeuzevragen en/of goed-foutvragen. Jij gebruikt de app, de leerlingen geven antwoord met een soort QR-code-kaart. Omdat de antwoorden worden opgeslagen, kun je achteraf kijken wat goed en minder goed gaat.
Digitale feedback tijdens presentatie
Poll Everywhere,
Participoll en
Mentimeter zijn apps waarmee je vragen in een presentatie kunt verwerken. Zodra de vraag in beeld komt, geven de leerlingen via een website en code hun antwoord via hun device door. De antwoorden komen realtime in beeld en zo krijg je als docent direct feedback van de groep.
Good practices
Leerzame video’s op www.leraar24.nl
Op
www.leraar24.nl staan tal van leerzame video’s. Over mondeling feedback geven bijvoorbeeld:
klik
hier en
hier. En over
de keuze om feedback in een doeltaal of in de voertaal te geven. Ook interessant:
deze video
over de werkvorm beeldsamenvatting en het contactmoment waarin reflectie en feedback plaatsvindt. Een video over leerdoelen tijdens kind-coachgesprekken bekijk je
hier.
Zo betrek je leerlingen bij het beoordelingsproces
In het
artikel
‘Formatief werken in de onderbouw. Leerlingen selecteren zelf beoordelingscriteria’ van de NVON lees je meer over hoe je leerlingen bij het beoordelingsproces en bij feedback geven betrekt.
Ter inspiratie
‘Zo word je’-posters zijn bedoeld om te inspireren en te complimenteren. Ze geven voorbeelden van ‘growth mindset’ stimulerende feedback en je downloadt ze
hier. En wat dacht je van dit
inspirerende filmpje over de kracht van feedback?
Via www.leerling2020.nl
Hoe het Tiener College feedback een belangrijke plek in het onderwijs heeft gegeven, zie je in deze
video. Hoe geef je feedback bij lichamelijke opvoeding? Nou, zo!
zo! Ook handig:
deze vragenlijst die als leidraad kan dienen tijdens een (driehoeks)gesprek met de leerling.
Theorie en nuttige weetjes
Feedback geven
Het internet staat vol met interessante filmpjes. Deze
video bijvoorbeeld over het reflectieproces en feedback geven aan leerlingen. Of dit
korte filmpje
van Teaching Channel. En in deze Engelstalige
animatie krijg je tips over feedback geven. Vijf tips over hetzelfde onderwerp in het Nederlands staan
hier
Over vormen en regels
Van Hattie & Timperley schreven
dit makkelijk te lezen artikel over drie vormen van effectieve feedback geven. Wat de regels zijn en hoe je feedback geeft in vier stappen, wordt
hier besproken.
360-gradenfeedback
Het
360-gradenfeedback principe is een methode waarbij meerdere beoordelaars evalueren hoe een individu functioneert.
Voor dummies
In de bekende boekenreeks ‘Voor Dummies’ vind je ook
deze Engelstalige
variant over constructief feedback geven. En tot slot:
klik hier voor tien tips over feedback geven in het onderwijs.
Trainingen en cursussen
Zeg waar het op staat!
Hoe zorg je ervoor dat een ander je feedback begrijpt? Door te zeggen waar het op staat! Via
GoodHabitz kun je allerlei (betaalde) trainingen volgen om vaardigheden te ontwikkelen.
Ook interessant …
Zelfreflectie en peer-feedback tussen docenten
In
deze rubric voor docenten kun je (laten) aangeven hoe goed je bepaalde coachingsvaardigheden bezit. En wil je feedback geven maar heb je geen zin om het allemaal uit te schrijven? Gebruik dan een
spraakmemo en lees welke manieren en apps er zijn en welke voordelen zo’n memo biedt.